Jag har haft problem till och från att huvudsäkringar går i stugan. Började misstänka spisen och drog ut den från väggen för att kolla om någon tråd lossnat. Det är en 230 V enfas säkrad 10 A. Blev lite fundersam när jag ser kopplingen i plinten och jämför med kopplingsschemat. Ska inte inkommande nolla sitta på samma plint som de två neutralledare som leder in i spisen?
Noterade även att skruven till nollan är rostig. varför? kan detta leda till att den ibland inte får kontakt och säkringen går?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den skall ju vara inkopplad enl. alterrnativ 1. Om du tittar så har du en kopparbygel mellan 4 o 5 på din bild. Precis som du har en kopparbygel mellan 2 och 3.

Att skruven är rostig är inte så bra. Dålig kontakt kan ge värme och sönderbränd kopplingsplint, eller i värsta fall brand. Men det syns inga tecken på värme på bilden. Att huvudsäkringen löser ut har knappast med rosten att göra, den skulle snarare göra att det går mindre ström.

Du skriver att den är säkrad 10A på enfas. Det är väldigt lite för en enfasinkopplad spis. Men det är din huvudsäkring som löser ut. Verkar väldigt konstigt. Hur stor huvudsäkring har du? Och har du bara enfasmatning av stugan?

Ja, den är säkrad 10A på enfas. Jag har 3-fas in i stugan, 3 grupper i centralen (samtliga 10A, men endast 2 st används. Den tredje är reserv) Huvudsäkringarna på stolpen är 16A.

Spontant undrar man ju om spisen verkligen är säkrad. Bryts stömmen till spisen om du bryter "spissäkringen"? Även 16A är lite klent för en enfaspis. De är vanliga i flerfamiljshus där lägenheterna har 25A huvudsäkring (enfas) och 20A spisäkring.

Dina huvudsäkringar på 16A utlöser vid olika tillfällen, är det samma säkring som alltid går?
Du skriver att du har 3-fas in men använder 1-fas spis 10A.
Allt i centralen är säkrat till 10A.
Du skriver även att endast 2st faser används.
Jag tycker att problemet framstår som att du har en ojämn belastning över faserna vilket leder till att huvudsäkringarna utlöser.
Om du ska använda den spisen kanske den borde ligga på L3 som tydligen är oanvänd, kontakta en elektriker som får isolationsmäta anläggningen samt kontrollera om belastningen är ojämn.

Redigerat:
Jag ska upp till stugan nu till helgen och kan göra mätningar. Tar gärna emot tips på vad jag ska mäta. Har haft tankar på att säkra upp till 16A för spisen samt då även dra ny 2.5 mm2 kabel på den gruppen. Givetvis av en elektriker. Behövs då även huvudsäkringen ökas?

Om du skall låta dra om ledningen så vore det väl bättre att dra fram trefas, och koppla om spisen till trefasdrift.

Jag antar att det är en stuga som står ouppvärmd stora delar av året.
Om du vill ha hjälp här så är det lämpligt att vi får reda på vad som belastar de olika faserna.
Om du ska dra fram nya ledare till spisen så dra fram 3-fas om möjligt och montera även ett perilex uttag så blir det lättare i framtiden om du ska byta spis.

Edit 2:a på 3-fas.
Isolationsmätning utförs med ett instrument avsett för detta och är inget du kan utföra med ett "vanligt" mätinstrument.

Redigerat:
Du klarar sommarstugan med lätthet på 3x16A, så du behöver inte säkra upp mätarsäkringarna/huvudsäkringarna.
Om du inte har några andra stora förbrukare

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Rengör alla anslutningar medan du håller på med.

Tack för alla svar, vilket kanonforum detta är :-)
Det som gör mig lite förbryllad är att det är olika huvudsäkringar som går, men det kan ju bero på ojämn belastning.
Det sitter 3 st huvudsäkringar ute på stolpen.

Stugan står "kallställd" hela vinterhalvåret och vi har mest problem i början på våren/sommaren.
Jag kan beskriva anläggningen lite kort. Det går två ledningar från skåpet på stolpen, en till stugan och en till en friggebod. I stugan finns kök, litet sovrum och ett allrum. En grupp betjänar spis samt ett uttag där vattenkokare och kaffebryggare är anslutna. Den andra gruppen består av två takbelysningar och fem vägguttag. Belastningar på vägguttagen är Kyl med litet frysfack, TV, digitalbox, element (äldre), nyare element (750W) som används när vi kommer ut på fredagkvällarna samt ungarnas mobilladdare :-). Dvs inte alls speciellt mycket belastning.

Till friggeboden har vi egentligen bara en mindre varmvattenberedare som belastning. Vet ej dock vad den drar.

Jag skulle kunna använda den tredje oanvända gruppen för vattenkokare, kaffebryggare samt ett uttag i köket.
I köket är allt jordat utom takbelysningen, övriga rum i stugan har ojordade uttag.
I friggeboden är allt jordat.

Elen i stugan är dragen i mitten på 60-talet och tanken är att dra om allt senare i år och då skaffa en något större normcentral med JFB.

En sak skulle jag inte vänta med. Att koppla in en jordfelsbrytare! Den skulle dit fortare än ögat hinner blinka!

Hur ser elräkningen ut - onormalt hög förbrukning? Tror inte det va, utan vi kan nog utesluta att det skulle ligga på någon större förbrukare, utan det handlar troligen om ett intermittent fel, t.ex kortslutning i huvudledningen. Låter som om ledningen i marken behöver bytas. Men detta behöver någon titta på.

Bo hade rätt ;) det var jordkabeln. Kopplade loss den och kopplade in en gummikabel för test och allt fungerar. Ska nu gräva för att lägga ny kabel. Vilken ska jag välja? EKKJ, N1XV eller Aceflex? Förmodar att 4G2.5 är bra i mitt fall, har TN-C.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nej, vid TNC system så är kravet att PEN ledaren (alltså kombinerade jord och nollan) skall vara minst 10kvmm. Så antingen måste du hae n kabel med 10kvmm PEN, eller så får man gå med 5 ledare och dela upp till jord och nolla redan vid matande ände.

Kravet på 10kvmm gällde troligen inte när din nuvarande kabel lades ner.

Kabel till central brukar kan standardsätta till 6kvmm, även om bealstningen är låg, det ger framtidssäkerhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.