1 455 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Identifiera min bandsågs startutrustning
Jag har varit nyfiken en längre tid vad för sorts startapparat jag har egentligen på den här sågen. Jag tror det är en kontaktor, kan den ev. ha mjukstart också, för jag tycker sågen startar alltid mjukt, men det kanske bara är från hjulens massiva vikt.
Start proceduren är så att först måste jag vrida på ett reglade, sen kan jag starta med en tryckknapp där under, den stängs av genom att vrida reglaget tillbaka. Trycker man in knappen utan att vrida reglaget, körs sågen tills man släpper knappen igen.
Lådan brevid den öppnade är inte alls inkopplad.

Ena fasen verkar det gå nån sorts bygel över och den går sen vidare till en annan sladd som går någon meter och sen är avhuggen, jag tänker den ger 1-fas ström åt nånting annat när sågen är igång?
Kan detta användas till att uppskatta vilken storlek det är på motorn?
Start proceduren är så att först måste jag vrida på ett reglade, sen kan jag starta med en tryckknapp där under, den stängs av genom att vrida reglaget tillbaka. Trycker man in knappen utan att vrida reglaget, körs sågen tills man släpper knappen igen.
Lådan brevid den öppnade är inte alls inkopplad.

Ena fasen verkar det gå nån sorts bygel över och den går sen vidare till en annan sladd som går någon meter och sen är avhuggen, jag tänker den ger 1-fas ström åt nånting annat när sågen är igång?
Kan detta användas till att uppskatta vilken storlek det är på motorn?
Det är en kontaktor med motorskydd, skyddet är delen påbyggd upptill med röd knapp. På skyddet är även vridskala för inställning av motorns märkström, om du kollar vad den står på och delar med två får du en grov skattning av effekten i kW.
Klicka här för att svara