Jag testade att bygla om från 6-14 till 6-stoppblecksskruven, anslöt handsken till uttaget och då gav <nånting, jag stod med ryggen åt men tror att det var kontaktorn> ifrån sig en krackande läte men var sen tyst. När jag startade sågen med vippbrytare så susade den igång och lät riktigt fint. Jag lät den dock bara gå några sekunder för det började lukta bränd elektronik från kontaktorn.

Nåt förslag på passande motorskydd, gärna med en lättåtkomlig stoppknapp, samt var man kan beställa det som privatperson?

Det borde väl för tusan vara ett motorskydd på en så högkvalitativ såg? Det är inte så att det där plåtblecket är en del av motorskyddsfunktionen? Har du nån bild på sågens dataskyttar som vi ta del av

Plåtblecket är kontakten för stoppknappen och kontaktorn är säkert monterad i efterhand för att få nollspänningsutlösning, i original fanns nog bara brytaren vid handtaget. Men om TS handlar nu så blir det ju både skydd och nollspänning.

Det är en väldigt fin maskin så hoppas du får fart på den

Stopp ,och belägg !?

Är det verkligen en 3-fas maskin ?

Kontaktorn har bara 4 anslutningar på var sida varav 1 är blå (nolla ?)

Sitter det en lite större kondensator vid motorn ?

Motorn kan vara en 3-fas motor med kopplad med en kondensator att köras på 1-fas. Om man kör en sådan utrustning kan det gå illa, 400 volt på reläet i stället för 220.

Titta på kontaktorns spole A1-A2, vad är den stämplad med ? 220 eller eller 380 volt (om det är en nyare såg 230/400).

claesborjesson skrev:
Stopp ,och belägg !?

Är det verkligen en 3-fas maskin ?

Kontaktorn har bara 4 anslutningar på var sida varav 1 är blå (nolla ?)

Sitter det en lite större kondensator vid motorn ?

Motorn kan vara en 3-fas motor med kopplad med en kondensator att köras på 1-fas. Om man kör en sådan utrustning kan det gå illa, 400 volt på reläet i stället för 220.

Titta på kontaktorns spole A1-A2, vad är den stämplad med ? 220 eller eller 380 volt (om det är en nyare såg 230/400).
I inlägg 7 https://www.byggahus.se/forum/el/25...lat-eller-trasigt.html?perpage=15#post2242979 framgår det tydligt att det är en 3-fasmaskin det handlar om.

i manualen ser jag en kontaktor/motorskydd på en av bilderna, men den har då svart kåpa. Kanhända fick man med den när man köpte till sågstället. Jag kastade mitt underställ eftersom jag vill göra en sågbänk med sågen infälld i istället.
Det skulle i så fall kunna stämma att min såg blivit utsatt för kontaktorbyte nån gång. Oavsett så ska jag skaffa motorbrytare istället nu.

Redigerat:
claesborjesson skrev:
I inlägg 7 bild nr 2 så ser man spolens ena anslutning och där står det stämplat 380V 50Hz. På bild 1 så ser man att den blå tråden i fyrledarkabeln är byglad till ovan nämnda anslutning.

Om det hade varit enfaskopplat, varför hade man då använt en fyrledarkabel istället för en treledare?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.