5 946 läst ·
69 svar
6k läst
69 svar
3-fas motor vet inte riktigt vilken väg den ska gå?
De jag har sett flest av är motorskydd+kontaktor, och motorskyddet rörde man aldrig, mer än att man testade det nån gång då å då. Så prova vet ja.
Sen är det ju möjligt att varianten som kan användas till brytare finns, men de har jag ingen erfarenhet av.
Sen är det ju möjligt att varianten som kan användas till brytare finns, men de har jag ingen erfarenhet av.
Redigerat av moderator:
Jag anade det. Skulle väl vara möjligt ändå att sätta en brytare i serie med den han har. Det verkar som det var kontakt på alla ledarna när han mätte. Var sätter han då lämpligast brytaren, före eller efter motorskyddet?GK100 skrev:
På alla av mig framgooglade scheman ligger kontaktorn före m-skyddet, är väl logiskt att även en manuell brytare ska göra det då.
Redigerat av moderator:
Det går ju bra att sätta en brytare i serie bara man får igång skyddet så det sluter ordentligt. Placeringen före efter spelar ingen roll i detta fallet men om du googlat på kopplingar med kontaktor och bimetallskydd är det säkert i närmast alla exemplen som du skriver.ion skrev:Jag anade det. Skulle väl vara möjligt ändå att sätta en brytare i serie med den han har. Det verkar som det var kontakt på alla ledarna när han mätte. Var sätter han då lämpligast brytaren, före eller efter motorskyddet?
På alla av mig framgooglade scheman ligger kontaktorn före m-skyddet, är väl logiskt att även en manuell brytare ska göra det då.
Och med nollspänningsbrytare i motorskyddet bör brytaren då sitta efter?GK100 skrev:
Det blev ett skämmande slut på den här.
Satt med multimetern och testade, för femtioelfte gången och undrade varför det inte funkade, fastän jag hade testat att ha den påslagen och sen koppla i strömmen. Alla hålen på kontakterna linjerar ju upp exakt med varandra.... nej vänta, det ska ju vara spegelvänt på ena kontakten för att det ska funka! Hade kopplat ena fasen i N utan att ha märkt det, jag hade bara kopplat den andra precis som den första, i samma ordning.
Hade stickpropparna haft märkningar på utsidan som vissa har, hade jag märkt felet omedelbart, nu blev det istället 5 sidor med onödigt velande...
Nåja brytaren funkar alltså, helt fint. Den där ena byglingen verkar inte vara något problem nu.
Satt med multimetern och testade, för femtioelfte gången och undrade varför det inte funkade, fastän jag hade testat att ha den påslagen och sen koppla i strömmen. Alla hålen på kontakterna linjerar ju upp exakt med varandra.... nej vänta, det ska ju vara spegelvänt på ena kontakten för att det ska funka! Hade kopplat ena fasen i N utan att ha märkt det, jag hade bara kopplat den andra precis som den första, i samma ordning.
Hade stickpropparna haft märkningar på utsidan som vissa har, hade jag märkt felet omedelbart, nu blev det istället 5 sidor med onödigt velande...
Nåja brytaren funkar alltså, helt fint. Den där ena byglingen verkar inte vara något problem nu.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden