Hej på er
Ursäkta felaktiga termer i följande stycke. Jag har köpt en IP-kamera som jag tänkte sätta upp i trädgården. Denna har en ca 2.5m lång sladd med smal stickkontakt. Avstånd till uttag på fasaden är cirka 10m så jag behöver skarva denna i det fria. Kameran sades klara ip65 men det är bara själva kameran, kontakten är en vanlig smal ojordad historia.
Min fråga är vad jag kan/får/bör göra? Skarva i en plastpåse med en ip44skarvsladd går ju inte då den så att säga är för djup.
Ursäkta felaktiga termer i följande stycke. Jag har köpt en IP-kamera som jag tänkte sätta upp i trädgården. Denna har en ca 2.5m lång sladd med smal stickkontakt. Avstånd till uttag på fasaden är cirka 10m så jag behöver skarva denna i det fria. Kameran sades klara ip65 men det är bara själva kameran, kontakten är en vanlig smal ojordad historia.
Min fråga är vad jag kan/får/bör göra? Skarva i en plastpåse med en ip44skarvsladd går ju inte då den så att säga är för djup.
Är anslutningssladden godkänd för utomhusmontage?
Även om utrustningen har IP65-klass så är det inte säkert att utrustningen/kablar är godkända för utomhusvistelse.
Vad står det på själva kabeln, tex H03VVH2-F.
Antingen ser du till att det monteras ett uttag på lämpligt ställe så att anslutningssladden räcker.
eller så ser du till att anslutningssladden skarvas med presskontakter och sedan tätas/isoleras med krympslang med lim.
Även om utrustningen har IP65-klass så är det inte säkert att utrustningen/kablar är godkända för utomhusvistelse.
Antingen ser du till att det monteras ett uttag på lämpligt ställe så att anslutningssladden räcker.
eller så ser du till att anslutningssladden skarvas med presskontakter och sedan tätas/isoleras med krympslang med lim.
För att detta ska bli rätt behövs det dras ut ett uttag så nära kameran som möjligt och där ansluta den.
Den där kabeln är inte gjord för att dras några längre sträckor utomhus.
Sen som vanligt.
Den där kabeln är inte gjord för att dras några längre sträckor utomhus.
Sen som vanligt.
Ser en väldig massa text men inget liknande det du skrev, tex 20AWGX2C eller LL107285 CSA AWM I A FT1.Demmpa skrev:Är anslutningssladden godkänd för utomhusmontage?
Det är nog tänkt att den skall sitta på en husfasad och inte i en trädgård.
AWG20 och CSA låter amerikanskt. Ska den ha 230V?
Ok...en manualen har den en väggbula, tål den att vara ute?
Om man kollar här så ser det ju ut som sladden på din bild kommer ut vid "5, Power Cable Receptable, Connects to the included DC 5 V power adapter". Är det inte så på din? Det verkar inte vettigt att göra en vattentät kamera som inte går att ansluta till ström.jackass skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt detta datablad http://www.farnell.com/datasheets/3817.pdf så klarar kabeln -20°C, enligt dlinksidan http://www.dlink.com/se/sv/home-sol.../dcs-2330l-outdoor-hd-wireless-network-camera så är kameran gjord för utomhusbruk.
Det bästa alternativet är att sätta ett uttag utomhus nära den plats där kameran ska placeras.
Det bästa alternativet är att sätta ett uttag utomhus nära den plats där kameran ska placeras.
Klicka här för att svara