Hej. Nån som har koll på dessa element?
Jag vill helst slippa dra 2 faser ut till köket. Kan man koppla detta på 220? Det ska ju klara 2400watt per 10 säkring eller?
Har sätt att det finns både 220v och 400v med samma benämning. Har ett par och de har varit seriekopplade innan då förstår jag 400v systemet. Men till eget 10a VU borde man väl kunna bygla eller koppla om? Tacksam för svar.

Mvh

I elementet går ju bara 3 sladdar. Så det är ju inte 400v.

tommib
Varför skulle det inte kunna vara 400V med tre ledare? Två faser och skyddsjord räcker bra för ett 400V element.

Rent allmänt kan man säga att det borde gå att köra 400V element på 230V, men du får ut klart mindre effekt (ca 1/3 om jag minns rätt). Seriekoppling låter lite konstigt i sammanhanget, är du säker på det?

Det är bara tre sladdar till 400v också, fas1, fas2 och jord. Det behövs ingen nolla om elementet går på 400v.

Ok. Det visste jag inte. Öppna upp och kollade. Brun o blå o gg gick till elementet.

1444757043677-55987369.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte helt säkert att termostaten kommer att fungera när du matar elementet med 230V i stället för 400V. Antagligen gör den det, men det stora problemet är som sagt att du bara får ut en tredjedel av effekten på elementet. Vad är det för grupp du vill koppla in elementet på? Om du har riktig tur så är det en grupp som endast går till det uttaget där du vill koppla elementet. I så fall kan du dra nya trådar i röret och göra om det till en tvåfasgrupp där du kopplar in elementet. Om det finns annat inkopplat på gruppen kan du inte göra så utan du måste dra fram en ny tvåfasgrupp. Det enklaste är antagligen att titta på blocket efter ett motsvarande element avsett för 230V.

tommib
Färgerna har inte någon betydelse. Blå kan mycket väl vara fas i en mellanfaslast där nolla saknas, som ditt element.
Däremot kan du som sagt koppla den till nolla, då kommer du få 230V över elementet istället för 400V, med resultatet att uteffekten blir lägre. Du ser själv på kopplingsschemat på din bild att det går bra att koppla vilket som.

Se till att vara noggrann när du förser kabeln med stickpropp. Änden i elementet ska också dragavlastas korrekt, på bilden syns ingen dragavlastning alls vilket är mycket olämpligt.

Jag kan ju dra 400v till ena. Men i köket blir det svårt. Har ett 220v jag skulle kunna sätta där. Men det är ju mindre. Jag kör kyl/frys på samma VU i kök så koppla om blir inte så optimalt. Tack gör info.

Mvh

Men om du kopplar ett 800W element på 230V så får du ca 260W, vilket motsvarar några glödlampor. Känns lite lönlöst att sätta upp ett så klent element.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.