Hej,

Jag skall dra vattenburen värme mellan huset och garaget och funderar på att dra in 3-fas samtidigt.

Om man lägger till en säkringsgrupp i mätarskåpet antar jag att de går under mätarsäkringarna som redan finns?
Om den nya gruppen läggs parallellt med existerade antar jag att det räknas som ökning av mätarsäkringen och skall rapporteras?

Mätarskåpet sitter ingjutet i fasaden så man ser inte om man kan dra en ny kabel från denna till garaget.
Det är stor risk att det inte finns något tomt rör ingjutet som kan användas.
För att se detta måste man montera bort skyddskapslingen vilket jag ännu inte gjort.
Går det så är det ca 12 m kortare sträcka än att dra den från huvudcentralen.
Dra man matningen från huvudcentralen kommer den att gå i samma kulvert som den vattenburna värmen. Det sitter överspänningsskydd i huvudcentralen som man då även skulle utnyttja för garaget.

Idag är mätarsäkringen 35 ampere.
Den största förbrukaren är en värmepump som är avsäkrad med 16 A.

Hur skulle ni göra?
För- och nackdelar?

Någon (ny) säkringsgrupp behöver du normalt inte i mätarskåpet om kabelarean är tillräckligt stor. Du säger 35 A mätarsäkring vilket är onormalt högt för en privatbostad. I detta fall har du ett större mätarskåp som kan föranleda huvudsäkringar efter mätaren för att kunna använda "normala" kabelareor på typ 6 mm². Hur som helst, det är antagligen inga problem med att lägga in en ny huvudledning. Det är normalt ingenting som behöver anmälas om du klarar dig med samma mätarsäkring. Det beror lite på vad du avser använda trefasen till garaget till, dvs du behöver bestämma vilket effektuttag du vill kunna göra. Det är grunden till dimensionering av kabel och säkringar.

Om möjligt så är inkoppling i mätarskåpet det första valet. Det är nog mest en praktisk fråga. Det kan innebära praktiska svårigheter att koppla in en huvudledning i husets huvudcentral också. Du vill ju lägga den "utanför" centralens huvudbrytare och centralens eventuella JFB. Det kan behövas en liten kapsling bredvid beroende på hur din central ser ut och vilken kabelarea som väljs. 12 meter är ju en uppgift, men ganska ointressant då det är längden mellan inkopplingspunkten och garaget som är användbar här, plus förimpedansen i inkopplingspunkterna.

Överspänningsskydd i huvudcentralen låter spännande... Om det är de enda överspänningsskydd som finns undrar jag om de inte borde flyttas till mätarskåpet. Kan du se vilken typ av överspänningsskydd som du har, grov, mellan eller finskydd? Det är hur som helst en indikation på att kabeln till garaget borde kopplas in i centralen istället för mätarskåpet. Men det kan ha liten betydelse om det är långt avstånd mellan hus och garage. Garaget kan i värsta fall bli en "punktering" av det skydd du har mot åsköverspänningar så det kan behöva ses över.

Så mer information behövs här över hur det ser ut och de förhållanden som råder.

• Gilla
F_man och 2 till
  • Laddar…
Trolig belastning blir ca 7,2 kW eller 4 kW trefas och 1,5 kW på en fas + belysning.

Avstånd mellan hus och garage är 1,5 m men kabelns sträckning mellan hus och garage är ca 8 m men då kabeln behöver klammas på vägg också blir det ca 12 m utanför byggnaderna,
Total längd blir ca 25 m om man utgår från huvudcentralen.

I centralen sitter en Hager SPN315.
Idag går matningen till huvudbrytaren till överspänningsskyddet till Hager KH24C
och vidare till resp, JFB, Idag finns en plint fri per fas på KH42C men man måste sätta en eventuell matarkabel till garaget tillsammans med PEN eftersom övriga plintar är fulla.
Så matarledning (16mm2), överspänningsskydd, huvudbrytare central, KH24C hade varit bättre?
Är det ett problem om huvudbrytaren även bryter matningen till garaget?

Mata undercentralen i garaget med 5-ledare?

Förimpedansen vet jag inte men den borde vara relativt låg eftersom jag bor i större tätort.

