Nu är det dags att bestämma eluttag mm. Mina väggar är i NCS S0500-N så alla knappar och uttag bör vara helvita de också. Gärna, moderna, men både rundade och kantiga versioner är av intresse.
Jag har också just insett att elektrikern har monterat vanliga runda apparatdosor för eluttagen istället för storleken 1 1/2 (som gör att man kan ha de extralåga uttagen typ Elko Plus) så jag behöver uttag som funkar i vanliga dosor.
Jag har ett KNX-system så eluttagen skall gärna matcha några snygga KNX-knappar (tips på sådana mottas också gärna, jag gillar t.ex. Busch Prion (i vitt glas ellet vit plast, är dock osäker vilken vit nyans dessa är i)
Vad har ni valt för eluttag (och knappar) till 0500-vita väggar?
Jag har också just insett att elektrikern har monterat vanliga runda apparatdosor för eluttagen istället för storleken 1 1/2 (som gör att man kan ha de extralåga uttagen typ Elko Plus) så jag behöver uttag som funkar i vanliga dosor.
Jag har ett KNX-system så eluttagen skall gärna matcha några snygga KNX-knappar (tips på sådana mottas också gärna, jag gillar t.ex. Busch Prion (i vitt glas ellet vit plast, är dock osäker vilken vit nyans dessa är i)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har ni valt för eluttag (och knappar) till 0500-vita väggar?
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Jag har väggar i s0500-n och valde Schneider Exxact eftersom de är helvita och inte ser gula ut på väggen till skillnad mot de flesta andra serierna på marknaden.
Schneider Exxact är riktigt vita (RAL9003). Glasramarna är tyvärr inte lika vita, den har en lite grön ton p.g.a glaset.
Tyvärr har de ännu inte släppt ramen med vitt ljus.
Det finns även KNX-knappar. 1-8 knappar, med eller utan rumsregulator.
Vägguttag
E-1820220 + E-1822147 vägguttag med standardinstas + ram. (Personlig favorit),
Eller
E-1820286 Primo med helkåpa
ABB (BUSCH) PRION Är riktigt snygga att titta på, och sköna att manövrera. Men plastversionen känns väldigt plastig.
Skall du ha PRION så passar nog inte Scneider exxact uttag ihop så bra, för de har lite rundade kanter.
Då passar nog ELKO plus bättre för de har raka kanter.
Tyvärr har inte ELKO några KNX knappar. MEN det går att trycka i en Exxact insats i en ELKO ram med liiiite skicklighet.
Vill du ha en KNX knapp med lite mer funktioner så finns Zennio Z41. Den är faktiskt hyffsat prisvärd.
Tyvärr har de ännu inte släppt ramen med vitt ljus.
Det finns även KNX-knappar. 1-8 knappar, med eller utan rumsregulator.
Vägguttag
E-1820220 + E-1822147 vägguttag med standardinstas + ram. (Personlig favorit),
Eller
E-1820286 Primo med helkåpa
ABB (BUSCH) PRION Är riktigt snygga att titta på, och sköna att manövrera. Men plastversionen känns väldigt plastig.
Skall du ha PRION så passar nog inte Scneider exxact uttag ihop så bra, för de har lite rundade kanter.
Då passar nog ELKO plus bättre för de har raka kanter.
Tyvärr har inte ELKO några KNX knappar. MEN det går att trycka i en Exxact insats i en ELKO ram med liiiite skicklighet.
Vill du ha en KNX knapp med lite mer funktioner så finns Zennio Z41. Den är faktiskt hyffsat prisvärd.
Tack för superbra input!
Jag har också hittat att Busch-Jaeger har en serie eluttag mm som heter Carat (https://www.busch-jaeger.de/produkte/schalterprogramme/carat/) som matchar Prion. Låter som jag skall skippa plastversionen (antar att det är den som är RAL 9016 och glasversionen som är 9010).
Jag har också hittat att Busch-Jaeger har en serie eluttag mm som heter Carat (https://www.busch-jaeger.de/produkte/schalterprogramme/carat/) som matchar Prion. Låter som jag skall skippa plastversionen (antar att det är den som är RAL 9016 och glasversionen som är 9010).
Nej ELJO (LEXEL) SENSO har utgått för ett par år sedan
Men alla standard 2-v uttag passar i en enkel 70-dosa. UTOM lågbyggande uttag då dessa kräver 1&1/2 dosa.
De jag hänvisade till i tidigare inlägg är standarduttag.
Tycker att ABB:s uttag känns lite öststat.
Här finns hela ABB:s svenska installationssortiment med e-nummer. http://www.installationsprodukter.se/catalog/
Kolla även in siemens sortiment MIRO.
Tror nog bara det är SOLAR som saluför de i Sverige.
Men alla standard 2-v uttag passar i en enkel 70-dosa. UTOM lågbyggande uttag då dessa kräver 1&1/2 dosa.
De jag hänvisade till i tidigare inlägg är standarduttag.
Tycker att ABB:s uttag känns lite öststat.
Här finns hela ABB:s svenska installationssortiment med e-nummer. http://www.installationsprodukter.se/catalog/
Kolla även in siemens sortiment MIRO.
Tror nog bara det är SOLAR som saluför de i Sverige.
Tack! Jag är starkt imponerad av vilken koll du har.
Jag tänkte att Senso-kontakten kaske var plattare än de vanliga uttagen (eftersom den är mindre och på bredden skulle kunna få plats i en liten dosa) och därför var intressant, men bra att veta att den inte finns längre så kan jag sluta leta efter den.
Jag skall kolla upp Miro-kontakterna.
Synd att det inte verkar finnas ett universaluttag - hade ju varit skönt att slippa ha en lös adapter för jämnan
Jag tänkte att Senso-kontakten kaske var plattare än de vanliga uttagen (eftersom den är mindre och på bredden skulle kunna få plats i en liten dosa) och därför var intressant, men bra att veta att den inte finns längre så kan jag sluta leta efter den.
Jag skall kolla upp Miro-kontakterna.
Synd att det inte verkar finnas ett universaluttag - hade ju varit skönt att slippa ha en lös adapter för jämnan
Jaha.
ABB och Busch Jaeger är samma företag. I Sverige är produkterna listade med namnet ABB. Medans utomlands (tyskland mm.) går de under Busch Jaeger.
Samma sak med Schneider. Schneider (tidigare ELJO) i Sverige, Merten i tyskland, Strömfors i Finland.
I och med sammanslagningar och uppköpningar så är det svårt att lämna de gamla inarbetade namnen i olika länder.
Angående uttaget så hävdar jag samma som "tuktuk" i den andra tråden.
ABB och Busch Jaeger är samma företag. I Sverige är produkterna listade med namnet ABB. Medans utomlands (tyskland mm.) går de under Busch Jaeger.
Samma sak med Schneider. Schneider (tidigare ELJO) i Sverige, Merten i tyskland, Strömfors i Finland.
I och med sammanslagningar och uppköpningar så är det svårt att lämna de gamla inarbetade namnen i olika länder.
Angående uttaget så hävdar jag samma som "tuktuk" i den andra tråden.

