3 265 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Dåligt samvete för inkoppling av fläkt.
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Som känt så får gulgrön BARA vara jord. När jag kopplade in badrumsfläkten så hade jag bara kabel med blå, brun och jord, och fläkten jordas inte. Blå och brun kopplade jag som de skall; nollan blå och fasen brun. Sen återstod ju lampknappen och här fick det då bli jordkabeln. Dock har jag tejpat över allt gulgrönt med svart eltejp och även tejpat fast en lapp på denna. Är detta "godkänt" eller bör jag trotts detta byta kabeln för framtida ägares skull? Det skall mycket till för att tejp och etikett skall lossna så att denna kabel misstas som jord så sett.
Kan jag sova med gott samvete eller skall jag behöva köpa annan kabel för denna meter kabel det gäller? På en skala 1-10, hur jättefel är detta av mig?
Kan jag sova med gott samvete eller skall jag behöva köpa annan kabel för denna meter kabel det gäller? På en skala 1-10, hur jättefel är detta av mig?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Jag skulle säga att det är ett big no-no !
Kanske inte en 10a men väl 7-8...finsn nog någon elektriker här på forumet som skulel skriva ännu högre iofs
Just jord får man aldrig använda till något annat ens om man märker om som jag har förstått det, installerar man en applikation som inte behöver jord (finns det sådana i badrum!?), så använder man en kabel med andra färger på ledarna eller en 5x1.5 och då svart eller vit som kontaktkabel...
En av skillnaderna mellan en amatörinstallation och en proffsig är ju att man använder rätt grejjer, inte det man råkar ha...vilket ibland känns rätt jobbigt :/
/K
Kanske inte en 10a men väl 7-8...finsn nog någon elektriker här på forumet som skulel skriva ännu högre iofs
Just jord får man aldrig använda till något annat ens om man märker om som jag har förstått det, installerar man en applikation som inte behöver jord (finns det sådana i badrum!?), så använder man en kabel med andra färger på ledarna eller en 5x1.5 och då svart eller vit som kontaktkabel...
En av skillnaderna mellan en amatörinstallation och en proffsig är ju att man använder rätt grejjer, inte det man råkar ha...vilket ibland känns rätt jobbigt :/
/K
Det hade inte varit dåligt alls inget problem med det eller ingen tejp heller om du vill. Däremot är det du gjort mycket dåligt vi kan kalla det 10:a pga att du har lösa trådar och kan välja allt annat än gul/grön till din funktion. Man kan gott kosta på sig att följa den enda regeln att skyddsjorden är gul/grön. Övriga färger kan man i värsta fall använda hur som men man kan även där försöka hålla nollan blå.gbgustaf skrev:
Edit: Ser nu att gbgustaf inte är TS och att det kanske är använt kabel och inte lösa trådar, det påverkar iofs inte hur man bör agera, detta ska man kunna hålla rätt eller låta bli jobbet.
Redigerat:
Får erkänna att jag gjort det en gång själv... 30 cm kabel mellan en utomhusdosa och en rörelsevakt, hade inte annat än treledarkabel med jord hemma. Satte svart krympslang runt jordledaren. Tänkte att nån gång ska jag byta den lilla snutten. Det var väl fem år sen....
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Jag säger, gör om gör rätt.
Även om risken för en framtida förväxling är extremt liten. Så är det ett oerhört grovt fel att lägga spänning på en jordledare. Det blir ännu värre av att den är tändtråd, dvs. ibland spänningssatt ibland inte. Man kan tänka sig att någon gång i framtiden kopplar någon bort fläkten, kanske tom kollar att det inte ligger spänning på gulgrön, kopplar in den ex. som jord på en haddukstork. Och så tänder någon ljuset i rummet, och du har en dödsolycka.
Även om risken för en framtida förväxling är extremt liten. Så är det ett oerhört grovt fel att lägga spänning på en jordledare. Det blir ännu värre av att den är tändtråd, dvs. ibland spänningssatt ibland inte. Man kan tänka sig att någon gång i framtiden kopplar någon bort fläkten, kanske tom kollar att det inte ligger spänning på gulgrön, kopplar in den ex. som jord på en haddukstork. Och så tänder någon ljuset i rummet, och du har en dödsolycka.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Det där tycker jag att du skall åtgärda omgående. Antag att någon tar bort rörelsevakten, sätter upp en "jordad" utomhuslampa där istället.f91jsw skrev:
Sannolikheten för att någon skulle göra det med en svart tråd är väldigt liten. Och även om någon skulle koppla så händer inget direkt farligt utom att den nya lampan saknar jord och att dess hölje är kopplat till nollan genom den befintliga lampan. Man märker att den befintliga lampan inte längre lyser. Eventuellt löser jfb beroende på om den nya lampan har kontakt med jord på annat sätt. Men visst finns det sekundära felfall som kan bli farliga. Jag ska ta tag i det!hempularen skrev:
U
under_construction
Medlem
· Västra Götaland
· 264 inlägg
under_construction
Medlem
- Västra Götaland
- 264 inlägg
Det positiva är att du har visat ett bra exempel på att man ALDRIG kan lita på kablarnas färger när man arbetar med el.
