Mina frågor gäller i första hand lägenhetshus, men det borde väl inte vara någon större skillnad gentemot villa?

Elen kommer in i lägenheten först till källaren och sedan fördelas den till lägenheterna. Är det en kabel eller flera som sedan går upp till respektive lägenhet? Är de redan dimensionerade från källaren eller sköts det först i lägenheten? Räcker väl med en 3-fasledning på 230/400V? Tänker mig som att uttagen är parallellkopplade så då har man 230 V på varje uttag oberoende vad man kopplar in? Hur mkt ström man kan ta ut bestäms av proppens amperetal.

3 fas behövs uppenbarligen i vissa fall då man skall driva kraftfullare moderna spisar osv och elen i våra lägenheter kommer väl in som 3-fas?
Däremot har jag inte 3-fas hemma hos mig. Finns det möjlighet att uppgradera till detta? isf hur? Var sitter begränsningen?

Kabeln går in till lägenheten via proppskåpet som sedan fördelas på de olika rummen. Hur kopplar man in en ny kabel, jord, neutralledare om man vill ha ett extra uttag?

För varje uttag har man en fas och en neutralledare och jord. Flera uttag kopplas ju till en propp beroende på gruppindelning.
Om man har dubbeluttag har man då dragit en extra kabeluppsättning eller delas den upp på två uttag? Kan man fortfarande dra ut lika mkt el i båda uttagen?
Ex: hemma har jag bara 6 Amperes säkringar. En propp ger mig bara en maxeffekt på 1320 watt. Dvs har jag 4 uttag på denna proppen kan jag koppla in 2 dammsugare à 600 watt, men inte fler. Har jag 4 proppar skulle jag väl i praktiken kunna driva 8 st dammsugare?

Som ni förstår försöker jag få grepp om hur detta fungerar för intresse. Har inga planer på att leka hobby-elektriker :-)

Dagwood skrev:
Mina frågor gäller i första hand lägenhetshus, men det borde väl inte vara någon större skillnad gentemot villa?

Elen kommer in i lägenheten först till källaren och sedan fördelas den till lägenheterna. Är det en kabel eller flera som sedan går upp till respektive lägenhet? Är de redan dimensionerade från källaren eller sköts det först i lägenheten? Räcker väl med en 3-fasledning på 230/400V?
Det är en kabel med flera ledare i. Det kan vara enfas eller trefas (enfas i riktigt gamla lägenheter), och det kan dessutom vara gemensam N och PE (TN-C) eller separata ledare för N och PE (TN-S).

Kabeln i sig är dimensionerad i källaren på så vis att säkringen i källaren skyddar kabeln mot överlast och kortslutning. Däremot dimensionerar inte denna säkring den effekt som du kan ta ut i lägenheten, inte direkt i alla fall, det beror på hur mycket dina grannar belastar samtidigt. Om du skulle summera märkströmmen på alla säkringar du har i din central skulle du troligen komma upp i osannolika strömmar. Man räknar kallt med att folk inte belastar med allt det har och lite till samtidigt.

Dagwood skrev:
Tänker mig som att uttagen är parallellkopplade så då har man 230 V på varje uttag oberoende vad man kopplar in? Hur mkt ström man kan ta ut bestäms av proppens amperetal.
Stämmer bra.

Dagwood skrev:
3 fas behövs uppenbarligen i vissa fall då man skall driva kraftfullare moderna spisar osv och elen i våra lägenheter kommer väl in som 3-fas?
Däremot har jag inte 3-fas hemma hos mig. Finns det möjlighet att uppgradera till detta? isf hur? Var sitter begränsningen?
Du behöver fråga din hyresvärd om det. Begränsningen sitter främst i deras vilja att hosta upp pengar för en uppgradering.

Dagwood skrev:
Kabeln går in till lägenheten via proppskåpet som sedan fördelas på de olika rummen. Hur kopplar man in en ny kabel, jord, neutralledare om man vill ha ett extra uttag?
Man ringer efter en elektriker eftersom det är behörighetskrävande. Du får bara byta ut ett befintligt uttag, inte sätta upp nya.

En elektriker skulle göra en bedömning av ett antal punkter i elinstallationsreglerna innan han bestämmer sig för hur det ska placeras och utföras, t.ex om det går att nalla ström från ett annat uttag eller om det behövs en ny gruppledning från centralen.

Dagwood skrev:
För varje uttag har man en fas och en neutralledare och jord. Flera uttag kopplas ju till en propp beroende på gruppindelning.
Om man har dubbeluttag har man då dragit en extra kabeluppsättning eller delas den upp på två uttag? Kan man fortfarande dra ut lika mkt el i båda uttagen?
Dubbeluttag, eller 4-vägsuttag, matas alltid från samma grupp. Du kan ta ut lika mycket effekt ur båda brunnarna så länge som den totala effekten understiger sgruppsäkringens märkström.

