4 093 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Färg på tredje tändtråden?
Väljer jag svart eller grått, vilket verkar vara det föredragna i det här fallet, så räcker de normala färgerna det var bara jag som fick för mig att man inte fick använda en färg från en fas i anläggningen som tändtrådsfärg...GK100 skrev:Svart, grå, vit, orange, lila, röd är de naturliga valen i ett sånt fall, om det är en äldre anläggning där röd tex används för PE bör den undvikas. Och att i onödan dra flera av samma färg till olika funktioner i samma rör är inte så vettigt, fallet mellantrådar däremot lämpligt. I princip har man misslyckats lite i upplägg av installationen om det inte räcker fint med de färger som är vanliga och enkla att skaffa.
Du kan använda vilka färger som helst utom blå eller gröngul. Röd kan vara tveksam men inget formellt hinder, fasfärgen opraktiskt men inget formellt hinder där heller. Mest praktiskt är givetvis tre olika färger men en elmoj har inga problem att hålla reda på tre lika heller.Dea_34 skrev:
Det finns nästan lika många system för hur man använder olka färger på tändtrådar som det finns elektriker.
Har du ett trefasuttag på samma grupp??
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Annars så kan man göra den där lilla extra nödlösningen. Nämligen att använda en tråd med räfflad sida och en med slät sida. Då vet man iaf vilken som är vilken.
Sen så tycker även jag att två av samma färg indikerar mellantrådar.
Sen så tycker även jag att två av samma färg indikerar mellantrådar.
Klicka här för att svara