Tyvärr är det ett misstag de flesta av oss gör allt som oftast.
Bara några veckor sedan jag själv gjorde det för förhoppningsvis sista gången. Någon hade kopplat lysknappen på nollan istället för fasen, så när jag var för lat för att kolla om armaturen var spänningssatt (jag hade ju släckt lampan) small det duktigt i handen... Nu tog jordkabeln (och proppen) hand om problemet så jag kände inget trots en oisolerad (också idiotiskt) tång. Kunde gått oerhört mycket värre...
Tyvärr är det ett misstag de flesta av oss gör allt som oftast.
Bara några veckor sedan jag själv gjorde det för förhoppningsvis sista gången. Någon hade kopplat lysknappen på nollan istället för fasen, så när jag var för lat för att kolla om armaturen var spänningssatt (jag hade ju släckt lampan) small det duktigt i handen... Nu tog jordkabeln (och proppen) hand om problemet så jag kände inget trots en oisolerad (också idiotiskt) tång. Kunde gått oerhört mycket värre...
Inte bra alls men om det känns bättre så är det inte helt ovanligt. Jag hade inte ens gjort det hemma.LimpTheGimp skrev:Som känt så får gulgrön BARA vara jord. När jag kopplade in badrumsfläkten så hade jag bara kabel med blå, brun och jord, och fläkten jordas inte. Blå och brun kopplade jag som de skall; nollan blå och fasen brun. Sen återstod ju lampknappen och här fick det då bli jordkabeln. Dock har jag tejpat över allt gulgrönt med svart eltejp och även tejpat fast en lapp på denna. Är detta "godkänt" eller bör jag trotts detta byta kabeln för framtida ägares skull? Det skall mycket till för att tejp och etikett skall lossna så att denna kabel misstas som jord så sett.
Kan jag sova med gott samvete eller skall jag behöva köpa annan kabel för denna meter kabel det gäller? På en skala 1-10, hur jättefel är detta av mig?![]()
Eftersom det är så enkelt att köpa ett par meter 4G1,5 på t.ex. elbutik.se eller på något större byggvaruhus som säljer på lösmeter så skulle jag säga att det är helfel och det finns inga ursäkter för detta. En badrumsfläkt är knappast något som måste upp precis just nu och driftsättas, det kan gott vänta tills rätt kabel finns.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Som alla sagt det är väldigt fel. Men du lär inte dö av kopplingen så länge du inte är och pillar. Om du kan sova gott eller inte beror på hur flexibelt samvete du har.
Farlig blir kopplingen när du ska göra om den och glömt bort att jorden var tändtråd eller då någon Annan är där och pillar
Farlig blir kopplingen när du ska göra om den och glömt bort att jorden var tändtråd eller då någon Annan är där och pillar
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
För att följa upp; Den här tråden fick mig att köpa korrekt kabel. Tyvärr fanns den på minst 10 meter, och jag behövde 1,5 ca. Förhoppningsvis kommer den till användning en annan gång. 
Grejen var mer den att man såg ju inte att det var jord (eller snarare gulgrön) om man inte slet loss eltejpen. I min värld är detta en indikation god nog på "detta är inte jord", men som jag befarade så var det inte okej att tycka så.
Tack för svar!
Grejen var mer den att man såg ju inte att det var jord (eller snarare gulgrön) om man inte slet loss eltejpen. I min värld är detta en indikation god nog på "detta är inte jord", men som jag befarade så var det inte okej att tycka så.
Tack för svar!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 920 inlägg
Som nämns i #2, reglerna säger att grön/gul ledare inte får användas till något annat än som skyddsledare, och då hjälper det inte att du "gömmer" den under svart tejp.
Denna regel skulle jag rangordna som det andra budordet inom elsäkerhet så det ska bra mycket till innan man våldför sig på den, även om du inte är ensam om att ha gjort det. Även om man kan göra bedömningen att ingen rimligen kan missförstå lösningen så gör man helt enkelt inte så.
Denna regel skulle jag rangordna som det andra budordet inom elsäkerhet så det ska bra mycket till innan man våldför sig på den, även om du inte är ensam om att ha gjort det. Även om man kan göra bedömningen att ingen rimligen kan missförstå lösningen så gör man helt enkelt inte så.