Hej! Jag ska köpa ny spis, men ja blir inte klok på elen.. Min nuvarande spis är på 400v, körs på tvåfas, och mina säkringar är på 10A, sega sådana. Den spis ja helst vill ha har dessa spec:
Spänning:400 V
Energiförbrukning, konvektion drift:0.89 kWh
Energiförbrukning, varmluft:0.79 kWh
Strömförbrukning:10.9 kW
Backup:3x16 A
Första kokzonens effekt:1.8 kW
Andra kokzonens effekt:1,6-2,4 kW
Tredje kokzonens effekt:1.2 kW
Fjärde kokzonens effekt:0,75-2,2 kW
Får kolla först att denna spis går att koppla om till tvåfas, för ja är inte säker på om ja har trefas framdraget, inte vågat skruva av och kolla i kontakten.. Kanske får mod att göra detta imorgon.
Kommer säkringarna hålla? det står ju 3x16A backup på denna spis, ja har 10A, har förstått att man mäter i hur många KW säkringarna klarar, om ja har tvåfas 10A, är de då 20A ja kan räkna på?
Hoppas nån förstår mina frågor och har lite tid över att svara, MVH!
Spänning:400 V
Energiförbrukning, konvektion drift:0.89 kWh
Energiförbrukning, varmluft:0.79 kWh
Strömförbrukning:10.9 kW
Backup:3x16 A
Första kokzonens effekt:1.8 kW
Andra kokzonens effekt:1,6-2,4 kW
Tredje kokzonens effekt:1.2 kW
Fjärde kokzonens effekt:0,75-2,2 kW
Får kolla först att denna spis går att koppla om till tvåfas, för ja är inte säker på om ja har trefas framdraget, inte vågat skruva av och kolla i kontakten.. Kanske får mod att göra detta imorgon.
Kommer säkringarna hålla? det står ju 3x16A backup på denna spis, ja har 10A, har förstått att man mäter i hur många KW säkringarna klarar, om ja har tvåfas 10A, är de då 20A ja kan räkna på?
Hoppas nån förstår mina frågor och har lite tid över att svara, MVH!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tvåfas på din nuvarande spis så lär du ha trefas framdaget till uttaget.
Kan inte tänka mig att någon endast drar fram två faser till spisuttaget. Har du tre säkringar till spisen så har du trefas.
Men man vet som sagt inte utan att mäta. Det kan dock vara så att du inte har nån nolla framdraget till uttaget, men det får man som sagt kolla.
När det gäller att spisen kräver 3x16 och du har 3x10 så är det lungt, det är bara om du kör alla plattor och båda ugnar samtidigt på full effekt som det kan bli problem.
Kan inte tänka mig att någon endast drar fram två faser till spisuttaget. Har du tre säkringar till spisen så har du trefas.
Men man vet som sagt inte utan att mäta. Det kan dock vara så att du inte har nån nolla framdraget till uttaget, men det får man som sagt kolla.
När det gäller att spisen kräver 3x16 och du har 3x10 så är det lungt, det är bara om du kör alla plattor och båda ugnar samtidigt på full effekt som det kan bli problem.
Vad står det i proppskåpet på säkringarna? Det ser ut som att din nuvarande spis är trefaskopplad (om bilderna var på den nuvarande). Blå ledare i detta fall är L3 enligt inkopplingsschemat.
400V tvåfas på en hel spis torde vara relativt ovanligt.
400V tvåfas på en hel spis torde vara relativt ovanligt.
Tittar man på din perilexkontakt så saknas just N-stiftet vilket stärker min teori om att du faktiskt har trefas. Som EyEr0n skriver kan det dock vara så att nolla saknas till spisuttaget. Det kan också vara så att du bara har 1,5 kvmm framdraget till spisen och därför avsäkrat med 10A men det verkar konstigt då du verkar ha en relativt modern elcentral.
Apropå hur man räknar med säkringar och vad de tål, nej, det är inte så enkelt som att 10A+10A=20A när det gäller trefas. Det är inte heller i effekt (kW) man mäter vad säkringarna tål utan det är just ström (A). Det är dock helt ointressant i sammanhanget eftersom din nuvarande spis är trefaskopplad. Det som är intressant är vilken ledararea som är framdragen och om nolla finns. Säkringarna går troligen att byta om du bara har tillräckligt grov ledare (2,5kvmm) framdraget och inte har 3x16A huvudsäkring.
