Håller helt med alla tidigare---drog själv en vit tändtråd (plus fas och nolla) i ett tomt EKLK-hölje mellan två kopplingsdosor som sitter dikt mot varandra. Finns inte på kartan att använda gul/grön till annat än jord.

Bo.Siltberg: Vad är det första budordet?

Mikael_L
LimpTheGimp skrev:
Kan jag sova med gott samvete eller skall jag behöva köpa annan kabel för denna meter kabel det gäller? På en skala 1-10, hur jättefel är detta av mig? :)
En klockren 10'a enligt mig. :)

Sedan gul/grön infördes som färg för skyddsjord har det hela tiden trummats hårt på att just denna färg är helig. Den ska man alltid kunna lita på, typ.

När man börjar sladda på denna regel blir resultatet två problematiska saker.
Det ena är att integriteten för gul/grön förstörs, naggas i kanten. Det är väl så sorgligt att man aldrig kan lita på vad det är i kopparn när ledarens hölje är rött, gult, blått, svart, violett, vitt osv
Ska man inte längre kunna lita på gul/grön så blir det ännu sorgligare.
Och alla som fuskar hjälper till att sabba detta.

Det andra är en följd av det första, eller avsaknaden, typ.
Då gul/grön alltid anses vara helig, så minskar motivationen att kontrollera denna, och olycksrisken stiger dramatiskt vid felaktigt användande.

Och det som gör det så mycket värre i detta fall är att det kan ligga fasström på gulgrön, vilket leder till strömförande höljen på sedan anslutna apparater om/när man misstar denna gul/gröna för PE.

Och att du lindat eltape spelar under årens lopp inte så stor roll.

Nästa ägare av huset vill koppla in något där, ser att det är tape och lindar av den av nyfikenhet av vad det är för färg egentligen på ledaren, eller kollar om det bara är en tejpad biledare osv.
"Å shit, det var gulgrön, måste tejpa på den igen, men då måste jag köpa eltejp, men jag skruvar tillbaka det här tills vidare, och tejpar sen."

Och sen glöms detta som vanligt bort, och sen med tredje husägaren så börjar det bli lite spännande. :)

Bra att du tog tag i detta genast! :) :thumbup:

Redigerat:
Mikael_L
Att använda en annan färg än gul/grön till skyddsjord tycker jag däremot inte är en tia. Det är dåligt förstås, men det är inte alls lika stor risk att det blir något farligt av det.
Kanske en 8-9 någonstans.
Och varför det fortfarande är såpass illa enligt mig är för att om någon lite chansartat tror att den ledaren är fas-tråd eller tändtråd och den går ut mot en apparat eller ett uttag så kommer man spänningssätta ett apparathölje.
Så det är helt klart rejält fel och farligt fortfarande, men inte riktigt lika illa som att använda gul/grön till annat än PE.

hcb skrev:
Bo.Siltberg: Vad är det första budordet?
I mitt tycke, de två skyddsbarriärerna. Sånt här är alltså riktigt ajabaja
torn-outer-wire-insulation.jpg

Klokt.

Bör också tillägga att den som öppnar denna dosa ändå kommer fatta hur det är gjort.
Det är utanpåliggande el. En kabel kommer in i badrummet in i en kopplingsdosa, tre går ut härifrån: en kabel till strömbrytaren, en ner i badrumsskåpet och nu en till badrumsfläkten. Strömbrytaren tänder och släcker alltså belysningen i skåpet. Dessa är bruna. I denna ubåt har jag alltså satt min (nu bruna - förut tejpade gulgröna) kabel. Så det är blå (nolla) svart (konstant ström/fuktsensor) och sedan en brun som är kopplad på lampbrytaren.
Så, även med en en tejpad jordkabel så känns det nästan omöjligt att missta den som jord då man ju se alla kablar på väggen. Men det kändes ändå såpass fel att jag var tvungen att fråga av mig och köpa vettig kabel för att kunna sova gott ;)

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.