Dagwood skrev:
Ex: hemma har jag bara 6 Amperes säkringar. En propp ger mig bara en maxeffekt på 1320 watt. Dvs har jag 4 uttag på denna proppen kan jag koppla in 2 dammsugare à 600 watt, men inte fler. Har jag 4 proppar skulle jag väl i praktiken kunna driva 8 st dammsugare?
Ja, men om vi återvänder till första frågan så kanske du bränner huvudsäkringen i källaren om dina grannar också får för sig att köra 8 dammsugare samtidigt.

Dagwood skrev:
Som ni förstår försöker jag få grepp om hur detta fungerar för intresse. Har inga planer på att leka hobby-elektriker :-)

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Kan inte svara på allt men:
I mitt gamla hus har jag passat på att sätta in nya uttag när jag renoverat. Jag har då gått rakt ner från en lampknapp och borrat hål för nytt uttag i lämplig höjd. Det gäller då också att ha en kopplingsdosa med lock i närheten (vid strömbrytaren finns bara kabeln med ström i, och till ett vägguttag behöver du även en neutral/nolla/minuskabel och helst en jord). Oftast sitter en dosa uppe vid taket rakt ovanför strömbrytaren.

Jag har också satt uttag direkt vid strömbrytaren för att ge bekvämare arbetshöjd när dammsugare och mobilladdare ska pluggas i och ur. Väldigt bra att ha och enkelt att installera.

När jag skriver att JAG gjort det så betyder det att jag bett elektrikern göra det efter mina önskemål.

Tusen Tack!
Jag hänger med hittills på det mesta. Men för att återgå till frågan om faserna. Jag äger själv lägenheten, så sitter begränsningen i centralen eller i proppskåpet? För elen leds väl fortfarande som 3 fas även till äldre bostäder? Eller så har jag förstått fel. Vi har högspänningsledningar med 3-fas som sedan går till lokala markstationer som transformerar och leder elen vidare till våra hus. Så långt borde det väl fortfarande vara 3-fas vi har att göra med? Dvs alla har tillgång till 3-fas idag sen om man utnyttjar det är en annan femma.

Min lägenhet är från 1951 och jag planerar att byta ut gamla köket och ugn. Osäker på hur många faser jag har till köket nu. Funderar också på om det är nödvändigt att uppgradera till 3-fas för ny spis/ugn. Som jag fattat är fördelen med 3-fas att driva maskiner mer jämnt, men också för styrkan?
Hur är fördelningen när det gäller spisar/ugnar. Finns det färre att välja på om man väljer 1-fas pga att det är gammal standard? Är de då också klenare och märker stor skillnad vid matlagning?

Som en liten avstickare så skulle jag slipa golvet tidigare i höstas men inser då att jag inte har proppar som krävs. Maskinen gick på 10 ampere och mina proppar låg bara på 6. Som tur var har min granne mer, men osäker på om det var 10, 16 eller mer. Förra ägaren hade uppgraderat elen totalt. Jag är bara nyfiken på vad som rekommenderas. Jag menar, är jag i behov att uppgradera och byta kablage eller ska jag bara höra med elektriker om man kan installera 10A säkringar istället förutsatt att kablagen fixar det? För det är ju löjligt att jag inte skulle kunna slipa golvet...

Det är rätt troligt att du har enfas i lägenheten, det kan du avgöra genom att se hur stor och hur många säkringar du har till spisen. Ofta delades dom tre inkommande faserna upp i källaren och därifrån drog man bara upp en fas till lägenheterna. Vill man ha trefas bör hela huset göras om för att få/bibehålla balans i systemet. Har du klarat dig med enfas tidigare så kommer du att klara dig även i framtiden om du inte skaffar dig en massa nya prylar som kräver mycket ström och som du kör på samma gång.

Den stora begränsningen ligger som sagt i huset. Ägaren vill inte gärna dra fram trefas endast till en lägenhet, för de enfasmatningar är just nu jämnt fördelade mellan lägenheterna som elmont säger. Visserligen behöver du troligen byta elcentral, men det är ett mindre hinder. Så prata med fastighetsägaren.

Du säger att elen är totalt uppgraderad i lägenheten. Om att ledningar, strömbrytare och uttag är bytta bör det inte finnas några hinder för att säkra upp grupperna från 6 till 10 A. Hur ser det ut?

De allra flesta moderna spisar, hällar och ugnar idag kan köras på enfas. Med kan menar jag att de kan kopplas in på en fas, men vill då ha 25-40 A för att kunna nyttjas fullt ut. Du kan som mest få 20 A vilket faktiskt räcker för normal användning. Men visst, det finns begränsningar i att modernisera köket i gamla lägenheter. Spis, vattenkokare, diskmaskin, brödrost, micro. Du kan bara nyttja en liten del av allt detta samtidigt.

Ok tack. Det är bara hos grannen det är uppgraderat. Inte hos mig dvs.
Jag har fyra säkringar som går till olika zoner. Vad jag fattar har jag ingen separat säkring till spisen, men det är en speciell kontakt till den. 2 stora platta stift.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.