14 451 läst ·
16 svar
14k läst
16 svar
Hur lång elkabel kan jag ha?
Sida 1 av 2
Behöver få temporär elkraft ut till en avlägsen del på tomten för att driva cementblandare, elverktyg etc. Distansen mellan eluttag och "arbetsplatsen" är ca 130 meter. Funderat på att koppla ihop x antal skarvkablar. Men, det blir dyrt att köpa så mycket gummikabel och det är heller inte så kul att ha en massa skarvkoppligar ute på marken.
Ett alternativ är en oavbruten jordkabel, hittat till synes bra meterpris här: http://www.billigtvvs.se/produkter/700083/70000677/n1xv-3g2,5-kapad (bilden visar dock fel antal ledare - det är en 3G2.5)
Min fråga är, blir 3G2.5 för klen på 130 meter, om jag vill driva laster upp mot 2-3kW? Är det ett bättre alternativ att köpa/hyra bensindriven 240V elgenerator? Jag behöver elen 2-3 månader.
Ett alternativ är en oavbruten jordkabel, hittat till synes bra meterpris här: http://www.billigtvvs.se/produkter/700083/70000677/n1xv-3g2,5-kapad (bilden visar dock fel antal ledare - det är en 3G2.5)
Min fråga är, blir 3G2.5 för klen på 130 meter, om jag vill driva laster upp mot 2-3kW? Är det ett bättre alternativ att köpa/hyra bensindriven 240V elgenerator? Jag behöver elen 2-3 månader.
För ett hembränningsaggregat i den effektklassen - 2 - 3 kW - bör det funka helt ok med 3G2,5 kvadrat. Du kan ju belasta varje fas (jag trodde först det var fråga om tre-fas) med nominellt 16A = 16x230 = 3,68 kW . Viss marginal för ett antal hundra watt i transmissionsförluster pga kabelns resistans för de 130 metrarna om du inte belastar med mer än ca 2,5 kW. Transmissionsförlusterna kan beräknas utifrån ett tabellverk som jag inte har till hands just nu men formeln för ledningsresistansen (R) är typ R= p*l/A där p (specifika resistiviteten) för koppar är 0,0175 ohm per m/ area kvadratmm => R = 0,0175 x 260 / 2,5 = 2,05 ohm, Effekten P=RxIxI = ca 500 W
dvs dra bort 0,5 kW från den nominella effekten 3,68 kW ger 3,18 kW
Slutsats - så länge du inte belastar med mer än 3 kW så är allt ok - mer än 3,5 kW så börjar väl maskarna titta upp ur marken längs med kabeln i tron att våren är här....hi hi
Bara att kamouflera aggregatet i "avlägsna delen av tomten", fylla på råvaran och tuta och köra. ;-) Goo Jul från den avlägsna delen av tomten...
Hälsningar från Mickan
dvs dra bort 0,5 kW från den nominella effekten 3,68 kW ger 3,18 kW
Slutsats - så länge du inte belastar med mer än 3 kW så är allt ok - mer än 3,5 kW så börjar väl maskarna titta upp ur marken längs med kabeln i tron att våren är här....hi hi
Bara att kamouflera aggregatet i "avlägsna delen av tomten", fylla på råvaran och tuta och köra. ;-) Goo Jul från den avlägsna delen av tomten...
Hälsningar från Mickan
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Ett enkelt o bra sätt är att räkna på spänningsfallet och se var man hamnar:
∆U = P/U * 2 x längd * resistivitet / area = 3000/230*2*130*0.0183/2.5 = 25 V
Det handlar alltså om drygt 10% och det är troligen för mycket för en cementblandare, den kan gå, men den kan också gå varm. För lite större motorer skulle du behöva ned på hälften av detta spänningsfall. Nu kanske inte blandaren drar 3 kW utan du kanske kan alternera mellan maskinerna? Annars behöver du antingen gå upp i area eller ett kraftigt bensinaggregat. Det kanske även går att hyra kraftigare byggkabel och skåp?
För dessa ledningslängder är dessutom JFB i matande ände mer eller mindre ett krav för att hantera jordfel.
∆U = P/U * 2 x längd * resistivitet / area = 3000/230*2*130*0.0183/2.5 = 25 V
Det handlar alltså om drygt 10% och det är troligen för mycket för en cementblandare, den kan gå, men den kan också gå varm. För lite större motorer skulle du behöva ned på hälften av detta spänningsfall. Nu kanske inte blandaren drar 3 kW utan du kanske kan alternera mellan maskinerna? Annars behöver du antingen gå upp i area eller ett kraftigt bensinaggregat. Det kanske även går att hyra kraftigare byggkabel och skåp?
För dessa ledningslängder är dessutom JFB i matande ände mer eller mindre ett krav för att hantera jordfel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
De är precis det som faktorn 2 är till för. Däremot ska inte du ha med denna faktor 2 då du räknar på trefas.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Bo har ju lagt in 2x längd, så det har han inte glömt. Dessutom har ni två kommit fram till rätt lika resultat. Även om slutsatsen inte blev riktigt lika.
Fast MickanV räknar med en väsentligen resistiv last, så slutsatsen kanske är ok då de inte är så kinkiga med spänningsfallhempularen skrev:
Om det är med verkligheten förenligt är något som endast TS vet....
