Har planer på att använda en subwoofer + slutsteg/förstärkare anpassad för bil - i hemmabion!

Saken är den att eftersom slutsteget är 12V så behöver jag någon typ av omvandlare till 230v (?)

Slutsteget är på 1400W och subwoofern som den bla. ska driva är en pioneer på 1300w (en rund tunna med eget kabinett så att säga - aktiv sådan)

Behöver jag en specifikt anpassad omvandlare till slutsteg, eller vad bör jag införskaffa?

Tacksam för tips och råd!

När motorn går brukar det vara 14,4 volt snarare än 12 volt. Det måste vara något så när glättad spänning. Problemet är möjligen att hitta en spänningsomvandlare som kan leverera runt 100 ampere.

Det största problemet blir inte att hitta en utan att betala för den. Du kan ju alltid höra med Powerbox (PRBX.COM)
men bli inte chockad över priset.

A
Summa summarum så blir det billigare att använda hifi-prylar

flera batterier + en laddare + ett par farad med kondensatorer så är saken biff. Att köra så stora steg utan batterier är skitjobbigt.

Ett slutsteg på 1400 watt drivs inte med 12 volt, det sitter någon sorts spänningsomvandling så det blir många omvägar att använda slutsteget. Från 230 till 14 till någonting runt 100 volt.

Gör som Emil K skriver, ger bäst ljud.

Protte

1400 W är dessutom toppeffekten, det räcker långt med en tiondel av detta.

det är alltså både mer rimligt, logiskt samt ekonomiskt att köpa ett begagnat hifi-slutsteg för en tusenlapp?

tommib
Om du planerade för ett bilslutsteg från början så är med all sannolikhet i stort sett alla recievers du kan köpa på de stora elektronikkedjorna minst lika bra.

Att köra ett steg på 1400W i hemmabruk är inte bara onödigt, det är idiotiskt. Som Bo säger klarar du dig långt med en tiondel av effekten. Lägg pengarna på vettiga högtalare istället, eller ännu hellre en kombination av högtalare och förstärkare/reciever.

Tommib, nu föreslår jag att du pratar i nattmössan. Pratar vi hemmabio och bassystem är inte 1400W så mycket att bråka om. Och definitivt inte idiotiskt.Man kommer ingenvart alls med 140W i ett rejält bassystem.

Nu gissar jag iofs att denna bilbas inte kommer spela speciellt trevligt i rumsmiljö men det är ju värt ett försök om man har prylarna redan.

cd3c27ff__DSC2763.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Ok, idiotiskt var kanske ett starkt ord, jag kan tänka mig att nedgradera till onödigt och overkill. Naturligtvis beror effektbehovet på vad man har kopplat till förstärkaren, men hur många har en anläggning som den på bilden? Vad är syftet med den? Hur ofta kan man spela den anläggningen på något som ens närmar sig full effekt utan att få besök av polisen?
Jag har all förståelse för att det är kul att bygga saker för sakens skull, men det finns ofta begränsningar i hur mycket tid och pengar man kan avsätta till sina hobbyprojekt. Jag uppfattade TS tankar om att koppla in ett bilslutsteg som att han var väldigt kostnadsmedveten, för att använda ett diplomatiskt uttryck.

Alla har vi olika livssituationer och vissa kanske har en situation som medger att man spenderar stora delar av sin vakna tid i ett rum specialbyggt för att titta på film och lyssna på musik. De flesta har nog ett liv där musik och TV är en kuliss i bakgrunden medan man gör annat.

Anläggningen på bilden var förstås ett exempel på en ytterlighet, men poängen var ändå att någon kilowatt i ett bassystem inte är skitmycket. Det man pysslar med på bilden och i liknande system är inte att spela så högt att taket flyger av, utan att återge ljud ned till några få hertz på referensnivå och utan distorsion. Vill man går det förstås att spela galet högt också, men det är inte riktigt poängen. Upplevelsen av "ljud" är mer än det vi kan höra......:)

Vill grabben ha 1400 W så visst får han det..

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
tommib
Jo, men att spela på referensnivå är att spela ganska högt....

Utan distorsion blir mer en fråga om själva rummet och dess akustik, som i mitt tycke är otroligt mycket viktigare än de där högtalarna. På bilden kan man t.ex. fråga sig vad det är för material i väggen bakom högtalarna, och i resten av rummet.... Mattan på golvet hjälper nog iofs men resten......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.