Vilken färger bör man använda på tändtrådarna i en 3 x 1-pol brytare?
Har orange och vit i 2 x 1-pol brytarna.

Lila?
Grå har jag till ett 3-fas uttag så den vill jag inte använda.

/Dea

Har du en monsterdosa där alla tre tändtrådar + 3-fas trådarna går igenom?

Om fas är brun, svart?

nimhed skrev:
Har du en monsterdosa där alla tre tändtrådar + 3-fas trådarna går igenom?
Nej, trefasen är på ett helt annat ställe i systemet men vill helst ha unika färger för alla olika ledartyper.

PO_ skrev:
Om fas är brun, svart?
Fas är brun, svart använda till trefasen.

lila verkar hopplöst att få tag i så det får nog bli grå om det anses OK

Jag hade dragit två vita eller två oranga, och accepterat att man får testa att man får rätt knapp på brytaren.

Om redan har svart och grå hemma och det inte finns trefas i samma krets så finns det ingen anledning att inte använda de färgerna.

pelpet skrev:
Jag hade dragit två vita eller två oranga, och accepterat att man får testa att man får rätt knapp på brytaren.
OK, trodde inte det var godkänt

sajjen skrev:
Om redan har svart och grå hemma och det inte finns trefas i samma krets så finns det ingen anledning att inte använda de färgerna.
Då blir det svart, hade visst bara 2,5kvm i grått

Dea_34 skrev:
OK, trodde inte det var godkänt
Ärligt talat vet jag inte om det är godkänt men ibland måste man ju kunna göra avsteg från reglerna av praktiska skäl så länge som det inte orsakar verkliga säkerhetsproblem. Det är ju fullständigt uppenbart för elektrikern att det är två trådar i samma rör med samma färg, så det är ingen risk för misstag.

S
pelpet skrev:
Det hade jag aldrig gjort, 2 lika färger signalerar mellantrådar, det är inte alls det han är ute efter.

Bara o köra på grå, spelar ingen som helst roll att du kör grå som L3 till spis t.ex

Olika färger gäller väl inom samma krets? Så är inte grå använd i denna krets så är det ju klart bästa valet, det håller jag med om.

Svart, grå, vit, orange, lila, röd är de naturliga valen i ett sånt fall, om det är en äldre anläggning där röd tex används för PE bör den undvikas. Och att i onödan dra flera av samma färg till olika funktioner i samma rör är inte så vettigt, fallet mellantrådar däremot lämpligt. I princip har man misslyckats lite i upplägg av installationen om det inte räcker fint med de färger som är vanliga och enkla att skaffa.

Y
I all välmening så blir det väl inte godkänt vilketsom då ny/fastinstallationen inte är gjord är behörig.
-Fast det är givetvis bra att man försöker göra enligt handboken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.