Om vi börjar med den förväntade belastningen på uppemot 9 kW skulle det räcka med en area på 2.5 mm² för ledningen till garaget. Men om du idag har 16 mm² mellan mätarskåp och huvudcentral så kräver en mindre area att kabeln till garaget säkras av. Det kan göras antingen i mätarskåpet eller huvudcentralen, men det ska bara finnas plats för en trepolig säkring.

Längden på kabeln kan dessutom göra att man vill gå upp lite i area, 6 mm² är brukligt och hanterligt, men för att slippa säkringar skulle du behöva minska dina mätarsäkringar till max 25 A. Har svårt att tro att du behöver 35, du skulle säkert klara dig med 16-20 ! Var kom 35 ifrån?? Man behöver inte räkna med att alla förbrukare är på samtidigt, och du har ju ingen elvärme, eller sitter det en elpatron i pumpen?

Nästa fråga är överspänningsskyddet. Det är ett mellanskydd som i tätort kan fungera ensamt eftersom ni är många om att solidariskt dela på åsköverspänningarna :) Det skulle alltså lika gärna kunna sitta i mätarskåpet, om det är praktiskt möjligt. Men med tätort och relativt kort sträcka mellan mätarskåp och huvudcentral, dessutom inomhus, tror jag inte det spelar så jättestor roll var kabeln till garaget ansluts. Å andra sidan spelar 25 meter ingen större roll med 6-16 mm². Att garaget ligger så nära är ett plus, då behöver vi inte räkna med att garaget i sig skulle leda in åsköverspänningar om det inte finns rör och andra ledningar utifrån som kommer in i garaget och jordas med elsystemet.

Att garaget hamnar under huvudbrytaren i huvudcentralen innebär att centralen i garaget blir en undercentral som alltså bryts av huvudcentralen. Med huset så nära spelar det ingen större roll, och kabeln hamnar ju före JFBerna så garaget kan använda sin egen JFB. Men man kan faktiskt undra var din central är kopplad så som den är, med fördelningsplinten (och överspänningsskyddet) efter huvudbrytaren. Som du också nämner låter det som om den skulle sitta bättre före.

Det finns ett antal beslut/lösningar i denna anläggning som jag inte förstår och som gör det svårt att ge en rekommendation. Men några (teoretiskt) möjliga alternativ:

1. Flytta överspänningsskyddet till mätarskåpet, säkra ned till 25 A, koppla in 6 mm² i mätarskåpet.
2. Säkra ned till 25 A, koppla om centralen med fördelningsplinten före HB, koppla in 6 mm² i huvudcentralen före HB.
3. Säkra ned till 25 A, koppla in 6 mm² i huvudcentralen efter HB.
4. Installera ny säkring på 20-25 A i mätarskåp eller huvudcentralen, koppla in 6 mm² där.
5. Koppla in 16 mm² i mätarskåp eller huvudcentralen.

Alla alternativ skulle faktiskt tjäna på att få överspänningsskyddet flyttat, men som sagt, en elinstallatör eller konsult har en gång bedömt att det sitter bra i centralen så jag vet inte. Du ska väl anlita en elinstallatör här i vilket fall?

Huset är byggt på 60-talet och då var det direktverkande el. Det är ett större hus med fristående garage så radiatorerna var på ca 15 kW totalt. Eftersom det är enhetstaxa för hus i området så är det ingen skillnad i grundavgift för 16 A eller 35 A så jag har inte sett någon mening med att minska säkringen.

När värmepumpen installerades för några år sedan gjorde vi om elen en del. Det var nya bl.a. flera uttag, JFB och grunden till ett "smart" hus. En ny huvudcentral installerades så det finns gott om plats för utökning. Jag antar att överspänningsskyddet hamnade i huvudcentralen p.g.a. att det är en modern normcentral och mätarskåpet är en äldre modell med porslinssäkringar. Antar att man behövt installera en separat kappsling till överspänningsskyddet om det skulle ha varit i mätarskåpet.

Att överspänningsskyddet hamnade efter huvudbrytaren vet jag inte. Huvudcentralen var redan i drift när överspänningsskyddet installerades om det kan ha spelat någon roll.
Har detta någon påverkan av funktionen?

