Hej!

Funderar på var det blir bäst att sätta kopplingsdosan för häll och ugnen i IKEA Metod-köken.
Jag kör häll med ugn under och en liten låda längst ner. Hade först tänkt smyga in dosan under ugnen, men tycker det känns lite utsatt läge.

Hur har ni andra gjort? Lägg gärna upp bilder på era lösningar.

tommib
Den rekommenderade metoden är väl i skåpet bredvid, så att det går att koppla ur utan att försöka balansera en ugn i andra handen....

Skulle sätta perilexuttag för häll och vanligt vägguttag eller shucko (stavning?) till ugnen så kan du ha det bakom.

Annars om du tvunget ska ha kopplingsdosa så är skåpet bredvid nästan nödvändigt

dosan bygger ju inte mer än perilexuttaget så det är ju bara sätta den bakom ugnen, jag har aldrig varit med om att det inte finns plats bakom ugnen för dom prylarna
varför behöver du en dosa?

tommib
Schuko är ett vanligt vägguttag. Du kanske tänkte på Norwesco-kontakt eller CEE-Don?

tommib
Det finns många här som tycker att schuko inte är en optimal kontakt för en så hög last som en ugn. Det finns risk för varmgång pga dålig kontakt. Perilex är bättre men den har man vanligen till hällen. Jag funderar själv på att sätta dubbla parallellkopplade perilex för häll och ugn.

Är det trångt brukar jag sätta en dosa i bakkant i hörnet och upp mot skivan som hällen vilar på. Dosan kopplar jag med Wago 222 så att det blir enkelt att koppla lös häll eller ugn om man vill och anslutningsledningarna gör jag så långa att man kan plocka ur häll eller ugn och ändå komma åt dosan.

brukar du koppla ugn och häll fast när du gör nytt?

Det beror helt på hur det ser ut med utrymmet, och tex. om det går att sätta infällda dosor eller om det är i en tex en köksö. Det är ju olika beroende på förutsättningarna. Men är det lite plats så tycker jag att en kopplingsdosa som kan sättas "vart som helst" i skåpstommen är det inte får plats med "vanliga" uttag. Det är ju inte ovanligt att ugnen tar all plats i "ugnsskåpet" men det vet man ju inte innan man ser hur ugnen ser ut.

okej, vi har mycket köksjobb på våran firma med alla olika märken, det brukar alltid få plats med de uttag som brukar behövas, perilex+envägs bakom, antingen nertill eller upptill bakom ugnen
trode ingen körde fast anslutning till ugn/häll när man gör nytt, jag har inte gjort de iaf :)

Jag tycker fast anslutning känns bättre än att koppla på kontakter på anslutningssladdarna och sedan sätta uttag. Det känns som att jag adderar fler skarvpunkter än nödvändigt med en sådan lösning. En U56-dosa och wago222 känns vettigast, jag var mest nyfiken på var ni som byggt IKEAs metodkök innan har satt dem.

Ni som kör med dosan i samma skåp, hur har ni resonerat kring värmeutvecklingen från maskinerna?

Det blir aldrig så varmt i skåpen att ledningarna, dosorna, uttagen mm tar skada

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.