Ja det är min fråga. Är det någon som vet om Eljo Exxacts insatser skulle kunna passa i Mertens ramar? När jag jämför bilder så ser de nästan exxact (hehe) likadana ut. Vissa universalinsatser (särskilt de med elektronik i) verkar dessutom misstänkt lika i funktion och utseende, frågan är om de egentligen är identiska.

Jämför gärna dessa två bilder: http://www.elbutik.se/product.html/exxact-stromstallare-trapp/1-pol?category_id=15230 respektive http://www.elbutik.se/product.html/blindlock-snapp?category_id=26
(Jag är medveten om att den ena bilden föreställer en strömställare och den andra bilden ett blindlock men de var de bästa bilder jag hittade).

Bakgrunden är att jag idag har dubbeltrapp och kronbrytare från Merten (M-arc) där jag nu skulle vilja byta till återfjädrande brytare. Då det inte går att montera fjädrar i Mertens strömställare så har jag tänkt byta till vippströmställare eller vanliga kron med fjädrar. Det som talar för Exxact (framför att köpa Mertens vippströmställare som naturligtvis är ett alternativ) är att deras strömställare verkar bygga mindre inåt i dosan. Skulle vara en klar fördel eftersom jag vill pilla in Z-wave puckar bakom strömställarna och det är trångt redan.

Helst vill jag inte byta alla strömställare i hela huset (olika serier är inte heller aktuellt) och det var då jag började fundera på om inte Exxact-seriens insatser skulle passa i mina gamla ramar. M-arc ramen har, slarvigt mätt, innermåttet 55x55 mm.
 
Svarar mig själv.
Intensivt surfande på www.schneider-electric.com (herrejösses vilken trög och rörig webplats) gav mig denna info: "Exxact is based on the global 55x55mm platform with maintained focus on respecting the Nordic installation habits."

Nu hittade jag dessutom en gammal tråd här nedanför under "Liknande ämnen" där detta redan debatterats http://www.byggahus.se/forum/el/157428-eljo-exxact-3.html
Ja då är väl saken klar. Kanske kan vara värt att köpa en insats och testa då. Synd att Clas Ohlson bara hade i vitt. Frågan är om Merten Aluminum kan vara samma färg som Exxacts Metallic. Får surfa vidare efter RAL-kulörer.. Ingen som råkar känna till kulörkod för exxact metallic?
 
ullberg
Jag satte igår upp en Merten system M produkt i en exxact-ram, så ja, det passar. Dock använder Merten oftast (alltid?) polarvitt och exxact är väl helvitt, så om det är vita apparater blir matchningen inte helt 100, men om det är en glasram så funkar det bra (jag kan ta en bild på en exxact-termostat inlagd i en system M-glasram om du vill se...)


/U
 
Merten kommer nog att utgå om inte allt för lång tid.......
 
Det är egentligen tvärtom jag är intresserad av, sätta en exxact kronbrytare i en Merten Arc-ram. Men det borde ju passa likväl åt det hållet. I mitt fall är det färgmatchningen Aluminium (System M) resp Metallic (Exxact) som är intressant. Tittar man bara på bilder på nätet ser de inte alls likadana ut tyvärr..

Har man riktigt, riktigt tur kanske det tom går att använda knapparna från gamla mertenbrytaren till den nya, isåfall är ju färgmatchning inget problem. Men det kan vara att hoppas på för mycket. Imorgon ska jag inhandla en exxact-brytare och testa.
 
Enk Projektet skrev:
Merten kommer nog att utgå om inte allt för lång tid.......
Ok, misstänkte nästan det också. Den senaste produktkatalogen från Merten jag hittat på svenska är från 2008 eller nåt sånt.

På engelska finns det dock en från 2012 och många av produkterna i den är snarlika Eljo Exxact till utseendet. Ser ut som det bara är ramarna som skiljer.
 
Merten och Exxact går båda under Schneider Electric, som vanligt... :)

Sen angående måttet så stämmer det mycket bra att Exxact och Trend har smalare brytare vilket är väldigt fördelsaktigt när man vill ha puckar bakom brytarna. Exxactinsatsen är ca. 15 mm djup medans t.ex. ELKO är ca. 25 mm (plus utrymmet för FK:n om det är snabbanslutning. Trådarna kopplas rakt in på baksidan då istället för uppe och ner som på ELJO).

//Patrik
 
joob skrev:
Ok, misstänkte nästan det också. Den senaste produktkatalogen från Merten jag hittat på svenska är från 2008 eller nåt sånt.

På engelska finns det dock en från 2012 och många av produkterna i den är snarlika Eljo Exxact till utseendet. Ser ut som det bara är ramarna som skiljer.
Shoppar man i ex tyskland så finns endast merten och inte schneider.. Men mycket är (exxact) hehe igen, samma produkt. Bara olika märkningar.
 
Kan nu meddela att det fungerade fint att montera Exxact-insatsen i en Mertenram.

bild-5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr har vipporna olika utformning så de går inte att flytta mellan insatserna. Fick tyvärr bara tag på en vit kronbrytare på Jula idag.