Det verkar lovande att spisen du vill ha drivs med 400V men du måste ta reda på om den vill ha nolla (de flesta moderna spisar vill ha det till elektroniken i). Sedan måste du ta reda på om du kan säkra upp. Sannolikt kan du ändå använda den nya spisen även om du inte säkrar upp men säkringarna kommer då gå om du använder för mycket effekt samtidigt.
Apropå hur man räknar med säkringar och vad de tål, nej, det är inte så enkelt som att 10A+10A=20A när det gäller trefas. Det är inte heller i effekt (kW) man mäter vad säkringarna tål utan det är just ström (A). Det är dock helt ointressant i sammanhanget eftersom din nuvarande spis är trefaskopplad. Det som är intressant är vilken ledararea som är framdragen och om nolla finns. Säkringarna går troligen att byta om du bara har tillräckligt grov ledare (2,5kvmm) framdraget och inte har 3x16A huvudsäkring.
Det verkar lovande att spisen du vill ha drivs med 400V men du måste ta reda på om den vill ha nolla (de flesta moderna spisar vill ha det till elektroniken i). Sedan måste du ta reda på om du kan säkra upp. Sannolikt kan du ändå använda den nya spisen även om du inte säkrar upp men säkringarna kommer då gå om du använder för mycket effekt samtidigt.
Tack så mycket för alla svar.
Ja nu när ja kollar på inkopplingsschemat så ser ja att de faktiskt är kopplat på trefas utan nolla då? Men då bryter ja huvudströmmen imorgon (på resande fot idag) och skruvar bort uttaget och kollar, då ska ja alltså ha fem kablar framdrag, L1,L2,L3, Nolla och jord?
Jag vet inte hur ja ska kolla om spisen kräver nolla, tror inte det framgår i specen, här är spisen:
http://www.bosch-home.se/produkter/spis-ugn-häll-fläkt/spisar/HCE764225V.html
Tack igen
Ja nu när ja kollar på inkopplingsschemat så ser ja att de faktiskt är kopplat på trefas utan nolla då? Men då bryter ja huvudströmmen imorgon (på resande fot idag) och skruvar bort uttaget och kollar, då ska ja alltså ha fem kablar framdrag, L1,L2,L3, Nolla och jord?
Jag vet inte hur ja ska kolla om spisen kräver nolla, tror inte det framgår i specen, här är spisen:
http://www.bosch-home.se/produkter/spis-ugn-häll-fläkt/spisar/HCE764225V.html
Tack igen
Den spisen kräver nog inte nolla eftersom det enbart står 400 v i tekniska specen.
Dom flesta andra spisar är märkta 230 / 400 v 3 p+ N + jord alt. 2p + N + jord och även 230 v 1p + N + jord. Har den en Kontakt där ett stift saknas då är den normalt utan nolla och märkningen är 400 v 3 alt 400 v 2
Spisen kommer att fungera utmärkt med 3 x 10 a säkring i dom flesta matlagningssituationer. Dessa säkringar ger möjlighet att nyttja 7 000 w kontinuerligt och mer tillfälligt.
Dom flesta andra spisar är märkta 230 / 400 v 3 p+ N + jord alt. 2p + N + jord och även 230 v 1p + N + jord. Har den en Kontakt där ett stift saknas då är den normalt utan nolla och märkningen är 400 v 3 alt 400 v 2
Spisen kommer att fungera utmärkt med 3 x 10 a säkring i dom flesta matlagningssituationer. Dessa säkringar ger möjlighet att nyttja 7 000 w kontinuerligt och mer tillfälligt.
Redigerat:
Tycker de borde stå bättre information kring vitvararona så att folk lättare kan förstå va de behöver, ja är inte den som chansar med el men det är ju många som gör, sen klart man kan ta hem en elektriker men gör ju inte det om det inte behövs.
Är bilderna på den spis som ska bytas ut? Den är nämligen kopplad för trefas utan nolla så har den fungerat korrekt har du tre faser i uttaget.
för mig verkar det som att det behövs en elektriker för dig i alla fall.gustav89 skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
