Tid för motorvärmare och i år igen är jag ute efter en lösning för att styra den på två olika sätt.
1. En veckotimmer som startar olika tider olika veckodagar, inte enbart 24h alltså.
2. Starta med fjärrkontroll utöver timern
För det första, jag har forskat i detta mycket men hittar ingen bra lösning på problemet. Jag har testat Tellstick men tycket det var aningen dyrt och appen var under all kritik.
Nu tänker mig en en lösning, men jag saknar kunskap för att avgöra hur dum idé det här är
Jag har gjort en photoshop-illustration för att förtydliga.
Tanken är att sätta en fjärrströmbrytare i den ena, en veckotimmer i den andra samt motorvärmaren i uttaget. Enkelt.
Jag tänker inte koppla det här själv utan låta någon som kan göra det. Men går det? Vad händer om båda är på samtidigt. Spännande?
Lyssnar gärna till tips på andra lösningar men jag har nog läst de flesta här på sidan redan.
1. En veckotimmer som startar olika tider olika veckodagar, inte enbart 24h alltså.
2. Starta med fjärrkontroll utöver timern
För det första, jag har forskat i detta mycket men hittar ingen bra lösning på problemet. Jag har testat Tellstick men tycket det var aningen dyrt och appen var under all kritik.
Nu tänker mig en en lösning, men jag saknar kunskap för att avgöra hur dum idé det här är
Jag har gjort en photoshop-illustration för att förtydliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är att sätta en fjärrströmbrytare i den ena, en veckotimmer i den andra samt motorvärmaren i uttaget. Enkelt.
Jag tänker inte koppla det här själv utan låta någon som kan göra det. Men går det? Vad händer om båda är på samtidigt. Spännande?
Lyssnar gärna till tips på andra lösningar men jag har nog läst de flesta här på sidan redan.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
En mycket udda lösning du planerar. Jag har inte kunskap för att säga om den är helt regelvidrig eller inte, men om du ändå ska leja bort lösningen så frågar du hellre din elektriker hur man löser de behov du har ställt upp. Det är inga som helst problem med betydligt bättre material än det du exemplifierar med.
Elektriskt blir ingenting konstigt så länge det är samma grupp vi talar om (samma matande fas till båda uttagen), så länge du inte drar ut den ena och låter den andra sitta i (spänningsförande stift).
En veckotimer + fjärrstyrt relä sittandes i en vettig kapsling löser samma uppgift och utan att skämskudden måste fram. Även tellstick torde med lätthet kunna utgöra detta, eller om du tycker det är svårt att programmera, åtminstone utgöra den fjärrstyrda delen. Timern kanske kan sitta på platsen.
Elektriskt blir ingenting konstigt så länge det är samma grupp vi talar om (samma matande fas till båda uttagen), så länge du inte drar ut den ena och låter den andra sitta i (spänningsförande stift).
En veckotimer + fjärrstyrt relä sittandes i en vettig kapsling löser samma uppgift och utan att skämskudden måste fram. Även tellstick torde med lätthet kunna utgöra detta, eller om du tycker det är svårt att programmera, åtminstone utgöra den fjärrstyrda delen. Timern kanske kan sitta på platsen.
Det där är en fullständigt livsfarlig lösning där du lägger 230V på det ena stiftet helt oskyddat. Låt elektrikern bygga ihop det i en kapsling istället.
Och om du vänder stickpropparna olika kan du få en rejäl kortis.
Och om du vänder stickpropparna olika kan du få en rejäl kortis.
Redigerat:
Programmering var inga problem med Tellstick, tråkigt bara att man måste betala ytterligare pengar för att få tillgång till alla funktioner som behövs. Sen hittade jag aldrig någon bra app som gick att använda, testade flera stycken. Lämnade tillbaka allting till slut.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
hehe fan va krångligt.
Köp dessa två på jula så har du löst problemet. Fjärrkontrollen kan sätta på/av värmaren direkt eller så lägger du in timers, bara o välja, åk o köp på jula imorgon
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...arrstrombrytare/digital-fjarrkontroll-408006/
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...r/fjarrstrombrytare/fjarrstrombrytare-408030/
Köp dessa två på jula så har du löst problemet. Fjärrkontrollen kan sätta på/av värmaren direkt eller så lägger du in timers, bara o välja, åk o köp på jula imorgon
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...arrstrombrytare/digital-fjarrkontroll-408006/
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...r/fjarrstrombrytare/fjarrstrombrytare-408030/
Redigerat:
Ja den kombon har jag såklart kollat på och det kanske blir den. Synd att den inte vet vilken veckodag det är. Vill inte ha motorvärmaren igång helger. Men man får väl helt enkelt stänga av den på fredagar. Eller prata med en elektriker som kopplar det här till mig 
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Kabeln du ritade upp är livsfarlig, det är väl ett skämt?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jo, men man hinner dö innan den kopplas in i det andra uttaget.