Tjena!
Jag har ett mysko problem hemma. Lägenheten är nyrenoverad (inte av mig) och då har man dragit ny el i hela lägenheten. Det konstiga är att i vardagsrummet har man struntat i att dra in jord!

Nu till problemet: Kopplar jag in t ex dammsugaren i ett uttag i v-rummet (ojordat alltså) löser den direkt. I köket eller sovrummet funkar det däremot finfint (jordade uttag).

Jag har hört från en elektriker att det inte borde spela någon roll om uttaget är jordat eller inte, jordfelsbrytaren borde alltså inte lösa ut bara för att uttaget är ojordat.

Likaså kan jag inte heller ha två grenuttag i rad som förlängare i vardagsrummet, då löser jordfelsbrytaren också ut!

Jordfelsbrytaren är ny (Hager 25 A/0,03 A).

Lösning på problemet? Jag har kollat alla uttag, så att ingen kabel är lös etc, även i dosor och i centralen, men allt är draget.
Det enda som gäller kanske är att dra in jord??

Mvh,

grishals

Nej, det är felkopplat... Ring den elektriker som gjort jobbet!

Mikael_L
Hej, välkommen till forumet. :)

Jag misstänker att jord och nolla ligger ihop någonstans i din anläggning. Det behöver faktiskt inte heller vara på den ojordade gruppen felet är i så fall.

Aha ok!
Vi har bott här i 2,5 år nu (en bostadsrätt), det är den förra ägaren som har renoverat. Är det en form av dolt fel?
Men det konstiga är att det löser ut betydligt mer nu, kanske senaste året, än vad det gjorde innan.

Förslag på felsökning? Följa alla synliga nollor/jordkablar?

Tack för snabba svar!

Enda vettiga sättet att felsöka den fasta installationen är med hjälp av isolationsmätning med hög spänning - "meggning".

Ring en elektriker :)

Ja, nolla och skyddsjord är sammankopplat någonstans eller har kontakt genom någon trasig eller felkopplad apparatur. När du belastar uttagen i V-rum så ökar sströmmen i anläggningen då tillräckligt för att det ska lösa ut.
Det enda vettiga sättet är att felsäka med megger som VikHe föreslår. Se bara till att dra ur all känslig elektrokik först!

Dra ur allt ur alla vägguttag och kolla om det fungerar då (en första grundläggande felsökning).

Mikael_L
snaggletooth skrev:
Dra ur allt ur alla vägguttag och kolla om det fungerar då (en första grundläggande felsökning).
Och då drar man lämpligen ut även spis, diskmaskin osv .

Är det bara i ett specifikt uttag i vardagsrummet som gör att JFBn löser?
Vad händer om du sätter i en (golv)lampa i vägguttaget?

Dom där grenuttagen, har dom någon signallampa i sig som lyser när dom är på?

Ring en elektriker. Diskussionen om "dolt fel" kan vi ta sen.

Hej!
Tack för alla svar!
Ja, det gäller alla uttag i v-rummet. Jag kollade i vår central nu, jag ser att jord & nollor ligger lite huller om buller i centralen. Kan det vara felet?
Kolla bifogad bild!
IMG_3131.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Japp, det kan det.

Men din JFB borde närmast lösa jämt och ständigt, så fort du slår igång något alls elektriskt ... :x

edit:
Förresten, är det en tvåpolig JFB tro. Jag tycker mig skymta något sådant där längst ner.
Det kan ev vara korrekt då ...
Kan du kanske ta någon fler bild?

Redigerat:
Här kommer en bild till! IMG_3132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilderna visar alldeles för lite för att konstatera några ev. fel. Och vore det felkopplat borde det upptäckts bra mycket tidigare än 2,5 år (?).

Spontant när jag ser bilderna tror jag inte en elektriker lämnar en ny central på det där viset. Jag brukar inte reagera då jag inte jobbat med liknande saker men att skala lagom vet jag hur man gör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.