Ingen här med erfarenhet av Exxact-serien som kan säga hur kulören Metallic ser ut live? Har bara kollat bilder och där tycker jag det ser ut som att metallicfärgen snarare drar åt guld, sand, beige eller vad man ska kalla den. Lite surt att beställa om det ändå inte blir rätt färg. Ramarna jag vill använda är silvermetallic/aluminium-färgade.
 
Hej !

Som nykomling så hi-jackar jag fräckt denna tråd för att få lite tips om Merten från er proffs.

Jag har sedan tidigare delvis Mertens system M men eftersom jag nu ska pilla in ZWave-puckar för att kunna styra lägenheten så är det dags att uppgradera en del rum där jag sedan tidigare har några "fulbrytare". När jag kikar på elbutik.se så ser jag att de ska sluta med Merten (vilket även sägs här i tråden) och jag tänkte att då beställer jag från Tyskland.
Att frakten blev dyr och eftersom min tyska är usel så att jag fick en vanlig brytare istället för en monostabil som jag trodde att jag beställde.
Jag vill gärna fortsätta med Mertens System M i Polarvitt blank eftersom den visar sig ha hög WAF (Wife Acceptance Factor).

Frågor:

1. Jag beställde en MEG3116-0000 (se katalog http://www.merten.de/uploads/tx_seqdownload/MER_Kat2014_Web.pdf) men det blev som sagt fel eftersom det är vanlig brytare.
Har ni tips om vilket artikelnummer det ska vara om jag vill ha en monostabil brytare (samt även gärna en duo-monostabil brytare, dvs. två monostabila i samma brunn) ?

2.
Vilken är bästa stället att beställa Mertens saker från för en som inte är elektriker ?

Tack på förhand,
Magnus
 
På svenska och hos elbutik kallar Merten sina monostabila brytare för "vipptryckknappsinsats". Osäker på tyska dock.

Jag tänkte först köpa sådana till mina z wave-puckar men upptäckte att det blev trångt bakom Merten-brytarna så för min del slutade det med att jag satte eljo exxact-insatser i Merten-ramarna istället. Fördelen med dem är att de inte bygger lika mycket inåt i dosorna - bra om det som hos mig är trångt i apparatdosorna. Mina ramar är silvermetallic så jag har lackat om de vita vipporna från exxact-insatsen så att de ska matcha ramarna. (Blev bättre än det kanske låter).

Tyvärr är väl exxacts vita färg mer kritvit än polarvit men annars skulle jag tipsa dig att testa med sådana exxactinsatser och fjädrar.
 
Om du skulle välja Eljo Exxact så är det en av dessa strömställarinsatser du ska välja:

Med en knapp:
http://www.elbutik.se/product.html/exxact-stromstallare-trapp/1-pol?category_id=15235
Med två knappar (kron):
http://www.elbutik.se/product.html/exxact-stromstallare-kron-vit?category_id=15235

Dessa insatser gå att komplettera med en resp två fjädrar för att få återfjädrande brytare.

Den brytarinsats du länkar till ska inte kompletteras med fjädrar då den redan är en knapp med impulsfunktion. Skulle tro (observera "tro" har inte kollat själv) att den ger samma funktion som vanlig strömställare + fjäder.

Men om du funderar på att använda brytarinsatser från Exxact-serien så råder jag dig starkt att först kontrollera färgen så att den stämmer överens med dina Mertenramar. Om du har nära till t ex Jula eller ClasOhlson så finns de i deras sortiment. Jag tror inte det är samma vita färg som på Merten-ramarna.
 
MagnusJonsson skrev:
1. Jag beställde en MEG3116-0000 (se katalog [länk]) men det blev som sagt fel eftersom det är vanlig brytare.
Har ni tips om vilket artikelnummer det ska vara om jag vill ha en monostabil brytare (samt även gärna en duo-monostabil brytare, dvs. två monostabila i samma brunn) ?
Jag kikade i katalogen. Det ser ut som att
MEG3150-0000 (sid 293 i webkatalogen)
och
MEG3155-0000 (sid 294)
är impulsbrytare med 1 respektive 2 knappar. Det fanns verkligen många varianter på insatser att välja på..

Anledningen till att jag bytte insatser till Eljos var endast att det i mitt fall var för trångt i appartdosorna bakom strömställarna. Mina puckar fick helt enkelt inte plats bakom och jag hade ingen annan bra lösning att gömma dem. Annars hade jag nog kört med Mertens vipptryckknappar.

Vet inte om detta svar hjälpte dig något att välja ;-)
 
joob skrev:
Vet inte om detta svar hjälpte dig något att välja ;-)

Jodå, det är jättebra för det betyder att jag måste provmontera den (felaktiga) Merten insatsen (som förvisso är rätt djup) jag redan har tillsammans med min Fibaro dimmer för att se om det får plats i mina dosor från 1958.

DSC_0787.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En dum fråga dock. Som du ser på bilden så har jag redan vippan (dvs. locket eller vad nu plastbiten kallas som man faktiskt trycker på). Om jag väljer brytare från Exxact-serien, går det att återanvända vippan med de en-knappsbrytaren som du länkar till? Om det går så har jag ju inga problem med färgdifferenser.... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.