Y
Vill tidsbegränsa belysningen i vissa rum.
Helst att man trycker på väggknappen. Så är det tänt kanske 2-5 minuter.
och att det sedan släcker sig.

Tänker att detta troligen är billigare än en rörelsesensor.
Definitivt billigare än separat tidur samt ny knapp för kunna ha fjäder.

Jag kollade Eljos sortiment, deras katalog nämner dock inte så mycket detaljer.

• Deras P119748 Timer kanske kan funka?
  • Vad är P119733 för något?
  • Hur verkar prisskillnaden mellan P119737 rörelsesensor och P119748 timer?

Lite billigare att använda en Nexamottagare 195:- och sätta en impulsfjäder på befintliga brytaren.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det låter som du behöver en trappautomat, dvs ett relä som gör det du vill. Vid knapptryckning går det igång och levererar ström i ett förinställt antal minuter. Dessa monteras vanligen i en centralkapsling med DIN-skena. Man kan köpa väldigt små kapsling avsedd för JFB-komplettering med 3 eller 4 modulplatser, det bör räcka till din trappautomat. Men jag ser just hos Eljo/Schneider att de har en sådan för dosmontage, art. 189786400.

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Tror det är svårt att slå ett par hundra för en rörelsevakt, inte schneiders då men de billiga butikerna har tex kjell

Heter det inte "kaffetimer"?

eljotrendtimervaxlanderela.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo det gjorde det.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
P
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Känns som om slutsumman skenar iväg om jag måste ta in elektriker för köpa och montera centralkapsling+trappautomat+ny brytare - till fler rum.

Det är gamla små utanpåliggande strömbrytare som jag är tveksam att jag kan eftermontera fjädrar i eller att det finns plats att lägga puckar i. Får kika närmare på det sen.

Kaffetimer verkar dock intressant.

Jag tror att alla tänkbara timerlösningar (kaffetimer/ trappautomat osv.) kostnadsmässigt blir minst lika dyrt som en rörelsedetektor.

Jag säger också rörelsedetektor. I princip bara att skruva dit istället för den vanliga strömbrytaren.

Rörelsedeckare går till halva pengen på andrahandsmarknaden för nya elprylar som aldrig installerats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.