Byggahus.se

Eluttag NCS S0500-N

1. C
    Medlem · Nivå 11
    Nu är det dags att bestämma eluttag mm. Mina väggar är i NCS S0500-N så alla knappar och uttag bör vara helvita de också. Gärna, moderna, men både rundade och kantiga versioner är av intresse.

Jag har också just insett att elektrikern har monterat vanliga runda apparatdosor för eluttagen istället för storleken 1 1/2 (som gör att man kan ha de extralåga uttagen typ Elko Plus) så jag behöver uttag som funkar i vanliga dosor.

Jag har ett KNX-system så eluttagen skall gärna matcha några snygga KNX-knappar (tips på sådana mottas också gärna, jag gillar t.ex. Busch Prion (i vitt glas ellet vit plast, är dock osäker vilken vit nyans dessa är i)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    8-89-cm-3-5-tft-display-with-rotary-control-element-busch-prion-studio-white-high-gloss-p1293-30.jpg

Vad har ni valt för eluttag (och knappar) till 0500-vita väggar?

2. panodil
    Medlem Nivå 3
    Är inte vita schneider exxact i 0500-N? Jag har såna och jag gillar dom.

• Laddar…
  3. G
    Medlem Nivå 7
    Jag har väggar i s0500-n och valde Schneider Exxact eftersom de är helvita och inte ser gula ut på väggen till skillnad mot de flesta andra serierna på marknaden.

• Laddar…
  4. C
    Medlem · Nivå 11
    Toppen, det är verkligen svårt att hitta info om färgkoden på olika uttag.
    Vet någon om det finns flera serier som är 0500?

5. C
    Medlem · Nivå 11
    Jag har läst överallt att det är förbjudet med jordade och ojordade eluttag i samma rum, gäller det även om de ojordade är av typen att endast platta kontakter passar i dem?
    trippelt.png

6. E
    Medlem · Nivå 23
    Det är helt ok med jordade uttag den typ som du har bild på, det beror på att den typ av stickpropp (europlugg) endast används på "apparater" med förstärkt isolering och dom får inte jordas.

• Laddar…
  7. Jiiwas
    Medlem Nivå 6
    Schneider Exxact är riktigt vita (RAL9003). Glasramarna är tyvärr inte lika vita, den har en lite grön ton p.g.a glaset.
    Tyvärr har de ännu inte släppt ramen med vitt ljus.

Det finns även KNX-knappar. 1-8 knappar, med eller utan rumsregulator.

Vägguttag
    E-1820220 + E-1822147 vägguttag med standardinstas + ram. (Personlig favorit),
    Eller
    E-1820286 Primo med helkåpa

ABB (BUSCH) PRION Är riktigt snygga att titta på, och sköna att manövrera. Men plastversionen känns väldigt plastig.
    Skall du ha PRION så passar nog inte Scneider exxact uttag ihop så bra, för de har lite rundade kanter.
    Då passar nog ELKO plus bättre för de har raka kanter.
    Tyvärr har inte ELKO några KNX knappar. MEN det går att trycka i en Exxact insats i en ELKO ram med liiiite skicklighet.

Vill du ha en KNX knapp med lite mer funktioner så finns Zennio Z41. Den är faktiskt hyffsat prisvärd.

• Laddar…
  8. Jiiwas
    Medlem Nivå 6
    ELKO plus vit är RAL9010

ABB (BUSCH) PRION vit är RAL9010 (blank), RAL9016 (matt)

Redigerat 5 aug 2015 20:54
    • Laddar…
  9. C
    Medlem · Nivå 11
    Tack för superbra input!

Jag har också hittat att Busch-Jaeger har en serie eluttag mm som heter Carat (https://www.busch-jaeger.de/produkte/schalterprogramme/carat/) som matchar Prion. Låter som jag skall skippa plastversionen (antar att det är den som är RAL 9016 och glasversionen som är 9010).

10. C
    Medlem · Nivå 11
    Kastar in en lite OT-fråga här eftersom ni verkar kunna en hel del. Någon som vet om detta eluttag går att få tag på (eftersom jag har små dosor tänkte jag att denna kanske kan göra att man får till ett jordat dubbel-uttag i en liten dosa):
    untitled.png

11. Jiiwas
    Medlem Nivå 6
    Nej ELJO (LEXEL) SENSO har utgått för ett par år sedan

Men alla standard 2-v uttag passar i en enkel 70-dosa. UTOM lågbyggande uttag då dessa kräver 1&1/2 dosa.

De jag hänvisade till i tidigare inlägg är standarduttag.

Tycker att ABB:s uttag känns lite öststat.
    Här finns hela ABB:s svenska installationssortiment med e-nummer. http://www.installationsprodukter.se/catalog/

Kolla även in siemens sortiment MIRO.
    Tror nog bara det är SOLAR som saluför de i Sverige.

12. C
    Medlem · Nivå 11
    Tack! Jag är starkt imponerad av vilken koll du har.
    Jag tänkte att Senso-kontakten kaske var plattare än de vanliga uttagen (eftersom den är mindre och på bredden skulle kunna få plats i en liten dosa) och därför var intressant, men bra att veta att den inte finns längre så kan jag sluta leta efter den.

Jag skall kolla upp Miro-kontakterna.
    Synd att det inte verkar finnas ett universaluttag - hade ju varit skönt att slippa ha en lös adapter för jämnan :)

13. Jiiwas
    Medlem Nivå 6
    universaluttag?

14. C
    Medlem · Nivå 11
  15. Jiiwas
    Medlem Nivå 6
    Jaha.
    ABB och Busch Jaeger är samma företag. I Sverige är produkterna listade med namnet ABB. Medans utomlands (tyskland mm.) går de under Busch Jaeger.

Samma sak med Schneider. Schneider (tidigare ELJO) i Sverige, Merten i tyskland, Strömfors i Finland.

I och med sammanslagningar och uppköpningar så är det svårt att lämna de gamla inarbetade namnen i olika länder.

Angående uttaget så hävdar jag samma som "tuktuk" i den andra tråden.