Se bilderna, anses det OK att lägga flexrören bakom regeln utan ursågning i regeln?
Har gjort ursågning på ett ställe där det är ett 25 mm rör för inkommande elkabel (till garaget), övriga regelpassager är bara 16 mm rör.

Bör jag sätta spikskydd?

/Dea

• 20150906_123740.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är helt ok och är väl vad man försöker göra. Borra/såga gör man bara om man måste.

Tack!
Det blir 45 mm isolering där rören ligger men jag har inga 16 mm rör med mer än max 20A i (fas och nolla till brytare och tändtrådar tillbaka i samma rör).

Har du 20 A (4mm2) i ett 16 rör så blir det lite trångt, dessutom får du lite svårt att koppla brytarna. 10 A är väl det normala till till bel och uttag.

Dålig beskrivning av mig, vad jag menade var att jag har 1,5 mm2 avsäkrat 10A men att fas till brytaren och tändtråd tillbaka till armaturen går i samma rör.

Jag har aldrig sett en elektriker sätta upp ett spikskydd.

Jag har själv gjort det, jag satte en stor 3mm plåt framför en tjock stam med flexrör och framför några vattenrör i vägg. På dessa platser är det så mycket kabel i väggen att risken är kanske 60% att träffa ett VP-rör med skruv eller spik.

tommib
Jaha, det är inget konstigt alls. Det är det normala i de flesta installationer....
Jag undrade just vad du skulle ha för brytare till 20A och varför :)

Dea_34 skrev:
Dålig beskrivning av mig, vad jag menade var att jag har 1,5 mm2 avsäkrat 10A men att fas till brytaren och tändtråd tillbaka till armaturen går i samma rör.
Det är antalet fullt belastade ledare du ska räkna. Reglerna för ledningsdimensionering förutsätter två vanliga fall, två eller tre ledare som kan tyckas lite. Säg att du har ett rör med fas, nolla och 5 tändtrådar tillbaka, allt tillhörande samma 10 A-grupp. Om man adderar ihop den ström som varje ledare kan föra så blir summan inte mer än motsvarande två fullt belastade ledare. Säkringen förhindrar ju att varje tändtråd driver 10 A.

Eftersom du begraver slangen i isoleringen är det dessutom bra att inte dimensionera för att maxa gruppen.

Spikskydd är bra på "skruvvänliga" platser, där man kan tänkas sätta upp hyllor etc, och där slangen ligger fast mot utsidan av en regel och där man inte förväntar sig att det går en slang.

Jo, det var ungefär så jag tänkte fast det kompliceras lite av att det är nolla och skyddsjord i röret också.

Det ser alltså ut som på bilderna och anledningen att det går tillbaka två tändtrådar är att brytaren och lysrörsarmaturerna sitter på motstående väggar i garaget.

Att det är skyddsjord och nolla med också är för att det sitter vägguttag till en utsugsfläkt och bordslampa (maskinbelysning) i den änden som också går via brytare.

Så när jag kom fram till 20A tänkte jag såhär:

Fall 1 - Max ström i tändtrådarna
- Fasen = 10A
- Om tändtrådarna är max belastade är det 10A på dom tillsammans men då ingen ström i nollan (fasen är ju avsäkrad 10A och nollan från lysrörsarmaturerna går direkt till centralen)
Summa 20A

Fall 2 - Max ström i nollan
- Fasen = 10A
- Nollan = 10A all belastning sker i uttagen nollan går till vilket ger ingen ström i tändtrådarna
Summa 20A

Det verkliga fallet ligger naturligtvis nånstans mittemellan ovanstående men det påverkar inte max strömmen

• Scan_20151022_201003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Scan_20151022_194403.jpg
Redigerat:
Det högst belastade röret i systemet är ett 20mm med 3x16A trefas i, 2,5 mm2 ledare, men vad jag läst är detta ok.

Vad är det som blir komplicerat? Skyddsjordsledaren går det ingen ström i så den bidrar inte till någon uppvärmning. Du summerar helt rätt till 20 A i de strömförande ledare som finns i röret, och det är helt normalt. Det är "standard" för infälld ledning (som ej är begravd i isolering ;) ), 1.5 mm² skyddad med 10 A. Likaså är "standarden" 16 A för 2.5 mm². I båda fallen gäller högst motsvarande 3 fullt belastade ledare. Har man fler än så får man börja titta i tabeller.

Med komplicerat menar jag min byggmiss som gjorde att tändtrådarna var tvungna att gå tillbaka till andra änden av garaget igen.... inte så snyggt.

Var hittar jag tabellerna och finns det i dom derating-siffror när rören går i isolering?

Hade varit intressant att peta in en typ-K givare i ett rör och mäta temp vid långvarig maxbelastning.

Redigerat:
Om man inte har så goda marginaler att den typ av fel inte spelar någon roll, har man missat rätt grovt i planeringen. Måste man börja räkna på temperaturer i rör/slang borde man i alla fall försöka ta hjälp av någon som kan och förstår.

Jag som är van vid tyska eldragningsnormer får kalla kårar av alla de kurvor och ringar och diagonaler som man dra slangarna i. För mig gäller vågräta eller lodräta räta linjer längs bestämda korridorer i väggen så man vet var ledningarna är. Spikskyddsplåtar i all ära (som ingen använder) men jag lever lugnare om jag vet att NW om dosan är det ingen kabel i väggen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.