Har en elektriker här som jag betalar 700 kr /timmen, inkl. moms. Ska det inkludera timmen han tar för lunch?

Nu har du nog hamnat lite fel.

Jag tror att frågan har hamnat lite fel, men som svar på frågan: Nej du ska inte betala mat och fikaraster men arbetstid och (oftast) restid.

arbina skrev:
Har en elektriker här som jag betalar 700 kr /timmen, inkl. moms. Ska det inkludera timmen han tar för lunch?
Nej du ska inte betala för lunchtid. Du ska betala för tid som levererat nyttigt arbete till dig och om så avtalats även restid.

Jag har brutit ut denna deltråd.

/moderator

Har man inte rätt att ta 5 minuters rast i timmen? Som anställd har man ju det, men jag har inte koll på hur det exakt är reglerat när det gäller folk som timmar åt en privatperson. Ifall det är så, så kan ju en kortare lunchrast fås med i rasttiden ifall man inte tar några andra raster. Är hos kund 4 timmar och enda rasten är 20 minuters ätande av matlådan.

Eller är det så att personal ska dra av tid för toabesök m.m. när de är ute på jobb?

lbgu skrev:
Har man inte rätt att ta 5 minuters rast i timmen? Som anställd har man ju det, men jag har inte koll på hur det exakt är reglerat när det gäller folk som timmar åt en privatperson. Ifall det är så, så kan ju en kortare lunchrast fås med i rasttiden ifall man inte tar några andra raster. Är hos kund 4 timmar och enda rasten är 20 minuters ätande av matlådan.

Eller är det så att personal ska dra av tid för toabesök m.m. när de är ute på jobb?
Läser man kollektivavtal osv så är Rast obetalt uppehåll. Dvs du kan lämna arbetsplatsen.

Men däremot att ta en morgonfika klassas som "Paus" och är inte lagstadgat någonstans. Utan sunt förnuft, Handels kör med ca 10 minuter. Säg morgonfika, dricka vatten osv. Byggen kör ofta kvart på morgonen kvart på eftermiddagen.

Toalettbesök får ske precis när som helst.

På byggen brukar arbetstiderna vara 07:00 till 16:15 och rast halvtimme i niotiden, kvart 11 tiden, halvtimme 2 tiden.

lbgu skrev:

Blanda inte ihop avtal som gäller mellan anställd och arbetsgivare och mellan näringsidkare och kund. Har du som kunde inte avtalat att du ska betala för rasten, så ska du inte heller göra det.

• Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
Jag har aldrig hört talas om att kund ska betala för mat och fikaraster. Men som sagt blanda inte ihop företag/anställd och företag/kund för det är helt skilda saker.

andersmc skrev:
Blanda inte ihop avtal som gäller mellan anställd och arbetsgivare och mellan näringsidkare och kund. Har du som kunde inte avtalat att du ska betala för rasten, så ska du inte heller göra det.
För att göra det tydligt, vem står för tiden ifall hantverkaren går på toa 5 minuter ifall man ska strikt gå efter 'reglerna'? Att man normalt struntar i sådana småraster förstår jag.

Normalt betalar kunden för den tiden, som för alla andra småavbrott som ständigt förekommer på en arbetsplats. Dock inte om "arbetaren" går ut och tar en rökpaus.

Mikael_L
oobum skrev:
Läser man kollektivavtal osv så är Rast obetalt uppehåll. Dvs du kan lämna arbetsplatsen.

Men däremot att ta en morgonfika klassas som "Paus" och är inte lagstadgat någonstans. Utan sunt förnuft, Handels kör med ca 10 minuter. Säg morgonfika, dricka vatten osv. Byggen kör ofta kvart på morgonen kvart på eftermiddagen.

Toalettbesök får ske precis när som helst.
lbgu skrev:

Det är två helt skilda saker och två helt skilda avtal.
Ett avtal mellan företag och kund och ett annat mellan arbetsgivare och anställd.

Mellan företag och anställd så gäller anställningsavtal, en del lagstiftning och i förekommande fall kollektivavtal. Och här har som regel arbetstagaren rätt till viss del betald rast. Det får helt enkelt arbetsgivaren sköta om.

Men i kund-utförare-relationen finns det absolut inte det minsta stöd för att kunden ska betala för raster av något slag. Det får i så fall avtalas speciellt om, mellan företaget (arbetsgivaren) och kunden.

Så i grunden gäller att företagaren håller sina anställda på kundens arbetsplats i säg 8 timmar och 45 minuter (45 minuter lunch, sen tar de anställda en för och en eftermiddagsrast på 20 minuter vardera).
Då får företaget endast fakturera för 8:45 - (0:45 + 0:20 + 0:20) = 7:20 timmars jobb. ty det är den tid som jobb utförts för kundens räkning.
Men däremot är firman troligtvis tvungen att betala ut 8 timmars lön till dessa anställda.
Så denna diff, den ligger ju alltså redan inbakad i timpenningen, ska inte betalas en gång till.

Strängt taget ska man som kund alltså även dra bort några minuter till för den hantverkare som röker och går iväg några ggr till förutom rasterna och tar en cigg.
Det ingår inte heller i det man (utan avtal) behöver betala för.

I verkligheten går det antagligen sällan fullt såhär fyrkantigt till. :)
Men betala för lunchraster är dock mycket mycket långt ifrån normalt, eller vettigt.

elmont skrev:
Normalt betalar kunden för den tiden, som för alla andra småavbrott som ständigt förekommer på en arbetsplats. Dock inte om "arbetaren" går ut och tar en rökpaus.
Kafferasten på 15 minuter vid 9-tiden. Vem pröjsar den? Jag antar att det borde vara arbetsgivaren/egenföretagaren, men ofta lär nog kunden få betala det med. Jag har svårt att tro att hantverkaren som till chefen ska tidrapportera skriver in sin 8 timmars dag som 7,5 timmar kundjobb + 0,5 timme fika (la till eftermiddagsfika), utan det blir nog 8 timmar kund.

Det är 9 timmar och en kvart på arbetsplatsen OM man tar kafferast (15 min) 11 - 11:30 tiden. 07:00 till 16:15 och normalt debiteras 8 timmar. Så är det nästan alltid och det OAVSETT om det är ett jobb som debiteras per timme mot kund eller ett anbudsjobb (fast pris).
Ps
Hantverkare beter sig i princip lika på sina arbetsplatser som alla andra "arbetare" skillnaderna är väl att hemma hos privatpersoner syns det lättare om någon "maskar" men i slutänden blir det samma sak, dvs kunderna får betala för den tid som arbetaren inte är effektiv men ska ha lön för.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.