Har byggt en garderob med skjutdörrar där jag monterat en 12v ledslinga som belysning, denna tänds av en rörelsesensor av denna modell http://www.ebay.co.uk/itm/Automatic...410144?hash=item51d8e7a2e0:g:7moAAOSwuTxWCROZ

Problemet är att den inte ser när jag öppna dörrarna längst bort från sensorn, så jag funderar ifall det går att sammankoppla två st likadana rörelsesensorer? Vad tror ni?

_57.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dylika apparater brukar ha ett mekaniskt relä på utgången. Om du hör ett klick när den tänder så är det så. Då går det bra att parallellkoppla dem. Nu sitter din rörelsevakt på 12 V-sidan och kanske fungerar annorlunda, att den har ett halvledarrelä eller dylikt. Det kan fortfarande fungera men ingen garanti, det finns en viss risk att du eldar upp vakten om den får "bakspänning" på utgången.

Enda sättet som jag ser det är att parallellkoppla själva sensordelarna.

Man kan ju kosta på sig att parallellkoppla via dioder på positiva utgången, är nog inget relä i dessa.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ett dubbelrelä kan du sätta efter de båda utgångarna från rörelsevakterna. Parallell slutning därifrån mot ledlist. Då har du byggt bor eldningensrisk som Bo Siltberg varnar för.

Det är med relän lät som en lösning. Men hur menar ni att detta ska kopplas samman? Ingen av er som har lust att rita ihop ett enkelt kopplingschema? Vad för typ av relä skall jag ha?

Ta två dioder istället det är en enkel koppling du kan dölja lätt. Med dubbla reläer får du delar som helst bör sitta i en liten låda, dessutom kostar det betydligt mer med reläerna.

Det är inte säkert att två dioder löser problemet här, det beror på hur utgången är konstruerad. Den kan ju mycket väl bryta på minuspolen (inte helt ovanligt då det är enklare rent elektriskt). Hade det varit jag så hade jag beställt grejerna och sedan mätt upp hur de funkade. Men det är lite svårt att ge rätt råd utan att veta konstruktionen.

Då behövs inga dioder men skadar inte heller om de sätts som antaget att + på utgången är aktiv.

Fixade detta på ett lite lättare sätt ☺ Körde på dubbla trådlösa nexa rörelsesensorer och en fjärrbrytare på 230v sidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.