8 147 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Dimma led-spottar styrda av astrour
Kul med feedback!Bo.Siltberg skrev:Det blir ju häftigt! Undrar om det finns färdiga prylar som minskar antalet komponenter här...
Du har väldigt många fasledare till den där kronbrytaren, som är en dubbeltrapp antar jag. Du ville ha av/auto till LED-spottarna. Men sedan verkar du vilja ha på/auto för 230V-lampan? Men är det en fast fasledare för mycket här, dels en från centralen och en forcerad från astrouret?
Sedan har du ritat två fasledare från centralen, men det är givetvis en och samma grupp?
Nej kornbrytaren är inte dubbeltrapp. Ena knappen är forcering till astrouret så att jag manuellt låter astrouret trycka ut ström på alla utgångar (tror i alla fall att det är så den ingången fungerar???) Andra knappen fungerar På/Av för både 230V belysningen och ledspottarna OM forceringen har valts och om inte forceringen har valts så fungerar den som Auto/Av.
Japp samma fas till allt!
Tack för tipset på astrouret! Har läst lite om det tidigare och verkar bra. Dock har det ju inte forceringsmöjligheten som jag tycker verkar bra för enkelhetens skull. Själv har jag inga problem att gå in i sovrummet och vidare in till walk-in-closet för att öppna elskåpet och där byta till manuellt läge men jag tror inte det är så många andra i hushållet som vill förstå hur man gör om det inte är så enkelt att det finns en brytare på väggen. Tänker mig att man sitter kl. 2300 på altanen en kväll och plötsligt släcks belysningen. Skönt då att slå på en väggströmbrytare och få allt att lysa igen.Patrik_Hed skrev:Här har du ett astrour från Theben som är väldigt lättprogrammerat och lite billigare än Hagers. Jag med flera brukar sätta detta uret.
Hagers astrour har jag monterat en gång för något år sen, minns den som ganska krånglig.
Om det är så att du både ska styra fönstersmygspottar och utebelysning över astrour så kanske du vill ha ett 2-kanaligt ur så att du kan ställa tider oberoende av varandra.
Här har du ett sånt.
Angående bilden.
1. Behöver du verkligen en knapp för att tända ytterbelysningen när det inte är mörkt ute? Det räcker inte med att bara gå till centralen och trycka astoruret på manuellt läge om det skulle behövas för att det t.ex. är väldigt mulet ute? På Theben skiftar man enkelt mellan auto och manuell genom att bara hålla in två knappar samtidigt med pekfingret.
2. Rörelsevakten behöver inte ha en tändning från astrouret utan det sitter ett inbyggt skymningsrelä på den så den inte tänder vid rörelse på dagen. Innan 23 och efter 06 lyser det redan så då gör det inget om rörelsevakten också vill tända. Mellan 23-06 däremot så är det den som styr.
Dock om man skulle släcka belysningen under kvällen när astoruret
egentligen styr, då kommer det givetvis tändas vid rörelse. Men frågan är om det är en nackdel?
3. Varför ha en brytare till drivdonet och sedan en 1-10V dimmer också? Det känns som tårta på tårta. Borde räcka med 1-10V dimmer enbart för att både tända/släcka/dimra.
Så en 1-10V dimmer och en enpolig/trapp är vad som behövs, om du frågar mig.
//Patrik
Angående nr 2: Du har helt rätt i att rörelsevakten inte har nån funktion av att styras från astrouret! Blir mycket bättre för då behöver jag inte den ut utgången från astrouret! Mycket tacksam för detta påpekande!
nr 3: Lite enligt det jag skrev bland det första. Vill ju kunna styra både LED-lampor och 230V belysningen från en väggströmbrytare och då behöver jag två knappar för detta. 1-10V dimmern för detta placerar jag i elskåpet så synligt blir bara denna kronbytare. Men har du ett bättre förslag så blir jag bara glad! Du har ju redan sparat mig pengar på att kunna skippa en kanal
Edit: 1-10V dimmern till utomhusbelysning kopplar jag bara in om jag behöver. Vet ju inte hur starkt spottarna kommer att lysa men det är lika bra att ha planerat för det ifall behovet uppkommer.
Redigerat:
Nu har jag inte läst allt som skrivits men ...Danne_83 skrev:Ska ha utomhus-ledspottar som styrs av ett astrour. Vill ha möjligheten att kunna dimma dessa vid behov och har insett att det verkar svårt att få till en väggströmbrytare med denna funktion så jag undrar hur jag ska koppla detta? Avser att använda spottarna MD-99 5W 500mA. Som jag ser det kommer jag att koppla så här:
Fas -> Astrour -> Strömbytare för av och auto -> Dimmer -> Led-trafo
Är det rätt tänkt? Är det nån som kan peka på ett lämpligt drivdon och dimmer? Tycker att de flesta drivdon jag kan se har inbyggd dimmer och det misstänker jag inte fungerar så bra när astrouret bryter strömmen på drivdonets inkommande L.
Jag har astrour som styr LED-belysningen i takfoten samt annan utebelysning. Fungerar utmärkt att dimmra med en vanlig brytare med fjäder.
Kör med vanliga Hytronik (dimbar).
http://elbutik.se/product.html/xerolight-led-driver-203-dimmerconverter?category_id=15142
Har ingen aning om det kan bli problem med drivaren om man bryter fasen på primärsidan men det har då funkat perfekt i ett och ett halvt år.
http://elbutik.se/product.html/xerolight-led-driver-203-dimmerconverter?category_id=15142
Har ingen aning om det kan bli problem med drivaren om man bryter fasen på primärsidan men det har då funkat perfekt i ett och ett halvt år.
Redigerat:
Japp. Det är ett dimbart drivdon av typen Jolly. Skillnaden mot jolly är att detta är billigare samt kräver jord, annars är det typ samma. Jag har en kopplingsdosa intill min central och denna dosa styrs av astrouret. Från dosan har jag sedan matning till all utebelysning - dimmade och icke dimmrade leds. När astrouret tänder belysningen vid mörkrets inbrott kan jag slå av/på alternativt dimmra belysningen.
Hade även velat ha en rörelsevakt kopplad till astrouret som tänder en släckt belysning mellan 00.00 och 07.00 om nån rör sig på gården.
Hade även velat ha en rörelsevakt kopplad till astrouret som tänder en släckt belysning mellan 00.00 och 07.00 om nån rör sig på gården.
Lustigt för det är exakt det drivdonet jag har planerat att använda och var osäker på funktionen men då vet jag att det funkar att dimma med en vanlig återfjädrande brytare och slipper köpa en dyrare 1-10V vriddimmer. Ett stort tack för svaret!jeppeknaster skrev:Japp. Det är ett dimbart drivdon av typen Jolly. Skillnaden mot jolly är att detta är billigare samt kräver jord, annars är det typ samma. Jag har en kopplingsdosa intill min central och denna dosa styrs av astrouret. Från dosan har jag sedan matning till all utebelysning - dimmade och icke dimmrade leds. När astrouret tänder belysningen vid mörkrets inbrott kan jag slå av/på alternativt dimmra belysningen.
Ingen orsak. Två av drivarna sitter dessutom på kallvinden så de verkar då klara kylan helt ok
Klicka här för att svara