1 353 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Byta el?
Vi har idag ett "sommarhus" där vi efterhand har upptäckt en hel del "lustiga beslut" (vi köpte det för typ 7 år sedan). T ex har förra ägarna dragit in ny el, som är ganska "klent" tilltaget. Vi kan idag köra kyl/frys, spis, hushållsprodukter och 3 lösa element av modell lite äldre (inte nya fläktbaserade element) utan att säkringar slår ifrån pga överbelastning. Det räcker inte till att värma upp hela huset under senhöst/vinter.
Nu funderar jag på att byta ut elen, men är lite rädd för kostnaderna, i synnerhet som vi gärna vill göra ett nytt kök istället för det som håller på att ramla ihop. Bland annat sätta in en fläkt som också naturligtvis drar el när den går. Jag funderar också på att vinterisolera vinden och dra upp el där. Kanske till och med luftvärme framöver.
Storleken är idag 3 rok på c 110m2, med vind blir det 4-5 rum på c 160m2. Huset är i liggande timmer med utanpåliggande stående panel.
Går det att göra någon grov uppskattning utifrån dessa uppgifter?
Nu funderar jag på att byta ut elen, men är lite rädd för kostnaderna, i synnerhet som vi gärna vill göra ett nytt kök istället för det som håller på att ramla ihop. Bland annat sätta in en fläkt som också naturligtvis drar el när den går. Jag funderar också på att vinterisolera vinden och dra upp el där. Kanske till och med luftvärme framöver.
Storleken är idag 3 rok på c 110m2, med vind blir det 4-5 rum på c 160m2. Huset är i liggande timmer med utanpåliggande stående panel.
Går det att göra någon grov uppskattning utifrån dessa uppgifter?
Vi har bytt elen i större delen av huset och inte snålat med antalet uttag.
Vi bytte senast på bottenvåningen som är ca 70m2, drog ny el från källaren och upp samt bytte elcentral i källaren och garaget.
Jag rev ner all gammal el samt spårade för nya slangar och uttag.
När rot avdraget betalade vi ca 32000:-.
Vi bor på en mindre ort i utkanten av Göteborg.
Vi bytte senast på bottenvåningen som är ca 70m2, drog ny el från källaren och upp samt bytte elcentral i källaren och garaget.
Jag rev ner all gammal el samt spårade för nya slangar och uttag.
När rot avdraget betalade vi ca 32000:-.
Vi bor på en mindre ort i utkanten av Göteborg.
Ska allt bytas ut så blir det allra minst 50.000:-, men kan också bli en bit över 100.000:-
Men jag antar, som pelpet, att inte allt behöver bytas ut/göras om.
Men det går inte utifrån det du skrivit att gissa vad som behöver göras.
Men jag antar, som pelpet, att inte allt behöver bytas ut/göras om.
Men det går inte utifrån det du skrivit att gissa vad som behöver göras.
OK, låter ju lovande!
Vi får ta hit en elektriker som får titta på en komplettering och ta det därifrån.
Tack för svar =)
Vi får ta hit en elektriker som får titta på en komplettering och ta det därifrån.
Tack för svar =)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 918 inlägg
En god start. Jag ser inte på rak arm hur en "klent tilltagen" matning skulle kunna ge dessa begränsningar, för det är väl inte lampsladd från stolpen?? Är det hemmapulat ligger det troligen en trefas EKKJ 2.5 mm² från stolpen och 16 A vilket räcker mycket långt, kanske inte till full elvärme för 140 m² men nära. Det är förhoppningsvis inga stora kostnader här.
Det är ju också så att när ni gör om köket behöver troligtvis elmatningen till detta dras om helt då ni behöver betydligt mer kräm när ni ska ha induktionshäll och grejer. Därmed kan det finnas en poäng i att göra dessa saker nåt sånär samtidigt.
Jag är helt oinsatt i el-världen så de tre senaste svaren kunde lika gärna ha skrivits på något språk som talas i Adromedagalaxen =) Kontentan verkar dock vara att jag kanske inte behöver vara alltför orolig vad gäller kostnader, vilket ju är bra ... Nu har vi stängt ner huset för vintern eftersom vi inte har någon vettig uppvärmning än - men personligen har det hög prio att ordna, vore guld att kunna ha huset även för jul (tänk att ha värme man kan styra via en mobilapp ...). Induktionshäll är väl kanske inte aktuellt (om man inte får en billig någonstans) om man får tro sambon.
Vi får se vad elektriker säger framåt våren.
Vi får se vad elektriker säger framåt våren.
Nästa gång du är där rekommenderar jag att du tar bilder på elcentral och kollar upp vad du har för huvudsäkringar. Då är det mycket lättare att inse hur det ligger till, om det finns utrymme över etc. Om det finns en förteckning över vart olika säkringar går så fota den också.
Klicka här för att svara