Eftersom mätarsäkringen är 35 A valdes 10 mm2 för interna ledningar i huvudcentralen eftersom 6 mm2 kunde vara ett gränsfall. Antar att det var för att vara på den säkra sidan. Vill minnas att JFB:erna är godkända för 16mm2 ledningsarea och då behövde man plinten när inte JFB:erna kunde fungera som plint för vidarekoppling.

I värmepumpen sitter en 9 kW elpatron som är effektbegränsad till 6-7 kW via mjukvaran. Idén från början var att säkra pumpen med 20 A för att kunna utnyttja all effekt. Eftersom det redan fanns 2,5 mm2 framdragen beslöts att testa med 16 A först och det har räckt eftersom dimensioneringen av värmepumpen har varit väldigt lyckad. Hittills har ingen till tillsats behövts.

Vet inte om detta bringar någon klarhet i varför man gjort kopplingen som den är.

Jodå, mer information bringar ofta bättre klarhet. Då kan vi av praktiska skäl begränsa oss till alternativ 2, 4 eller 5 och hålla oss i elcentralen eftersom det verkar vara där det är enklast och billigast att koppla in ledningen.

Om huvudledningen kopplas in före huvudbrytaren så måste dels en ny fördelningsplint installeras där, och dels måste överspänningsskydden flyttas dit. För alt 4 blir det en säkring dessutom. Men nu har jag inte sett centralen. En plint och överströmsskydd som ligger utanför huvudbrytaren bör ha sin egen plats lätt avskild från det övriga. En huvudbrytare ska normalt bryta strömmen till allt som finns under locket på kapslingen, så det måste vara tydligt att detta är en krets som ligger utanför.

Om centralen matas med TN-S så behöver troligen en ny fördelningsplint för inkommande N installeras också. Kanske bra i vilket fall för att öka överskådligheten.

Jag ser att det gjorts ett val att låta 35 A vara max, i och med 10 mm² i centralen. Då kan du använda 10 mm² till garaget också för att slippa extra överströmsskydd i centralen. Eller säkra ned till max 25 A och använda 6 mm². Även 25 meter 2.5 mm² skulle gå, lite på gränsen. Den ger 1% spänningsfall vid 9 kW, det dubbla om endast en fas belastas med 3 kW. Men då krävs definitiv extra överströmsskydd i centralen.

Överspänningsskydden installerades alltså av en anledning!? I så fall har det aldrig varit ett alternativ att koppla in sig före (i mätarskåpet)!

Så svaret på hela denna fråga borde alltså vara att hålla sig till elcentralen. Där verkar förutsättningarna finnas för att koppla in huvudledningen.

Jag tackar för en utomordentlig genomgång av alternativen.
Nu har jag bra underlag för att diskutera utförandet.

Det är TN-C fram till huvudcentralen.
Elskåpet är Hager FP93TN med UD31B4 och UD31A1 som inredning.
Eftersom det fanns plats och det är en planerad KNX-utbyggnad så fanns det ingen anledning att spara lite på ett mindre skåp med risk att få utrymmesbrist längre fram.

Inkommande matning samt alla rör till förbrukare är ingjutna i väggen så jag tror att det var enklast att sätta allt i ett skåp när det byttes. Matningen är ungefär i mitten med förbrukarna på höger och vänster sida om matningen. Om man skulle satt överspänningsskyddet i en separat kappsling skulle man fått hugga fram den och placerat denna mellan huvudcentralen och golvet och då hade den hamnat väldigt nära golvet eftersom huvudcentralen sitter under trappan och där är begränsad takhöjd. Huvudbrytaren sitter längs upp till vänster och övrigt i den övre tredjedelen av de två vänstra columnerna. Vill minnas att det blev så för att inte behöva skarva några befintliga FK/RK.

Överspänningsskydden installerades för att skydda KNX-installationen. SPN315 för matningen och sedan ett SP202N före strömförsörjningen till KNX. Om detta i verkligheten ger något utökat skydd kan jag inte avgöra men det var så det blev utfört.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.