BilligtVVS kränger 100m N1XV 5G6 för 4500kr ink moms. Om TS inte misshandlar kabeln så mycket så borde värdet på blocket vara hyfsat när hen är klar med kabeln...
http://www.billigtvvs.se/produkter/700083/70000688/n1xv-5g6-b100
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Jag tolkade ju inte cementblandare och elverktyg som resistiva laster.
Mittåt, Bo - jag slarvläste - såg inte din 2:a i formeln då 130 lyste i ögonen på mig - helt rätt av dig.
Jo, jag räknade väl hembränningstillämpningen som en resitiv last - dvs aktiviteten hembränning är nära kopplad till den last brukande av den processens slutprodukt kan ge upphov till. Därav också en last för samhället som får ta vårdnadskostnad och ansvar...
Rekommenderar Bolagets klassiker - de två smala flaskorna med glögg med cognacs- respektive romkryddning - rekommenderar dem före årets glögg, Earl Gray - snygg flaska men vad fasen har the´ med glögg att göra....
Söt katt, Bo - viltfärgad abessinier?
Jo, jag räknade väl hembränningstillämpningen som en resitiv last - dvs aktiviteten hembränning är nära kopplad till den last brukande av den processens slutprodukt kan ge upphov till. Därav också en last för samhället som får ta vårdnadskostnad och ansvar...
Rekommenderar Bolagets klassiker - de två smala flaskorna med glögg med cognacs- respektive romkryddning - rekommenderar dem före årets glögg, Earl Gray - snygg flaska men vad fasen har the´ med glögg att göra....
Söt katt, Bo - viltfärgad abessinier?
Redigerat:
Tack för alla svar. Jag har höftat avstånd och effekt, Ska kolla vad det står på motorn på CEMENTBLANDAREN
i helgen, troligtvis är den inte är så stor som 2.5kW. Hursomhelst, även om den skulle vara det, och som någon skrev så behöver jag inte köra flera maskiner samtidigt, så konkluderar jag utav era kommentarer at det borde vara OK.
Stort tack
Stort tack
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Utlösningsvillkoret kan sägas vara lika med jordfel, eller skydd genom automatisk frånkoppling av matningen som det heter nu för tiden. Det är alltså skydd mot de beröringsspänningar som uppstår vid ett jordfel, stum kortslutning mot en skyddsjordad del. Med denna kabellängd krävs det nog en JFB för att spänningen ska brytas tillräckligt fort.
Vad vi inte vet är vad som händer vid kortslutning L-N, det beror på säkringen i matande ände. Kanske håller kabeln, kanske inte.
Vad vi inte vet är vad som händer vid kortslutning L-N, det beror på säkringen i matande ände. Kanske håller kabeln, kanske inte.
Jag sitter och leker lite i eldim.
Räknar med en 16A dvärg, 130 meter 2.5-kvadrat, och en temperatur på 20 grader (det är ju trots allt vinter).
Max längd enligt utlösningsvillkor får jag till:
B-karakteristik: 159 meter
C-krakteristik: 69 meter
D-karakteristik: 24 meter
Om jag däremot går på en diazed:
0.4 sekunder: 133 meter
5 sekunder: 214 meter
Så om jag har knappat rätt så borde det vara på gränsen att TS klarar sig om han har diazed-central. Om han kan sätta i en snabb dvärg klarar han sig också.
Stämmer det här?
Edit: Beror såklart även på vad han har för förimpedans, som vi inte vet något om. räknat på 0.6 ohm klarar han sig precis med en snabb dvärg.
Räknar med en 16A dvärg, 130 meter 2.5-kvadrat, och en temperatur på 20 grader (det är ju trots allt vinter).
Max längd enligt utlösningsvillkor får jag till:
B-karakteristik: 159 meter
C-krakteristik: 69 meter
D-karakteristik: 24 meter
Om jag däremot går på en diazed:
0.4 sekunder: 133 meter
5 sekunder: 214 meter
Så om jag har knappat rätt så borde det vara på gränsen att TS klarar sig om han har diazed-central. Om han kan sätta i en snabb dvärg klarar han sig också.
Stämmer det här?
Edit: Beror såklart även på vad han har för förimpedans, som vi inte vet något om. räknat på 0.6 ohm klarar han sig precis med en snabb dvärg.
Redigerat:
Och en snabb dvärg (B-karaktäristik) kan faktiskt klara av att starta induktiva laster som motorer i detta fall, då resistansen i den långa ledningen blir så stor att startströmmen hålls nere ganska bra.
Men tvärtom, så kanske inte motorn vill starta då, av samma orsak. Det är ju inte helt utan orsak det blir stora startströmmar.
Men tvärtom, så kanske inte motorn vill starta då, av samma orsak. Det är ju inte helt utan orsak det blir stora startströmmar.
Nej, jag tykade mig lite bara och fortsatte på MickanVs resonemang...Bo.Siltberg skrev:
Men frågan är om det är så dåligt att köpa en 5G6. Den är uppenbarligen rätt överdimensionerad för jobbet men borde som sagt kunna säljas när TS är klar med sitt projekt. Då kan man köra verktygen samtidigt också.