Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Hej,
helgens uppgift är att byta elcentral pga krav på JFB. Jag vet att man kan komplettera proppskåpet med FFB i normkapsling, och jag vet att man ska vara behörig elektriker för att göra det.
Men nu är det dags. Hur gör ni erfarna för att göra detta i källarens mörker, och hur borrar ni hål i väggen utan el? Jag antar att man stänger av elen vid byte av elcentral?;-)
Köpte en Gira central men den känns ju betydligt sladdrigare än den ABB som jag köpte tidigare.
helgens uppgift är att byta elcentral pga krav på JFB. Jag vet att man kan komplettera proppskåpet med FFB i normkapsling, och jag vet att man ska vara behörig elektriker för att göra det.
Men nu är det dags. Hur gör ni erfarna för att göra detta i källarens mörker, och hur borrar ni hål i väggen utan el? Jag antar att man stänger av elen vid byte av elcentral?;-)
Köpte en Gira central men den känns ju betydligt sladdrigare än den ABB som jag köpte tidigare.
Jag brukar jobba med pannlampa eller min laddbara belysning från Jula.
Batterimaskiner, eller så får man dra el från någonstans där det finns.
Batterimaskiner, eller så får man dra el från någonstans där det finns.
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
339 kr inkl moms
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 167 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Det finns ju rätt billiga batteridirvna arbetslampor med LED, som liknar gamla högeffekts halogenstrålkastare.
Men som sagt se om du inte kan lägga ut en skarvkabel till en förstående granne. Eller dra först om matningen till centralen till ett tillfälligt uttag, säkra ner huvudsäkringarna till 10A medan du använder uttaget.
Och så vet du att jag blir alltid illa till mods när en hempulare tänker ge sig på ett centralbyte. Vi vet inte vad vi inte kan. Så jag avråder!
Men som sagt se om du inte kan lägga ut en skarvkabel till en förstående granne. Eller dra först om matningen till centralen till ett tillfälligt uttag, säkra ner huvudsäkringarna till 10A medan du använder uttaget.
Och så vet du att jag blir alltid illa till mods när en hempulare tänker ge sig på ett centralbyte. Vi vet inte vad vi inte kan. Så jag avråder!
Produkter som diskuteras: "arbetslampor"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Hempularen, jag har full respekt för din skepsis, och vet att jag inte begriper vad jag inte vet. Men efter ha läst en mängd elektrisk inlägg förstår jag att många saker kan göras si eller så, efter tycke och utläggning av branschregler.
Byte av centralen är ju egentligen ingen systemändring utan jag river ut den gamla och sätter den nya på samma plats, med en PN-S in och en massa grupper ut. Skillnaden är att den nya innehåller en förmonterad JFB.
Jag tillåter mig faktiskt att göra om grupper lite mer systematiskt och praktiskt.
Om du visste hur elen såg ut här innan jag började så har jag nog redan ökat säkerheten rejält.
Om du inte hör av mig efter helgen så hade du rätt!
Byte av centralen är ju egentligen ingen systemändring utan jag river ut den gamla och sätter den nya på samma plats, med en PN-S in och en massa grupper ut. Skillnaden är att den nya innehåller en förmonterad JFB.
Jag tillåter mig faktiskt att göra om grupper lite mer systematiskt och praktiskt.
Om du visste hur elen såg ut här innan jag började så har jag nog redan ökat säkerheten rejält.
Om du inte hör av mig efter helgen så hade du rätt!
Åtminstone jag har provat att bränna sönder några prylar här hemma genom att, i tidsbrist, missa vilken nollskena som var den rätta.
Jag dog inte, men prylar för några tusenlappar pajade ...
Klantigt, för jag visste både före likväl som efter, hur det egentligen måste vara ...
Jag dog inte, men prylar för några tusenlappar pajade ...
Klantigt, för jag visste både före likväl som efter, hur det egentligen måste vara ...
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Finns det olika nollskenor? Tänka....
Det kan det göra, i min central finns de tre st olika.Thomas_Blekinge skrev:
Egentligen är det inte svårt på något vis, men på något sätt är det också lätt att råka ha otur när man tänker. Särskilt om man är stressad - jag brukar säga att en stressad hjärna tänker som en kanin.
Med en del erfarenhet så blir det bättre koll.
Men lite undrar man ju, jag och en annan var efter en kollega som faktiskt jobbat något år, han hade problem med att JFB löste ut så fort han slog på strömmen.
Så fort vi öppnat centralen var det ju väldigt uppenbart att han helt glömt dra nollan genom JFB - ja då kan ju inget fungera såklart ...
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
OK, pnilz, vilka fel ska jag undvika? Ska ryggen vara täckt eller kan den vara öppen mot icke brännbart material? Kan det vara gemensam nolla för hela huset efter JFB? Är det tillåtet med grupper som inte är säkrade med JFB ( t ex kyl, avloppspump, mm)? Hur ska de märkas? Är det OK med tre enkel MCB till trefas-uttag, eller till VP? Hur nära centralen ska gruppförtäckningen anslås? Räcker det med svenska om man hyr ut till utländska gäster?
Kan jag använda EKK genom ett ventilationsventil som kommer at bli igensatt med byggskum och murbruk?
Tack för svar!
Kan jag använda EKK genom ett ventilationsventil som kommer at bli igensatt med byggskum och murbruk?
Tack för svar!
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Tack, Mikael. Jag kollade den färdiga centralen, där går en fet blå nolla från JFB till en blå skena och jag tänkte att ansluta all nollor till den, ingen annanstans.
Jag är rädd för att det blir för mycket läckström att det slår ut hela tiden (gammal kåk, gammal el).
Jag är rädd för att det blir för mycket läckström att det slår ut hela tiden (gammal kåk, gammal el).
Ska ryggen vara täckt eller kan den vara öppen mot icke brännbart material? Godkänt med öppen rygg.Kan det vara gemensam nolla för hela huset efter JFB? Ja svårt att få jfbn att fungera annars.Är det tillåtet med grupper som inte är säkrade med JFB ( t ex kyl, avloppspump, mm)? I bef installation är JFB inget krav förutom VU i våtutrymme och utomhus.Hur ska de märkas? Hur ska vad märkas?Är det OK med tre enkel MCB till trefas-uttag, eller till VP? Ja.Hur nära centralen ska gruppförtäckningen anslås? Bedömningsfråga.Kan jag använda EKK genom ett ventilationsventil som kommer at bli igensatt med byggskum och murbruk? Ja.
vsg
vsg
