Tänkte sätta in nya lysrör i snickarbodan. Då det är dammigt ska det vara IP65-klassade armaturer. Har även läst att det krävs F-klass för att montera mot trätak, samt D-klass för att ytan ska vara under 90 grader, vilket ju låter vettigt.

Köper dessutom gärna T5-rör, för att få snabb tändning utan blink.

Idag har jag T8-lysrör med säkerhetsglimtändare. Fungerar fint, men jag har för få lysrör, och tänkte då att jag byter även de gamla, för att få samma sort överallt.

Jag köpte, för att testa, ett lysrör på Jula, den billigare T5-armaturen dom säljer (399 kr). Spännen i metall, vilket lät bra. Efter att ha testat det litegrann måste jag säga att det verkar hyfsat, men spännena i metall är ohyggligt osköna att använda. När man ska byta lysrör får man näst intill skärsår i fingrarna av de skarpa metallkanterna.

Mina gamla lysrörsarmaturer som är av en dyrare sort är det inga som helst problem att använda spännena.

Det kan tyckas som en liten detalj, men något man skulle störa sig på. Därför bestämde jag mig för att skippa Jula. Även CO och Biltema har jag skippat pga att de verkar rackliga.

Nästa steg är väl Nima eller Granngården. Har inte hunnit vara in på Granngårdens butik, men på webben hittar jag inga lämpliga lysrörsarmaturer.

Nima har dock följande:
http://www.nimaab.se/se/art/topazio-ip65-d-markt.php

2x28W, elektroniska energieffektiva driftdon HF. Har överkoppling samt 2st 5-poliga anslutningsplintar. IP65. D-märkt.

600 kr per st. Lät perfekt tills jag upptäckte att de inte är F-märkta. Åtminstone står inget om F-märkning.

Alternativet är följande:
http://www.nimaab.se/se/art/industriarmatur-a-c-ip65-f-och-d-markt.php

2x28 W
Faskompenserade konventionella lågförlustdon.
F och D-märkt
695:-/st

Den första har HF-don, medan den andra har konventionellt lågförlustdon. Betyder det att det är säkerhetsglimtändare eller liknande i den? Är det inte alltid HF-don i T5-armaturer?

Prismässigt är båda ok för mig.

Finns några andra lämpliga armaturer jag bör ta en titt på?

Edit: Hittade nu även följande:
http://www.lantbutiken.se/butik/kap...ur-och-lampa-ip65-for-stall-och-ladugard.html

IP65, f- och d-märkt. Visserligen T8, men den har HF-don, vilket låter som ett utmärkt alternativ. Synpunkter?

Edit: Någon rekommenderade Julas dyrare T5-armatur:
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...sning/lysrorsarmaturer/lysrorsarmatur-424060/

Men är den F- och D-märkt? Står inget på deras webbsida i alla fall.

Redigerat:
Till det fantastiska priset av ca 5 000:- st

elmont skrev:
Till det fantastiska priset av ca 5 000:- st
Om det är Skandias armaturer du refererar till så ligger listpris för t.ex. Smart IP65 på 660:-/st och med rabatt har jag sett priser runt 400kr/st.

Kollade bara den första som jag såg och det blev ju fel, däremot kan jag inte se att SMART är F- och D- märkt

En del armaturer har riktigt dåliga HF-don. = Donen går sönder och rören tänds inte alls.
Och ett don kostar nästan lika mycket som en ny armatur....
Nämner inga fabrikat / försäljningsställen.
Men priset kan vara vägledande.

T8 med reaktor håller ofta lite längre.

Och endel armaturer har riktigt dålig plast, som ej tål rörens UV-ljus. så de blir spröda på ett par år.

KnockOnWood skrev:
[länk]

Halva priset.

Om det är T5 eller T8 lysrör tycker jag saknar betydelse om de bara är tända några få timmar i veckan.
Hmm... Det står: "Vid inkoppling av fler än 6 st. armaturer krävs kontaktor".

Jag tolkar det som att armaturen saknar faskompensering.

Redigerat:
Man brukar ha 10 st 36 Watts lysrör som "tummregel" för vad en vanlig strömbrytare klarar av över tid. Så Julas uppgift är helt riktig. MEN det finns inga krav utan det är upp till dig att bestämma. Ett sätt att klara brytarna är väl att sätta upp någon/några fler brytare. Att få till flera tändningar brukar vara en relativt liten operation.

Nu har jag köpt armaturer på granngården för 535 kr / st.

Angående märkningen funderar jag nu dock på om det inte är så att D-märkning är en högre klass än F-märkning? Om man i så fall hittar en armatur som är D-märkt klarar den automatiskt även F-märkningen? Låter väl rimligt, eller?

Nej, det behöver inte innebära att den uppfyller F automatiskt genom D-märkning även om det oftast är så och i ditt fall verkar det vara helt ok med både F och D på den armaturen hos Granngården. D-märke indikerar bara klass för högsta yttemperatur och bokstäverna bakåt i alfabetet ger ytterligare lägre gränser, F-märke visar även övriga konstruktionshänsyn för godkännande av montage på brännbart material. Så typiskt ska man se till båda samt tillräcklig IP för tex snickerier etc och det verkar du fått till helt ok med dina armaturer.

Ser ju riktigt bra ut.
Har du någonsin (haft) fel? :)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hmm.. På pappkartongen finns symbolen "ett D i en triangel". På armaturen står IP65 och ett F i en triangel. Men inget D. Ska det vara så?

För övrigt känner jag mig nu väldigt missnöjd med kvalitetskänslan på armaturerna. Själva plasten är väl ok, men spännena i metall är under all kritik.

Tillverkare verkar vara Lena Lighting i Polen. Märket är Tores / Spirit - Practic line.

Nu kan jag inte polska, men armaturen är väldigt lik denna:
http://www.lenalighting.pl/produkty/oprawy-przemyslowe/tores/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.