11 904 läst ·
39 svar
12k läst
39 svar
Rätt kopplat på spis?
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Jo man KAN göra så, men då måste PEN leadaren från mätaren vara på minst 10kvmm. Om det separeras i matande ände så kan PE resp N ledare dimensioneras efter faktisk belastning. Men tumregelmässigt väljer man alltid 6 kvmm (eller mer) vid matning av en central, såvida det inte är helt uppenbart att man aldrig kommer att ta ut mer än typ 10A.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Konstig bild, de undre strecken ska tydligen symbolisera PE-plinten respektive N-plinten efter JFBn. Nu har du ingen JFB, och du har inte heller ett TN-C-system längre eftersom du ska installera en femledare, TN-S. Det innebär att PE och N ska hållas isär hela vägen från mätarskåpet. Om du bläddrar upp lite på Kjells sida som du knyckt bilden ifrån så finns denna som passar in bättre här:

Här ser du att PE- och N-ledarna utgår från samma punkt i mätarskåpet (här syns det som distributionstransformatorn), de hålls sedan isär i kabeln och ansluts till separata PE- och N-plintar i centralen.
Den förbindelse som idag finns mellan PE- och N-plinten i din central ska tas bort. Det brukar vara en skruv som man helt enkelt lossar på. Se bilderna strax ovanför på kjells sida.
TN-S är bättre alla dagar än TN-C, av flera skäl.
Var ytterst noggrann vid inkopplingen.
Efter att du särat på PE- och N-plinten i centralen, och före inkoppling av kabeln, ohmmät mellan plintarna att du inte har någon kontakt.
Efter inkoppling av kabel ska du ohmmäta igen, denna gång ska du ha god kontakt, max ca 0.5 ohm.

Här ser du att PE- och N-ledarna utgår från samma punkt i mätarskåpet (här syns det som distributionstransformatorn), de hålls sedan isär i kabeln och ansluts till separata PE- och N-plintar i centralen.
Den förbindelse som idag finns mellan PE- och N-plinten i din central ska tas bort. Det brukar vara en skruv som man helt enkelt lossar på. Se bilderna strax ovanför på kjells sida.
TN-S är bättre alla dagar än TN-C, av flera skäl.
Var ytterst noggrann vid inkopplingen.
Efter att du särat på PE- och N-plinten i centralen, och före inkoppling av kabeln, ohmmät mellan plintarna att du inte har någon kontakt.
Efter inkoppling av kabel ska du ohmmäta igen, denna gång ska du ha god kontakt, max ca 0.5 ohm.
Hur ska jag då koppla JFB?
Jag har fått lära mig (och trodde) att PEN-ledaren kopplas till PE-skenan och från N-skenan drar man en RK6 till inkommande på N på JFB. Utgående N på JFB dras till N-skenan. Med N- och PE-skenan separerad.
Om man följer Bo Siltbergs beskrivning ovan. Ska man då dra N-ledaren direkt till inkommande N på JFB och sedan vidare till N-skenan?
Jag har fått lära mig (och trodde) att PEN-ledaren kopplas till PE-skenan och från N-skenan drar man en RK6 till inkommande på N på JFB. Utgående N på JFB dras till N-skenan. Med N- och PE-skenan separerad.
Om man följer Bo Siltbergs beskrivning ovan. Ska man då dra N-ledaren direkt till inkommande N på JFB och sedan vidare till N-skenan?
Precis så ska du göra om du följer de inlägg som finns tidigare om hur du delar PE och N i separata ledare i din nya femledade kabel. Gör så det kommer bli bra du kan lita på Bo i de här frågorna till 99.99...%Rillo41 skrev:Hur ska jag då koppla JFB?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Jag ser inte i tråden att du ville installera JFB nu, däremot senare när centralen byts. Jag tycker av din beskrivning att du inte ger dig på det, utan endast kopplar in den nya kabeln och låter en elektriker byta centralen senare och installera JFB.
Det du beskriver i första stycket gäller för JFB en TN-C-matad central vilket inte är aktuellt här eftersom du har en femledare och ska installera TN-S. Du har ingen PEN-ledare. Kjell har en även bild på JFB i en TN-S-matad central. Det är viktigt att hålla isär dessa två fall.

Du kanske beskriver det rätt i andra stycket om du menar att man drar N vidare från utgången på JFB till N-plinten?
Det du beskriver i första stycket gäller för JFB en TN-C-matad central vilket inte är aktuellt här eftersom du har en femledare och ska installera TN-S. Du har ingen PEN-ledare. Kjell har en även bild på JFB i en TN-S-matad central. Det är viktigt att hålla isär dessa två fall.

Du kanske beskriver det rätt i andra stycket om du menar att man drar N vidare från utgången på JFB till N-plinten?
Tack. Vilka kungar ni är, mina nya idoler 
Jag håller på att plugga till elektriker och vill verkligen lära mig detta. Jag får hjälp med installationen av min svåger som är elektriker, men frågar här för att förstå hur allt hänger ihop.
Med risk för att vara jobbig, men har jag fattat allt rätt nu?
1. N-ledaren och PE-ledaren i den nya 5G6-kabeln kopplas/tvinnas samman under samma plint i mätarskåpet.
2. PE-ledaren dras till PE-skenan i den nya normcentralen (ingen förbindelse mellan N- och PE-skenan ska finnas).
3. N-ledaren dras direkt till ingående N på JFB och sedan vidare från utgången på JFB till N-skenan.
4. Kontroll före idrifttagning.
Helt enkelt som en vanlig TN-S installation enligt bilden ovan?
Jag håller på att plugga till elektriker och vill verkligen lära mig detta. Jag får hjälp med installationen av min svåger som är elektriker, men frågar här för att förstå hur allt hänger ihop.
Med risk för att vara jobbig, men har jag fattat allt rätt nu?
1. N-ledaren och PE-ledaren i den nya 5G6-kabeln kopplas/tvinnas samman under samma plint i mätarskåpet.
2. PE-ledaren dras till PE-skenan i den nya normcentralen (ingen förbindelse mellan N- och PE-skenan ska finnas).
3. N-ledaren dras direkt till ingående N på JFB och sedan vidare från utgången på JFB till N-skenan.
4. Kontroll före idrifttagning.
Helt enkelt som en vanlig TN-S installation enligt bilden ovan?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Ja, så ska det vara, om vi bortser från lite ytterligare omkopplingar av t.ex fasledare mellan punkt 3 och 4 
Klicka här för att svara