1 695 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Köpa elinstallationsmaterial själv och få det monterat
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Vi tänkte dra in 230V i fritidshuset.
Eftersom detta kom lite tvärt på och är ganska bråttom så tänkte vi förbereda allt som går för att vinna lite tid.
Stugan är 25kvm och bakpå är det ett förråd. Vi tänkte ha elcentralen i förrådet tillsammans med två utanpåliggande uttag i varsin ände av förrådet. Det blir även en kabel till taklampan i förrådet samt två stycken på utsidan av förrådet.
Totalt fyra uttag och en lampa.
Direkt bakom elcentralen skall det borras och dras två utanpåliggande uttag inne i stugan.
Syftet med elen är att driva ett kylskåp, frostvakt, larm samt ett vanligt el-element plus lite allt i allo ute i förrådet. Vi saknar helt enkelt att kunna åka ut lite spontant utan att behöva elda ihjäl oss varenda lediga sekund om vi vill dit över en natt bara. Dessutom ville en släkting låna stugan pronto och då skulle elen underlätta.
Elskåpet står 2m från tomtgränsen så vi gräver själva till gränsen och förbereder allt så mycket vi kan (men vi drar självklart inga kablar).
Tror ni man kan få en elektriker att gå med på något sådant? Att vara lättkränkt idag är ju ett signum för de flesta yrkesroller oavsett vad det gäller. Därför frågar jag först så att man inte ringer någon och så visar det sig att alla bör känna sig kränkta för att jag tänker fel.
Och självklart köper jag kvalitétsgrejer från typ Schneider, Elko eller dylikt.
Jag kanske tänker helt fel?
Eftersom detta kom lite tvärt på och är ganska bråttom så tänkte vi förbereda allt som går för att vinna lite tid.
Stugan är 25kvm och bakpå är det ett förråd. Vi tänkte ha elcentralen i förrådet tillsammans med två utanpåliggande uttag i varsin ände av förrådet. Det blir även en kabel till taklampan i förrådet samt två stycken på utsidan av förrådet.
Totalt fyra uttag och en lampa.
Direkt bakom elcentralen skall det borras och dras två utanpåliggande uttag inne i stugan.
Syftet med elen är att driva ett kylskåp, frostvakt, larm samt ett vanligt el-element plus lite allt i allo ute i förrådet. Vi saknar helt enkelt att kunna åka ut lite spontant utan att behöva elda ihjäl oss varenda lediga sekund om vi vill dit över en natt bara. Dessutom ville en släkting låna stugan pronto och då skulle elen underlätta.
Elskåpet står 2m från tomtgränsen så vi gräver själva till gränsen och förbereder allt så mycket vi kan (men vi drar självklart inga kablar).
Tror ni man kan få en elektriker att gå med på något sådant? Att vara lättkränkt idag är ju ett signum för de flesta yrkesroller oavsett vad det gäller. Därför frågar jag först så att man inte ringer någon och så visar det sig att alla bör känna sig kränkta för att jag tänker fel.
Och självklart köper jag kvalitétsgrejer från typ Schneider, Elko eller dylikt.
Jag kanske tänker helt fel?
De flesta elektriker vill själva stå för materialet. Detta oavsett vilket märke du köper. Dels för att de vill tjäna pengar på påslag och dels för att de ofta inte förstår att de har ett serviceyrke där du som kunder väljer material, utifrån utseende och/eller funktion, snarare än att de väljer de grundval av vad de tjänar på det, och/eller hur de upplever att materielet är att arbeta med samt vad de har för grossist respektive erfarenhet.
Det upplägget borde gå bra. Tyvärr finns det ju besvärliga individer i alla yrkesgrupper. Men Jag tvivlar på att någon elektriker klagar på att diket är grävt. (Om det inte blir helknasigt gjort) Och köper du kvalitetsmateriel ska det inte vara något problem.
Om elektrikern har full beläggning vill han eller hon självklart inte ha ett jobb där man tjänar mindre än sina vanliga jobb, det har inget att göra med att man är besvärlig. Det är inte konstigare än så.
Ring och kolla med en elektriker först, du har ju inget att förlora på om de säger nej.
Ring och kolla med en elektriker först, du har ju inget att förlora på om de säger nej.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Tack, det låter bra. Självklart kommer jag ringa och höra med en elektriker men vill inte stöta mig mer än nödvändigt med någon. Har jag väl beställt jobbet av någon så är jag jordens bästa kund som knyter näven i fickan och ler om jag inte blir nöjd 
Om jag har förstått det hela rätt så kan elektrikern dra all el, installera elcentralen och lägga ut rör i det grävda diket så att energibolaget (Falu vatten och energi i det här fallet) kan dra sin kabel från skåpet och koppla in den?
På det viset skulle jag:
1. Anmäla/begära offert från FEV.
2. Börja gräva och köpa material.
3. Få elen dragen.
4. Få ut FEV att koppla på.
Det känns som ett rätt effektivt upplägg om jag får tag på en elektriker vill säga. Men det borde inte vara ett problem.
Om jag har förstått det hela rätt så kan elektrikern dra all el, installera elcentralen och lägga ut rör i det grävda diket så att energibolaget (Falu vatten och energi i det här fallet) kan dra sin kabel från skåpet och koppla in den?
På det viset skulle jag:
1. Anmäla/begära offert från FEV.
2. Börja gräva och köpa material.
3. Få elen dragen.
4. Få ut FEV att koppla på.
Det känns som ett rätt effektivt upplägg om jag får tag på en elektriker vill säga. Men det borde inte vara ett problem.
Föranmälan om ny servis till nätägare måste göras av behörig installatör också, så det är lämpligt att den elektriker du väljer/får tag på sköter den biten 
Har du tänkt att ha ett fasadmätarskåp eller sätta mätaren i ett markskåp?
Har du tänkt att ha ett fasadmätarskåp eller sätta mätaren i ett markskåp?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Mätaren sätts alltså inte i elskåpet (markskåp?) som står 2m från gränsen? I annat fall blir det fassadskåp eftersom det inte finns några stolpar.VikHe skrev:
Njaa.. markskåpet du pratar om låter som att det är nätägarens skåp för distribution?
Där sitter det aldrig några mätare, bara säkringar för utgående servisledningar.
Ett skåp för elmätaren får du tillhandahålla själv.
Fasadmätarskåp är den vanligaste och enklaste lösningen, men det finns även markskåp att köpa, då slipper du ett (eventuellt estetiskt störande) skåp på husfasaden
Där sitter det aldrig några mätare, bara säkringar för utgående servisledningar.
Ett skåp för elmätaren får du tillhandahålla själv.
Fasadmätarskåp är den vanligaste och enklaste lösningen, men det finns även markskåp att köpa, då slipper du ett (eventuellt estetiskt störande) skåp på husfasaden
Klicka här för att svara