hahalj
Har tänkt gräva ner knappt 10 meter långt markskyddsrör med dragtråd där jag ska dra EKLK-kabel och har några frågor kring det.

Tänkte gräva ner röret först, sedan dra kabeln, är det rätt tänkt?

Hur fäster jag bäst draglinan i kabeln så den inte lossnar efter halva vägen...?

Hur tätar jag markskyddsrörets ändar efter att kabeln sitter där? Vill inte ha in möss eller vatten i röret...

Använd en dammsugare för att suga igenom ett snöre innan nedgrävning och som du sen använder som dragtråd.

Täta med silicon?

Jag skulle dra i kabeln först. Jobbigt att gräva upp röret om det skulle jävlas.
En blaffa fogskum blir nog bra som tätning.

Stoppa ner en trasa eller ihopknölad plastpåse innan du trycker i fogskum. Risken är annars att du får en jättepropp som blir svår att få bort om du vill dra en till kabel i framtiden.

hahalj
Dragtråden finns där redan, följde med röret.
Så dra kabeln först innan nergrävning och sedan täta med fogskum. Bra.

hahalj
Patrick E skrev:
Stoppa ner en trasa eller ihopknölad plastpåse innan du trycker i fogskum. Risken är annars att du får en jättepropp som blir svår att få bort om du vill dra en till kabel i framtiden.
För att hindra att skummet flyter in för långt i röret? Låter rimligt.

hahalj
Man kanske skulle dra en extra tråd bredvid kabeln då för ev. framtida extra kablar?

Samt gör små hål i slangens undersida på dom lägsta punkterna så rinner ev vatten ut ur slangen, och dra gärna in en dragtråd men om den tvinnar sig med kabeln kommer den knappast att gå använda så försök att hålla kabeln åt ena sidan och dragtråden åt andra.

hahalj
Ok, tackar för tipsen!

Dragtråden nyttjar man nästan bara till att dra i en dragfjäder eller annan dragtråd av bättre sort.

Skala upp lite kabel 15cm klipp bort hälften av alla ledare (detta gör man för att hålla nere knuten så bra de bara går.) och sen skalar du upp resterande. ta ca hälften hälften och dra genom öglan på dragfjädern. Ta ena hälften och ta från ena sidan igenom och andra från andra sidan. ta och tvinna ena sidan höger varv och den andra vänstervarv. Detta håller för allt! Lite tejp precis där man skalar upp kabel och slutat med tvinningen kan vara bra så att det inte "hugger" i röret.

Har man två kablar som ska knytas ihop så skalar man upp på samma sätt och lägger de övervarandra i 90 grader. ta ca hälften av kardelerna och snurra vänster varv tillbaka och högervarv på restrerande. Den andra kabel gör du ju exakt samma sak med. avsluta med lite tejp längst ner bara...

OBS helt idiotiskt att använda tejp över hela knuten. bara där den "börjar/slutar" vid kabelmanteln och inget annat.

Man är två som arbetar med att få i kabel. En som puttar på och en som drar. Det är den som puttar som ska göra jobbet kan man säga.

hahalj
Tack för tipsen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.