Kollade Eljo Exxacts reklamblad över prylar då jag tänkte ersätta lamp-knappen i garaget mot en sensor.
Då har dom två modeller:
P119737 - rörelsedetektor med liten diskret sensor.
P120916 - närvarodetektor med stor sensor.
Anar att stor sensor är bättre, men vad är skillnaden egentligen?
Då har dom två modeller:
P119737 - rörelsedetektor med liten diskret sensor.
P120916 - närvarodetektor med stor sensor.
Anar att stor sensor är bättre, men vad är skillnaden egentligen?
Jag skulle inte använda enbart sensor för allmänbelysning eller liknande, särskilt inte i rum där man är en längre tid. I korridorer mm som man bara passerar funkar det. Men annars så står man vid arbetsbänken och pular med nåt finlir, och plötsligt blir det tvärsvart... Borde iofs kanske kunna lösas med att parallelkoppla det med en brytare, så att man kan gå förbi sensorn om man vet att man ska jobba där.
Jag bytte lampknappen i matkällaren till en sensor eftersom man ofta har händerna fulla när vi ska in/ut, men där spenderar man vi inte särskilt mycket tid och står max 80cm från sensorn.
Mitt förra jobb hade en P119737 på herrtoans yttre utrymme, men den reagerade inte när någon satt inne i toabåsen, så satt man i mer än 5 minuter och ingen annan passerat in blev det svart... (sen bytte de till en knapp, vilket iofs inte var bättre). Har varit på allmänna toaletter där just den är installerad inne på en toalett, och den slår av fast man sitter 1 meter från sensorn med fri sikt. Skräp.
Skulle välja den större (P120916) om du ska ha den i ett garage.
("Sitt inte så länge på toaletten" säger nån nu, men när ska man annars ha tid att läsa byggahus.se?)
(edit: förtydlingar)
Jag bytte lampknappen i matkällaren till en sensor eftersom man ofta har händerna fulla när vi ska in/ut, men där spenderar man vi inte särskilt mycket tid och står max 80cm från sensorn.
Mitt förra jobb hade en P119737 på herrtoans yttre utrymme, men den reagerade inte när någon satt inne i toabåsen, så satt man i mer än 5 minuter och ingen annan passerat in blev det svart... (sen bytte de till en knapp, vilket iofs inte var bättre). Har varit på allmänna toaletter där just den är installerad inne på en toalett, och den slår av fast man sitter 1 meter från sensorn med fri sikt. Skräp.
Skulle välja den större (P120916) om du ska ha den i ett garage.
("Sitt inte så länge på toaletten" säger nån nu, men när ska man annars ha tid att läsa byggahus.se?)
(edit: förtydlingar)
Skillnaden är egentligen känsligheten. En rörelsedetektor tänder när man rör sig i detekteringsområdet. En närvarosensor ska hålla tänt när personer befinner sig i lokalen, alltså reagerar den även på små rörelser som en rörelsedetektor normalt inte skulle snappa upp som just rörelse.
Klicka här för att svara