Hej.
Önskar att jag kunde få lite hjälp då jag sitter och försöker koppla min lampa. Gjort det ett flertal ggr men inte med jordade kontakter i bilden. Som ni ser på bilden så har jag en sockerbit som ska kopplas till själva lampkontakten men lampkontakten har 3 sladdar men sockerbiten bara två. Kan jag låta den jordade sladden vara "okopplad" och bara hänga löst eller vad ska jag göra med den? Finns inget hål till den i sockerbiten. Det är bara en lampa som ska hänga över matbordet så inget som måste vara jordat. Jag vet inte vad själva uttaget är men har haft ojordat i den sen jag flyttade in, men själva kontakten som ska kopplas och sedan sättas in i uttaget är jordad.
Tacksam för snabb hjälp..
Johanna
Önskar att jag kunde få lite hjälp då jag sitter och försöker koppla min lampa. Gjort det ett flertal ggr men inte med jordade kontakter i bilden. Som ni ser på bilden så har jag en sockerbit som ska kopplas till själva lampkontakten men lampkontakten har 3 sladdar men sockerbiten bara två. Kan jag låta den jordade sladden vara "okopplad" och bara hänga löst eller vad ska jag göra med den? Finns inget hål till den i sockerbiten. Det är bara en lampa som ska hänga över matbordet så inget som måste vara jordat. Jag vet inte vad själva uttaget är men har haft ojordat i den sen jag flyttade in, men själva kontakten som ska kopplas och sedan sättas in i uttaget är jordad.
Tacksam för snabb hjälp..
Johanna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 920 inlägg
Vad är det vi ser på bilden? Sladden till lampan till vänster och sladden från lamputtaget i taket till höger?
Har ni jordade eller ojordade uttag i rummet? Det är rummet som styr om lampan ska jordas.
- Om det är jordade uttag i rummet så ska även lampan jordas, om vi antar att lampan är avsedd att jordas. Då får du byta sladden till höger till en jordad.
- Om det är ojordade uttag i rummet så ska inte lampan jordas, även om lampan är avsedd för det. Då lägger du skyddsledaren åt sidan.
Har ni jordade eller ojordade uttag i rummet? Det är rummet som styr om lampan ska jordas.
- Om det är jordade uttag i rummet så ska även lampan jordas, om vi antar att lampan är avsedd att jordas. Då får du byta sladden till höger till en jordad.
- Om det är ojordade uttag i rummet så ska inte lampan jordas, även om lampan är avsedd för det. Då lägger du skyddsledaren åt sidan.
Blå och brun i sockerbiten, gulgrön (jord) låter du hänga löst, det du kan göra är att ta lite (el)tejp runt änden så att den inte riskerar att komma åt nollan eller fasen, du kan "böja bak" jorden och tejpa fast den på kabeln.
den randiga sladden (höger i bild) är den som sitter från lampan och ska kopplas samman med stickkontakten (till vänster i bild) för att sedan sättas in i uttaget i taket. jag vet inte vad det är för uttag men jag har alltid haft ojordat förutom under en kort period då jag hade jordat då det var tre uttag i såväl sockerbit som i stickkontakten. har funkat lika bra alla gånger. men jag låter den hänga åt sidan då, skönt att veta att man kan göra så. tack 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 920 inlägg
Ok, tvärtom var det, ser det nu. Då är det så att lampan i sig är dubbelisolerad och då spelar det ingen roll om det finns jord eller inte i rummet, för lampan ska inte ha någon jord. Detta gäller alltså endast när lampan är märkt med dubbelkvadraten för dubbelisolering så det är ingen allmän regel att "lägga undan" skyddsjorden.
Om du i framtiden byter till en lampa som vill jordas, då är det läge att titta på alla andra uttag i rummet ifall de är jordade eller inte. Där gäller det verkligen att det blir rätt.
Funkar gör det även om skyddsjorden kopplas fel, men det kan bli farligt om lampan går sönder.
Om du i framtiden byter till en lampa som vill jordas, då är det läge att titta på alla andra uttag i rummet ifall de är jordade eller inte. Där gäller det verkligen att det blir rätt.
Funkar gör det även om skyddsjorden kopplas fel, men det kan bli farligt om lampan går sönder.
Vad är det för anslutningskabel du har egentligen? Varför är ledarna förtennade?
I detta läge är det enklast att byta till en ojordad anslutningskabel då det ändå är det lampan ska ha, t.ex. IKEAs Koppla http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/62005210/
I detta läge är det enklast att byta till en ojordad anslutningskabel då det ändå är det lampan ska ha, t.ex. IKEAs Koppla http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/62005210/
Klicka här för att svara