Jonas Persson
Hej!

Har läst en hel del om alla olika kinesiska elverk som fungerar om man har tur. Samtidigt har jag inte sett någon lista över bra elverk. Det talas bara om att det finns riktigt dyra som är bra eller rådet att söka efter dessa begagnade. När Energimyndigheten 2007 testade tio olika elverk, gick flera sönder och än fler hade brister. Men även deras test innehöll för mig bara okända fabrikat. Honda, Yamaha och Briggs & Stratton är självklart kända, men det är motorer för mig, inte elverk.

Jag behöver ett trefas elverk för reservkraft med en effekt över 5KVA (antar att det är gott om glädjesiffror och att 6-7KVA i praktiken är neremot eller tom under 5KVA, men det ska räcka). Huset är vedeldat och har även en vedspis om det skulle behövas, men vattenpumpen går på trefas, belysning, VV-beredare, kyl och frys mm är ska också fungera.

Nu till min fråga, vad ska man köpa?

Har just nu två alternativ:

Ett nytt Einhell Elverk RT -PG 5000 DD för 14.500:-
http://www.fyndmax.se/einhell-elverk-rt-pg-5000-dd/26185-0

Eller ett tio år gammalt elverk från Italienska Pramac. (Länk till en modell snarlik den begagnade)
http://ppower.pramac.com/Europe/en/portable-generator-s-6000-1278.asp

Einhell är ett känt kvalitetsmärke, men bygger de verkligen elverk? Vad finns under huven?

Elverket från Pramac har en dieslemotor från Yanmar som är välkända och en generator (TR1-160/2) från ett annat italienskt bolag, Mecc Alte spa som jag av förklarliga skäl aldrig hör talas om då jag inte är i branschen. http://www.ukgenerators.co.uk/Meccalte/tr1_1.pdf Men de har 800 anställda och har tillverkat generatorer sen kriget.

Jag funderar på den beganade som inte gått mycket, men vad säger ni?

Mvh
//Jonas

De flesta enklare 3-fas aggregaten är inte gjorda för att samtidigt använda olika 1-faslaster fördelat på 3-faser. Risken är annars att om en fas belastas hårt, så kommer spänningen på på de andra faserna sticka iväg.

Jonas Persson
Det vet jag, gäller helt enkelt att ha hyfsat balanserad last och inga stora 1-fasförbrukare. Men vad menas med ett "enkelt 3-fasaggregat"? Finns det olika teknologier av generatorer och vilka är de i så fall?

Skulle inte tvekat på det begagnade Pramac verket. Einhell är väl bara ett samlingsnamn för allt möjligt och nog inte idag förknippat med kvalite. Både motor och generator på det andra är helt ok vad jag känner till. Ser inga problem med det i ditt fall.

Jonas Persson
Einhell har gått samma väg som Bacho och Hultafors som båda har verktyg tillverkade i låglöneländer. Eller kanske mer korrekt, man har utökat sitt utbud med produkter man inte tidigare hade.

Tack för rådet, då tänker jag rätt.

Mvh
//Jonas

Jag köpte julas stora elverk och det driver hela vår villa på 260kvm ;-)

Sen kanske du ska fundera över om diesel är nödvändigt. Detta med tanke på problemen med bakterier när man lagrar miljödieseln. Ett alternativ är riktig diesel från en sjömack.

Jonas Persson
Bensin är väl än mer färskvara?

Om du väljer samma bränsle som du också använder i bilen, gräsklipparen eller liknande så kan du ju ha "nästan soppatorsk" i elverket och en reservdunk att hälla över från, och så ser du till att hälla i reservdunkens innehåll i bilen och tanka nytt bränsle till reservdunken då och då.

Alkylatbensin har en garanterad lagringstid på 30 år. Den högre kostnaden är ju bara ett problem om man kör generatorn ofta. Man skall väl helst testköra ett reservkraftaggegat en gång i halvåret och inte glömma att serva med nya gummidelar ibland om de har blivit torra

Jonas Persson
Även om jag själv inte har dieselbil, finns det gott om bönder i vår absoluta omnejd som har rikligt av den varan, så den frågan ser jag som löst.

Ja, det är inte mycket till reservkraft om man inte underhåller verket och placerar det skyddat.

Måste säga att det är en konstig värld vi lever i där miljöfarlig och giftig diesel har problem med bakterier. :confused:

Jonas Persson skrev:
Einhell är ett känt kvalitetsmärke, men bygger de verkligen elverk? Vad finns under huven?
Hmm...Einhell verktyg har dom på Byggmax.....

Jonas Persson
Fan vet hur min hjärna är felkopplad, men något är inte rätt :banghead:

Jag tänker inte på Einhell utan Proxxon... Avgör valet än mer, ingen Einhell hem till mig inte!

Jonas Persson skrev:
Även om jag själv inte har dieselbil, finns det gott om bönder i vår absoluta omnejd som har rikligt av den varan, så den frågan ser jag som löst.
Även bönderna har diesel med RME vilket har gett en hel del problem, i all synnerhet när bränslet lagras. Därför skulle jag välja alkylatbensin hellre än bakterievänlig diesel. Billigare elverk med dyrare bränsle kanske lönar sig med få gångtimmar.

Jonas Persson
Är mer bekymrad över de elektriska egenskaperna på generatorn och vad som levereras i uttagen, än att en dieselmotor inte vill. Självklart kan även en diesel lägga sig på rygg när det gäller, men av vad jag läst på forum och tester är det normalt inte explosionsmotorn som brister oavsett bränsle.

Är inte en annan aspekt att bensinmotorer förbrukar betydligt mer bränsle, ska maskinen gå blir det mer slit och släp för att hålla den igång.

Men jag kan hålla med om att bensin är trevligare att hantera och samtidigt något jag har hemma och normal förbrukar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.