Hej! Jag har en gammal lampa som jag måste byta trådar i innan jag kan använda den. Jag undrar om jag kan få tips om hur jag ska göra? Jag har gjort en ritning på hur trådarna sitter nu. Den gröna verkar vara tjockare tråd än den svarta eller så är det bara att det är en äldre typ av tråd..... Vilka trådar jag ska använda och om ihopkopplingen som är nu verkar vara vettig så att jag kan kopiera ihopsättningen eller om det är ett hopikok.:S. Vad tycker ni? Lampan har porslinssocklar.

Vi hörs!

• jugend2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • jugend lampa.jpg
    Skapa konto
  • el jugendlampa 001.jpg
    Skapa konto
Skulle dragit om den till kronkoppling (två brytare för att kunna tända halva kronan) Socklarna kommer inte att synas så köp nya porslinare ( finns på Hornbach)

Ok, det var ju nåt att fundera på faktiskt. Behöver man inte två kontakter i taket då? För jag som inte egentligen är insatt i det här- varför ska jag byta socklarna om de är hela?:)

Vilken typ av tråd ska jag byta till? Vilken färg det ska vara på trådarna. Någon som vet:)

glömde förklara att de röda kryssen är lampsocklarna och rektanglarna i blyerts är sockerbitar...

Du behöver en takkontakt med tre stift, och givetvis ett takuttag med kronfunktion. Färgen på trådarna spelar ingen roll, vi pratar om växelström här. Kronkopplar du den gäller det bara att hålla reda på återledarna. Anledning att byta socklarna är att dessa närmar sig 100 år, bleck mm i dem kan ha åldrats och blivit skört. Är du inte 100 på vad du gör när det gäller el så skall du nog låta nån som kan göra detta.

Den första frågan är om denna lampa får användas överhuvudtaget :(

Med så mycket metalldelar skulle den behöva skyddsjordas. Det kommer du undan om det är så att hela rummet idag är ojordat - inga jordade uttag?

Skulle det finnas jordade uttag i rummet så måste antingen lampan skyddsjordas eller byggas om så att den uppfyller kraven på dubbel isolering. Med tanke på alla hängande delar i kedjor blir det antagligen svårt att skyddsjorda alla delar av denna lampa - det blir i vilket fall inte snyggt eftersom alla lablar blir synliga.

Återstår då att försöka dubbelisolera lampan:
Använd vanlig lampsladd som finns i allehanda färger, plast eller tyg. Välj färg själv.
Brun_textilkabel_3_meter_jordad_textilsladd_Thumb.jpg

Skarva och fördela med "lampsladdssockerbitar" som dessa:

Samtidigt bör alla lampsocklar bytas då vi inte vet statusen på de befintliga. På den tiden fanns inte ordet dubbel isolering. Likaså slänger du de befintliga sockerbitarna.

Istället för kronkoppling skulle jag rekommendera parallellkoppling av samtliga lampsocklar, och istället justera ljuset med en dimmer. Det blir enklare.

Det viktiga här är att vara noga med montaget. De nakna ledarna får inte komma i kontakt med några metalldelar. Så kabelmanteln måste nå in och dragavlastas i alla kopplingsplintar och lampsocklar som detta exempel på en stickpropp visar:

bild17a.jpg
Kabelmanteln är dragavlastad och ledarna kommer att skyddas av kåpan.

Om du sedan använder lågenergi eller LED så behöver du inte oroa dig så mycket över värmen. Den kan annars vara en faktor som du måste ta ställning till!

EDIT: Oberoende av om rummet är jordat eller ojordat så är troligen dubbelisolering av lampan det bästa alternativet.

Redigerat:
När det kommer till ogjordad lampa och gjordade uttag. När skulle en teoretisk risk uppstå? När det är fest eller?

Jag tycker mig ibland ha sett att man i konstruktioner med kedjor har använt iträdda enkelledare med mer eller mindre transparent isolering, för att det elektriska inte ska synas så mycket, men det kanske inte är OK...?

Tack för svaren till att börja med! Jaa, det var inte så lätt som jag hade hoppats på... Jag hade hoppats på att jag kunde dra om nya kablar så som de som sitter och då även på eran inrådan byta sockerbitarna. Jag lämnade nämligen in lampan till en elektriker för prisförslag och han skulle ha 2000kr för att dra om å de har jag inte råd med så då tänkte jag att om jag byter ut till nya kablar själv och sedan tar en elektriker som besiktar dragningen så skulle jag ha råd med det. I vardagsrummet där den ska hänga sitter det ett ojordat lamputtag i taket. Elen är bytt i huset på början av 90-talet och huset är från 1930. De kablar som nu sitter i lampan är i så dåligt skick att de totalt spruckit sönder och trådarna är blottade o ligger bitvis mot kopparstommen-den har använts så, hmm.. Men jag törs inte använda lampan. Vi har nämligen elkablar hemma i massor för elen håller på att dras i utbyggnaden och då trodde jag att det var även sådan kabel jag kunde använda till lampan. Är det någon som vet varför den gröna kabeln i lampan är tjockare än den svarta eller är det bara så att den är äldre? För den är i värst skick. Jaa, jag får se hur jag gör.... Tack i alla fall!

Var hittar man sådana där lampsladd socker bitar?

En undran bara med tanke på PC Larssons kommentar. Är det enbart risk att lampan blir strömförande om det kommer fukt/vatten på den om den inte är jordad (med förutsättning att kablarna ska vara dragna rätt). Det här är ju en lampa som varken kommer att komma i kontakt med vatten eller fukt eller rörelse.

En variant är ju att sätta en trafo och köra på 24 volt. Då kan du använda enkelisolerade kablar utan att det blir någon risk för personskada. Så gör man ibland när man vill bevara gamla belysningsarmaturer.

grynett skrev:
Var hittar man sådana där lampsladd socker bitar?
Här kanske... ?

Iskra skrev:
En variant är ju att sätta en trafo och köra på 24 volt. Då kan du använda enkelisolerade kablar utan att det blir någon risk för personskada. Så gör man ibland när man vill bevara gamla belysningsarmaturer.
Menar du isolationstransformator? Å i så fall var kan man få tag på det? Med enkel isolerade kablar menar du sådana man drar som vanligt i väggarna med?:)

Aha perfekt då vet jag var jag kan få tag på "förgreningsboxarna":)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.