Hej!
Rev tapeter från en vägg inför omtapetsering, och upptäckte till min förvåning ett hål med ledningar i, som låg direkt bakom tapeten. Jag vet inget om el och tänkte därför ställa följande naiva frågor:
1. Vad är det jag hittat?
2. Jag är eventuellt på väg att renovera/uppgradera elen i lägenheten så jag kan använda elprylar med högre effekt. Är detta ställe något som kunde vara användbart att komma åt vid en sådan uppgradering (och alltså något jag inte borde tapetsera över genast)? Eller gör det ingen skada om jag tapetserar över det illa kvickt?
Bild:
Rev tapeter från en vägg inför omtapetsering, och upptäckte till min förvåning ett hål med ledningar i, som låg direkt bakom tapeten. Jag vet inget om el och tänkte därför ställa följande naiva frågor:
1. Vad är det jag hittat?
2. Jag är eventuellt på väg att renovera/uppgradera elen i lägenheten så jag kan använda elprylar med högre effekt. Är detta ställe något som kunde vara användbart att komma åt vid en sådan uppgradering (och alltså något jag inte borde tapetsera över genast)? Eller gör det ingen skada om jag tapetserar över det illa kvickt?
Bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Det ser ut som en kopplingsdosa, och sådana ska vara åtkomliga. De brukar fördela ledningar från elcentralen till uttag, lampor och annat elektriskt. Det blir för trångt att dra alla sladdar till elcentralen. Tapetsera inte över utan skaffa ett doslock http://m.clasohlson.com/se/Doslock/Pr322178000 och tryck fast.
Fult? Ja, men tyvärr är det så det ska vara...
Fult? Ja, men tyvärr är det så det ska vara...
Tack! Hålet är oregelbundet och bara 5,5 - 7 cm, men det ser ut som att det minsta locket borde gå att krångla dit om man vänder det dit hålets diameter är störst. Då kan jag alltså tapetsera/måla om i övrigt, bara jag lägger ett lock just där!
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Stäng av strömmen och ta en kniv och skär runt dosans kant. Ibland kan de sitta tapetrester och fogfix, betong rester runt dosan. Några lätta slag med en hammare så kan du få doshålet runt igen
Du har två skruvar som sitter i kanten på dosan som du får ta och skrapa rent spåren i skruvarna och sätt ditt ett doslock över. Vill man inte har ett vitt skrikande doslock så kan man måla det svart före man sätter dit det på väggen eller så tar man och mönsterpassar dit en tapetremsa på locket om man är överseriös
Att tapetsera över är dumt. Måste man in i dosan så får man antagligen skära runt doslocket eller knacka sönder. Men det är risk till att man skadar tapeten så att ett nytt doslock inte täcker evt skador.
Att tapetsera över är inte så farligt som att bygga för. Dock ska man veta med sig att tapetklister leder ström och det är högst olämpligt att göra det. Dit med ett doslock är det enda rätta. Att bygga för dosor och strömbrytare mm är big NO NO!.
Att tapetsera över är inte så farligt som att bygga för. Dock ska man veta med sig att tapetklister leder ström och det är högst olämpligt att göra det. Dit med ett doslock är det enda rätta. Att bygga för dosor och strömbrytare mm är big NO NO!.
Eftersom jag är pessimist idag
så tänkte jag bara konstatera att fler dosor lär vara övertapetserade. Vilket kan leda till problem den dagen du ska fixa med elen... Så kolla runt i rummet innan du sätter upp nya tapeter...
Dosorna borde sitta på samma höjd som den du har hittat. Det är inte säkert att det finns fler dosor i rummet. Men ofta enkelt att ta reda på. Det är bara att knacka på väggen så brukar man hitta dosan.
Dosorna borde sitta på samma höjd som den du har hittat. Det är inte säkert att det finns fler dosor i rummet. Men ofta enkelt att ta reda på. Det är bara att knacka på väggen så brukar man hitta dosan.
Klicka här för att svara