Jag tänkte höra om någon kan upplysa om lämplig kabel för utvändig dragning till markismotor? Kabeln ska vara svart och så tunn som möjligt och 3G1,5 (om jag fattat rätt). Dock verkar t.ex. S1XV-U vara närmare 12 mm tjock vilket verkar en aning grovt. Ska dra kabeln utmed tegelfogen som är väldigt mörk men hade hoppats på en något tunnare kabel. Tycker det är väldigt svårt att hitta. Tips mottages tacksamt! Huset är klätt med rött trådskuret tegel med svart fog och byggt 1957.

Måla en EKK light eller en pexkabel typ EXQ, svart, svarta spikklammer finns typ TC.

Ok, tack för tipsen! Styrningen av markisen går trådlöst så tre ledare fram räcker väl? Från markisen går det ut en kabel med tre trådar(brun, blå och gulgrön).

Ja jag vet inte...länka till installationsmanualen så kanske vi kan hjälpa dig med antalet trådar.

Ok, men eftersom motorn är benämnd "radiomotor" i ordererkännandet och det bara sticker ut tre trådar från motorn så utgick jag ifrån att den blå är nolla, den bruna fas och den gulgröna jord. Vi har ju en sol/vindstyrning och en fjärrkontroll också.

Finns EXQ i svart? Annars vilken färg rekommenderas för att måla kabeln? :)

Motorn är en Somfy Altus RTS.
Somfy Altus RTS.jpg

En N1XV är inte mer än 10 mm i diameter, då får du fördelen med homogent genomfärgad svart och på alla sätt beständig utomhus, i solljus osv, dessutom relativt styv och lätt att dra snyggt.

Och det är tillräckligt med 3G1.5 i ditt fall.

Ok, tack för svar! Får kolla in N1XV.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.