Jag har lagt nytt golv som är några mm högre än tidigare. Nu får inte golvlisten längre plats under vägguttaget. Kan man flytta vägguttaget (antar att det inte går), skall jag såga i golvlisten eller finns det någon annan lösning?
Bifogar bild.
Bifogar bild.
Det går att lägga uttaget ner, då får golvlisten plats under uttaget. Eventuellt är det en dosa bakom förhöjningsramen, eventuellt går det att flytta upp uttaget en cm så att uttaget kan vara stående och med plats för golvlisten under.
Det ser ju ut att vara ett utanpåliggande uttag, så det borde inte vara några större problem. Det som kantstötta till det är ju om elen kommer in eller går vidare genom väggen, men det är ju så lite det behöver flyttas så det går säkert att lösa. I princip får du ju inte göra det själv, men jag skulle inte tveka att bryta strömmen, öppna uttaget och kolla förutsättningarna. En elektriker lär lösa det på fem minuter, men det lär kosta rejält mycket mer 
Ja, man undrar ju vad det är för kabel som går ut till höger i bild. Om det är matande kabel och inget är vidarekopplat i väggen så är det busenkelt att flytta upp uttaget några centimeter. Glöm inte att bryta strömmen och kontrollera att det är av innan du öppnar uttaget. En multimeter eller åtminstone en spänningsdetektor är något som alla husägare borde ha och kunna använda.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden