5 946 läst ·
69 svar
6k läst
69 svar
3-fas motor vet inte riktigt vilken väg den ska gå?
Sida 1 av 5
Hände något konstigt igår kväll då jag arbetade på ett projekt, har en 3-fas motor monterad i bänken och svarvar till en hub för montering av annat senare. Hursomhelst jag hade skarvat sladden lite dåligt och jag undrar om det är orsaken, böjde väl den lite konstigt av misstag (steg på skarvet) och jordfelsbrytaren löste ut.
Efter jag gick och återställde den så skulle jag försöka starta motorn via kontaktorn men det var som om motorn inte visste vilken väg den skulle åka, fram eller baks? Hoppade lite fram och tillbaka hela tiden, den brukar ju dra igång direkt. Det var så sent då så jag stängde av omedelbart för att inte förvärra saken och gick och lade mig.
Nu sitter jag och funderar på vad det kan bero på, tror det kan vara det dåliga skarvet, kanske det blev genomslag eller något gick av? Kanske jorden råkade få kontakt med en av faserna? Ska prova ta upp skarvet och göra det lite proffsigare sen efter jobbet men det är svårt att inte fundera på det tillsvidare.
Efter jag gick och återställde den så skulle jag försöka starta motorn via kontaktorn men det var som om motorn inte visste vilken väg den skulle åka, fram eller baks? Hoppade lite fram och tillbaka hela tiden, den brukar ju dra igång direkt. Det var så sent då så jag stängde av omedelbart för att inte förvärra saken och gick och lade mig.
Nu sitter jag och funderar på vad det kan bero på, tror det kan vara det dåliga skarvet, kanske det blev genomslag eller något gick av? Kanske jorden råkade få kontakt med en av faserna? Ska prova ta upp skarvet och göra det lite proffsigare sen efter jobbet men det är svårt att inte fundera på det tillsvidare.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är avbrott på en av faserna.
Men hur är det tänkt? Skarva en kabel liggandes på golvet som inte tål att trampas på. Skäms!
Protte
Men hur är det tänkt? Skarva en kabel liggandes på golvet som inte tål att trampas på. Skäms!
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Som sagt din skarv låter som den inte är dålig, men usel.
Om JFB löser ut för att du trampar på skarven, så har du genomslag från en fas, eller nollan mot jord. Det fenomen du nu ser tyder på att en fas är av. Så du har minst 2 allvarliga fel. Båda är potentiellt farliga. Genomslag mot jord betyder usel isolering, kunde lika gärna varit genomslag mot din fot när du trampade på den. Och avbrott på fasen betyder usel koppling. Som lika gärna kunde varit bara liite dålig, och då blir den varm och startar brand. Nu var den tydligen så usel att det blev avbrott istället för brand. Men du har ju minst två kopplingar till där som kan brinna.
Om JFB löser ut för att du trampar på skarven, så har du genomslag från en fas, eller nollan mot jord. Det fenomen du nu ser tyder på att en fas är av. Så du har minst 2 allvarliga fel. Båda är potentiellt farliga. Genomslag mot jord betyder usel isolering, kunde lika gärna varit genomslag mot din fot när du trampade på den. Och avbrott på fasen betyder usel koppling. Som lika gärna kunde varit bara liite dålig, och då blir den varm och startar brand. Nu var den tydligen så usel att det blev avbrott istället för brand. Men du har ju minst två kopplingar till där som kan brinna.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det här med att löda och köra krympslang låter inte heller som en lämplig lösning. Låter som detta är en lös gummikabel? I så fall måste du ha en dragavlastad skarvning. Är det en fast monterad kabel så är det mer lämpligt att skarva med en kopplingsdosa fastskruvad i väggen.
Jaha ord och inga visor, så går det antar jag när man slänger ihop något på 5 minuter för man vill testa nu och inte senare. Läxan lärd antar jag.
Några tips på hur ni skulle skarva då då jag uppenbarligen har felbedömt vad som är tillräckligt. Jag ska dra både kabel på golvet och monterad på vägg i framtiden när jag börjar ha det klart var de olika maskinerna ska stå.
Några tips på hur ni skulle skarva då då jag uppenbarligen har felbedömt vad som är tillräckligt. Jag ska dra både kabel på golvet och monterad på vägg i framtiden när jag börjar ha det klart var de olika maskinerna ska stå.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Om vi pratar om kopplingsdosor så skall du använda antingen de plintar som ibland finns i dosorna (ofta lite svårjobbade), eller toppklämmor som ex. Wago (snabbkoppling), eller "U båtar" (skruvkoppling). Så länge alla kablar är fast monterade eller kommer i rör ur väggen så behövs inga dragavlastningar. Skall du ha lösa anslutningskablar till maskiner som kopplas in fast i en dosa så skall de ha dragavlastning. Finns dosor med dragavalstning inbyggd i locket.
Och så se till att använda rätt kabeltyp för de olika tillämpningarna. Gummikabel som jag uppfattar att du använt nu. Den kan du använda som anslutningskabel mellan en maskin och dosa/uttag.
De fast installerade kablarna skall vara typ EKLK/EKK osv. Dessa installationskablar får inte användas som lös anslutningskabel, eftersom de inte är avsedda att böja om och om igen.
Och gummikablarna får inte anvädas som fast förlagda kablar (skälet till det är lite mer komplicerat).
Och så se till att använda rätt kabeltyp för de olika tillämpningarna. Gummikabel som jag uppfattar att du använt nu. Den kan du använda som anslutningskabel mellan en maskin och dosa/uttag.
De fast installerade kablarna skall vara typ EKLK/EKK osv. Dessa installationskablar får inte användas som lös anslutningskabel, eftersom de inte är avsedda att böja om och om igen.
Och gummikablarna får inte anvädas som fast förlagda kablar (skälet till det är lite mer komplicerat).
Såndär helt vanlig 5-kablig 3-fas gummkabel, som man t.ex. köper på järnaffärer. Men OK inte använda dom som fasta kablar då. Visste att dom inte var menade för det men trodde det bara var en fråga om overkill än att det skulle vara opassande.elmont skrev:
Som jag tänkt det ska motorn monteras på väggen i ett skillt rum i verkstan, tänker dra igenom en sladd från motorn till kontaktorn som jag tänker väggmontera i verkstan, Det ska då bara installationskablar som jag förstår det, under kontaktorn tänkte jag lägga en stöpsel av denna typ:
http://www.nordiskmusik.se/Global/Produkter-bilder/el_3-fasvagguttag_stor.jpg
Hela den biten dras då alltså med installationskabel?
Tillägg: För att koppla motorplinten har jag använt liknande kopplingar som detta för att det år så mkt lättare att hålla på med:
http://images.staticjw.com/elf/1983/motordrift.jpg
Redigerat: