14 214 läst ·
5 svar
14k läst
5 svar
Installera ny el i fritidshus - vad kostar det?
Jag har ett litet fritidshus där det behövs en ny elcentral samt dras om en del el. Jag har fått en offert, men den är inte specificerad utan anger bara en totalsumma på hela kostnaden vilken i sin tur känns otroligt hög... Vad är rimligt att följande skulle kunna kosta? Det handlar alltså om byte av elcentral samt dragning/inkoppling av ny el.
Installation av ny elcentral jordfelsbrytare och dvärgbrytarsäkringar (samt urkoppling av befintlig elcentral)
Installation av uttag för spis
6 st nya vägguttag (fördelade på 3 rum)
3 strömställare (3 rum)
1 taklampa med fast installation (finns inget befintligt draget i taket)
1 stickkontakt för taklampa (där det nu sitter lampa med fast installation)
Inkoppling av elektrisk dusch (den sitter redan där, behöver kopplas ihop med elcentralen)
Kabel för spisen skulle då dras via krypvinden, resten av elen kommer vara utanpåliggande längs listerna. Det finns också en del befintlig el i andra delar av huset (4 vägguttag, en taklampa, 2 uttag utomhus och 2 st utomhusbelysning) som kommer att kopplas på den nya elcentralen.
Hur lång tid kan det tänkas ta? Och vad kostar egentligen en elcentral?
Installation av ny elcentral jordfelsbrytare och dvärgbrytarsäkringar (samt urkoppling av befintlig elcentral)
Installation av uttag för spis
6 st nya vägguttag (fördelade på 3 rum)
3 strömställare (3 rum)
1 taklampa med fast installation (finns inget befintligt draget i taket)
1 stickkontakt för taklampa (där det nu sitter lampa med fast installation)
Inkoppling av elektrisk dusch (den sitter redan där, behöver kopplas ihop med elcentralen)
Kabel för spisen skulle då dras via krypvinden, resten av elen kommer vara utanpåliggande längs listerna. Det finns också en del befintlig el i andra delar av huset (4 vägguttag, en taklampa, 2 uttag utomhus och 2 st utomhusbelysning) som kommer att kopplas på den nya elcentralen.
Hur lång tid kan det tänkas ta? Och vad kostar egentligen en elcentral?
Gissar att din offert är på mellan 20-25tkr? Säkert 1v jobb eller mer för 1 pers, el-central med JFB och säkringar till litet hus max 5tkr. Beror också på om alla gamla uttag skall jordas och ni behöver dra nya kablar i hela huset. El är dyrare än man tror men snåla inte på detta utan fixa jordat överallt och se över utebelysning när ni ändå är i farten.
Ja, offerten startade på 34 tkr men inkluderade då borttagning av befintlig el i de 3 rum där den inte är ok. Ny offert hamnade på 21 tkr och då kommer vi själva ta bort all befintlig el (förutom elcentralen) + att vi tillhandahåller själva vägguttagen och strömställarna (har en del kvar från tidigare renoveringar). Så materialkostnaderna i offerten på 7000 kr gäller då elcentralen och fäst/kopplingsmaterial.
Så svårt att veta vad som är rimligt när man inte har koll själv och det inte anges någon typ av tidsplan för det hela eller spec på materialkostnaderna. Har räknat ut vad som är vad då det står att ROT som kan dras av är 7000 kr.
Tar det verkligen en vecka? Trots att allt är utanpåliggande? Är det elcentralen som är det luriga i det hela?
Så svårt att veta vad som är rimligt när man inte har koll själv och det inte anges någon typ av tidsplan för det hela eller spec på materialkostnaderna. Har räknat ut vad som är vad då det står att ROT som kan dras av är 7000 kr.
Tar det verkligen en vecka? Trots att allt är utanpåliggande? Är det elcentralen som är det luriga i det hela?
Tack för svar!
Nej, det är en liten elcentral med 5 st gamla proppar som sitter där nu så urkopplingen bör inte vara alltför komplicerad. Den nya blir något större. Intressant att få veta vad hur lång tid hela jobbet beräknas ta. Jag får ta och fråga firman med offerten. Men då har jag lite mer koll på att det inte är totalt orimligt i alla fall. Det var helt enkelt min gissning på att det skulle vara ca 1 dags jobb och att en elcentral kostar ca 2000 kr som var orimlig
Nej, det är en liten elcentral med 5 st gamla proppar som sitter där nu så urkopplingen bör inte vara alltför komplicerad. Den nya blir något större. Intressant att få veta vad hur lång tid hela jobbet beräknas ta. Jag får ta och fråga firman med offerten. Men då har jag lite mer koll på att det inte är totalt orimligt i alla fall. Det var helt enkelt min gissning på att det skulle vara ca 1 dags jobb och att en elcentral kostar ca 2000 kr som var orimlig
En ny elcentral av denna storlek skruvar jag som amatör ihop på max en timme. Det finns dessutom helt färdiga centraler att köpa. T.ex Hager GD113SF som kostar 1425 kr. http://www.elbutik.se/product.html/fardigmonterade-normcentaler-quick-connect?category_id=1871 Då medföljer tre C10A dvärgar men extra sådana kostar ca 50-60kr/st och tar en minut, bokstavligt, att snäppa dit. Beroende på hur mycket kopplingsmateriel de behöver så är 7000kr sannolikt i överkant (jag antar att du räknar in kabel i kopplingsmateriel). Detta är det gamla vanliga med att elektriker och andra hantverkare ska tjäna pengar på materielen.
Att svara på hur lång tid det tar är svårt utan att veta förutsättningarna (trä, sten, annat? måste man passera mycket dörrar, måste det göras många hål i väggar?) men tre dagar, dvs 24 timmar låter även det lite högt.
Att svara på hur lång tid det tar är svårt utan att veta förutsättningarna (trä, sten, annat? måste man passera mycket dörrar, måste det göras många hål i väggar?) men tre dagar, dvs 24 timmar låter även det lite högt.
Klicka här för att svara