Har byggt en garderob med skjutdörrar där jag monterat en 12v ledslinga som belysning, denna tänds av en rörelsesensor av denna modell http://www.ebay.co.uk/itm/Automatic...410144?hash=item51d8e7a2e0:g:7moAAOSwuTxWCROZ
Problemet är att den inte ser när jag öppna dörrarna längst bort från sensorn, så jag funderar ifall det går att sammankoppla två st likadana rörelsesensorer? Vad tror ni?
Problemet är att den inte ser när jag öppna dörrarna längst bort från sensorn, så jag funderar ifall det går att sammankoppla två st likadana rörelsesensorer? Vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Dylika apparater brukar ha ett mekaniskt relä på utgången. Om du hör ett klick när den tänder så är det så. Då går det bra att parallellkoppla dem. Nu sitter din rörelsevakt på 12 V-sidan och kanske fungerar annorlunda, att den har ett halvledarrelä eller dylikt. Det kan fortfarande fungera men ingen garanti, det finns en viss risk att du eldar upp vakten om den får "bakspänning" på utgången.
Det är inte säkert att två dioder löser problemet här, det beror på hur utgången är konstruerad. Den kan ju mycket väl bryta på minuspolen (inte helt ovanligt då det är enklare rent elektriskt). Hade det varit jag så hade jag beställt grejerna och sedan mätt upp hur de funkade. Men det är lite svårt att ge rätt råd utan att veta konstruktionen.
Klicka här för att svara