1 990 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Jordfelsbrytaren löser ut av massagebadkar
Förra ägarna till vårt hus installerade ett massagebadkar. Häromdagen var det plötsligt helt dött så jag bröt strömmen via badkarets huvutbrytare och började dra ut det för att se om det fanns någon säkring som kanske behövde bytas. Jag upptäckte att strömförsörjningen till badkaret var en vanlig hane-i-hona-stickproppslösning som man fuktisolerat med gladpack och silvertejp. Fackmannamässigt värre! Efter det elektriska missfallet sitter det någon form av kinesisk jordfelsbrytare/testare. Jag drock isär stickproppen och letade efter tecken på fukt. När jag stoppade i kontakten igen så löste husets jordfelsbrytare ut trots att strömmen till badkaret var bruten. Efter det backade jag vördnansfullt ut ur badrummet. Hur kan jordfelsbrytaren lösa ut när det är strömlöst?!
Det är helt normalt då nollströmmen går från centralen in i badkaret sedan genom jordfelet till jorden och in i centalens jordskena. Den strömmen skulle ha gått genom JFB och när den inte gör det blir det obalans i JFB och den löser helt korrekt ut. Bryter du inte bara fasen utan även nollan så löser JFB inte ut.
Du har helt säkert fått fukt i någon mindre bra tätad del av karet med dess motorer, dosor eller brytare.
Du har helt säkert fått fukt i någon mindre bra tätad del av karet med dess motorer, dosor eller brytare.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Fulkopplade kontakter/uttag.
Felaktigt kopplade kontakter/uttag.
Fukt.
Trasiga komponenter.
För att nämna några. Det behöver inte ens gå någon last på den aktuella gruppen för att en JFB ska känna av att strömmen går fel väg. Dock vid en helt last löst installation så är det lite 50/50 om jordfelsbrytaren löser eller inte då det inte finns någon last att mäta om strömmen går fel väg eller inte.
Felaktigt kopplade kontakter/uttag.
Fukt.
Trasiga komponenter.
För att nämna några. Det behöver inte ens gå någon last på den aktuella gruppen för att en JFB ska känna av att strömmen går fel väg. Dock vid en helt last löst installation så är det lite 50/50 om jordfelsbrytaren löser eller inte då det inte finns någon last att mäta om strömmen går fel väg eller inte.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Skulle vara intressant med bilder, både på gladpacksisoleringen och huvudbrytaren för karet.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det är väl inte omöjligt att tänka sig att badkaret hävdas vara dubbelisolerat, och alltså inte skall ha jord. Nu håller det uppenbarligen inte den isolationsklassen.
Klicka här för att svara