Hej Hej

Är sedan ett tag nybliven husägare. Håller nu som bäst på och sätter upp lite eluttag och lampor ute på altanen och vid vår parkering. Planen är att använda eluttaget till bland annat motorvärmare etc till våra två bilar.

Jag har skarvat från ett befintligt eluttag som fanns på altanen ner till parkeringsplatsen. Jag har använt en 2,5mm2 EKLK kabel för detta då jag tänkte att motorvärmare etc ju drar en hel del ström så kanske det är bäst att "överdimensionera" lite jämfört med att ta en 1,5mm2 kabel.

Nu har det dock slagit mig att själva elkablarna som är till det befintliga eluttaget (som är det jag skarvat ifrån) kanske inte riktigt är 2,5mm2 (jag vet ärligt talat inte kabelarean på dessa kablar men skulle gissa på 1,5mm2). Då faller ju egentligen hela tänket med 2,5mm2 som jag hade.

Min fråga är nu vad som är den lämpligaste vägen att gå; kommer detta att fungera ändå - eller måste man dra en helt ny kabel från elskåpet inne i huset med en 2,5mm2 kabel hela vägen? Hur hade ni gjort?

Att du har 1,5 kvmm fram till första uttaget är inte fel, så länge det inte också säkras upp till 16A (troligen 10A nu). I princip har du ingen nytta av den grövre kabeln till bilplatsen, såvida det inte också säkras upp. MEN det beror lite på hur långt du har till bilplatsen.

Är det en lägre sträcka så måste man dels ta hänsyn till spänningsfallet i kabeln, dels till utlösningskriteriet för säkringen. Det hanlar i princip om att ifall resistansen i kabeln blir för stor så blir strömmen vid en ren kortslutning ute vid bilen inte hög nog att lösa ut säkringen inom den stipulerade tiden. Vilket är farligt!

Jag förutsätter att du har jordeflesbrytare?

Redigerat:
hempularen skrev:
Att du har 1,5 kvmm fram till försat uttaget är inte fel, så länge det inte också säkras upp till 16A (troligen 10A nu). I princip har du ingen nytta av den grövre kabeln till bilplatsen, såvida det inte också säkras upp. MEN det beror lite på hur långt du har till bilplatsen.

Är det en lägre sträcka så måste man dels ta hänsyn till spänningsfallet i kabeln, dels till utlösningskriteriet för säkringen. Det hanlar i princip om att ifall resistansen i kabeln blir för stor så blir strömmen vid en ren kortslutning ute vid bilen inte hög nog att lösa ut säkringen inom den stipulerade tiden. Vilket är farligt!

Jag förutsätter att du har jordeflesbrytare?
Tack för snabbt svar

Jag har ca 30m kabel ner till bilplatsen. Yes, jag har jordfelsbrytare.

Jag vet att rätt svar på detta är att ringa elektrikern och ta hit en sådan, men eftersom jag tycker det är kul och intressant med el så tänkte jag att jag slänger iväg en fråga och hör vad du/ni har att säga om saken.

Som en liten failsafe så har jag från sista kopplingsdosan bytt kabel till en EKLK 1,5mm2 istället för den tidigare 2,5mm2. Tänker att det är bättre att ha en eventuell felkälla utomhus snarare än inne i husväggen. Har även införskaffat en "jordfelsbrytartestare" eller vad de heter från Malmbergs (sådan man stoppar in i eluttaget, trycker på en knapp och då borde jordfelsbrytaren lösa ut). Med tanke på det du skrev om spänningsfallet, tror du att det då räcker med att göra detta testet nere vid bilen - funkar det så är jag safe eller är det inte samma sak som det du syftar på?

I den klistrade länktråden högst upp finner du länkar till ledningsdimensionering och till verktyget eldim som hjälper till med detta. Lite kortfattat går det ut på

- bestämma belastningen. Du säger motorvärmare så det handlar om kanske 1.5 kW.
- uttaget du snott ström ifrån, vad används den gruppen till för övrigt? Finns det "plats" för 1.5 kW? Hur är belastningen i huset fördelad över de tre faserna?
- belastningen ger en minsta säkring, t.ex 10 A
- säkringen, ledningens längd, förläggningssätt och förimpedansen ger vilket area som krävs. Detta hjälper eldim till med.
- spänningsfallet behöver slutligen kontrolleras.

Det krävs en hel del studier innan man kan dimensionera en ledning.

Nej, testaren är skapligt bra, men visar bara ev felkopplingar.

Med 30m kabel så är det inte självklart att du klarar krav på utlösningskriterie. Men risk för överbelastad kabel har du inte så länge säkringen är på max 10A. Det räcker med 1,5 kvmm vad gäller risk för överbelastning av kabeln.

Men det finns som sagt fler saker att ta hänsyn till. Utlösningskriteriet blir ett problem om man dels har en lång "klen" kabel till ett uttag, dels har klen matning till huset. Så i tätort är det oftast inga problem, bor du däremot ute på landet, så kan man behöva räkna på det. Då behöver man uppgift om förimpedansen, som alltså är ett mått på hur bra ledningar elverket har fram till din fastighet. Elektriker har instrument som mäter upp förimpedansen.

Vad gäller utlösningsvillkor ..
Valet säkringstyp påverkar hur nära gränsen för att klara utlösningsvillkoret man hamnar.

Generellt är en diazed bättre på att klara utlösningsvillkoret än t.ex en automatsäkring.
I TS fall kan man välja automatsäkringar med B karaktäristik istället för C kar. Att använda B kar säkringar i en motorvärmaranläggning utgör inget problem eftersom lasten saknar förhöjd startström ( startström= driftström i detta fall).

En annan aspekt är att en tunnare kabel får en större värmeutveckling i marken som kunden får betala för på elräkningen.

En viktig aspekt är framtida behov. Om några år kanske det står en laddhybrid på garageuppfarten. I det läget kan det vara lämpligt att lägga en kabel typ 5 g 2,5 mm2

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.