Vi har byggt nytt och jag ska gräva igen gropen för el och va-anslutningar. Ett gult rör som innehåller en strömkabel är sprucket och någon sa att jag bör tejpa ihop det så man kan dra ny kabel i det. Försöker infoga bild.

Vilken tejp håller tillräckligt bra över tid och tål att bli nedgrävd i evig blöta och fukt?

vilkentejp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nitto E0755110 är en av många bra tejper.

Nitto 225.

Det är säkert den elmont tipsat om, men skrivit E-numret istället.

Jag hade dragit en bit uppslitsad slang runt sprickorna i slangen, och sedan tejpat den uppslitsade slangen flera varv. Det bör hålla bättre än bara tejp.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag har långtidstestat eltape.
1991 hissar vi ner en pump 110 meter ner i ett borrhål, elkabeln tejpades typ varje meter utmed vajern som pumpen hängde i. När jag igen hissade upp pumpen 2006 satt tapen kvar lika bra som när vi virade dit den 15 år tidigare.
Tyvärr minns jag inte märket på tapen.

Rikard Gjersvold skrev:
Jag har långtidstestat eltape.
1991 hissar vi ner en pump 110 meter ner i ett borrhål, elkabeln tejpades typ varje meter utmed vajern som pumpen hängde i. När jag igen hissade upp pumpen 2006 satt tapen kvar lika bra som när vi virade dit den 15 år tidigare.
Tyvärr minns jag inte märket på tapen.
Säkert något ämne som idag är förbjudet ;)

A-collection var de ju inte iaf :P Sämre skit får man leta efter.

Jag hade gjort det riktigt istället.

Böjarna ser dessutom lite väl elaka ut tycker jag?
Nu har jag inte vare sig E nummer eller rätta namnet men det finns "böjbara rör" att köpa som man brukar nyttja när man ska göra en skarpare böj på markrör etc. Dessa brukar vara svarta (Ej att förväxla med dräneringsrör, Big no no att använda dessa). Bara skära av slangen och trä dit den nya böjbara slangen istället. Detta om det är smidigt att dra in/ur kabeln i röret igen. Det är bättre att göra det redigt än inte alls.

Annars så spräcker man ett rör och lägger dubbelt och virar satan med eltejp.

Fin övergång från Orange till Gul rör med...

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Nånting det står Nitto eller Four Pillars på.

Tack för bra svar, nu har jag lite uppslag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.