Hej på er!
Har ett nytt kök på gång och tänkte passa på att uppgradera spisen samtidigt.
Spisen som står där nu är en vanlig glaskeramikhäll 230V och jag har tittat på en induktionsspis från Siemens http://www2.bsh-group.com/siemens-home/se/produktlista/HC748233U
- Framdraget till en dosa bakom spisen finns 3x10A, nolla och jord. Spisen är fast monterad, det finns alltså inga uttag alls.
- Spisen från Siemens levereras med Norwesco-kontakt. Vilket betyder att den är kopplad för att anslutas till enfas.
Som jag ser det finns det två bra lösningar här, antingen göra en fast anslutning på den nya spisen, alternativt fixa ett perilexuttag bakom spisen och byta sladd på spisen till en med perilexkontakt.
Oavsett vad så måste spisen kopplas om till trefas istället för enfas, och här dyker mitt bekymmer upp... Hur mycket jag än letar, läser och bläddrar bland produktblad och manualer, så hittar jag ingenting som beskriver huruvida detta är möjligt på denna modell.
Finns det induktionshällar som inte går att koppla om? Eller kan man ta för givet att alla induktionsspisar är konstruerade likadant? Alltså 2 faser på hällarna och den tredje till ugnen, och därför räkna med att omkoppling alltid är möjlig?
Har ett nytt kök på gång och tänkte passa på att uppgradera spisen samtidigt.
Spisen som står där nu är en vanlig glaskeramikhäll 230V och jag har tittat på en induktionsspis från Siemens http://www2.bsh-group.com/siemens-home/se/produktlista/HC748233U
- Framdraget till en dosa bakom spisen finns 3x10A, nolla och jord. Spisen är fast monterad, det finns alltså inga uttag alls.
- Spisen från Siemens levereras med Norwesco-kontakt. Vilket betyder att den är kopplad för att anslutas till enfas.
Som jag ser det finns det två bra lösningar här, antingen göra en fast anslutning på den nya spisen, alternativt fixa ett perilexuttag bakom spisen och byta sladd på spisen till en med perilexkontakt.
Oavsett vad så måste spisen kopplas om till trefas istället för enfas, och här dyker mitt bekymmer upp... Hur mycket jag än letar, läser och bläddrar bland produktblad och manualer, så hittar jag ingenting som beskriver huruvida detta är möjligt på denna modell.
Finns det induktionshällar som inte går att koppla om? Eller kan man ta för givet att alla induktionsspisar är konstruerade likadant? Alltså 2 faser på hällarna och den tredje till ugnen, och därför räkna med att omkoppling alltid är möjlig?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Den ska vara omkopplingsbara så den går att köra på 1,2 eller 3 faser + nolla och jord.
Har aldrig stött på någon spis som inte det går på men vill du vara super säker så kolla på baksidan där elkabeln går in för där finns det ett omkopplings schema
Har aldrig stött på någon spis som inte det går på men vill du vara super säker så kolla på baksidan där elkabeln går in för där finns det ett omkopplings schema
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Den har en märkeffekt på 10.7 kW så du kan nog räkna med att den går att koppla om till trefas, spisar brukar vara gjorda så. Däremot finns det hällar som endast är avsedda för enfas och inte går att koppla om till tvåfas. Om du inte kan få se spisen fysiskt i butik och kan kontrollera märkskylten så kan du ju försöka fråga supporten, men man brukar inte få några bra svar därifrån. Egentligen får inte denna spis säljas i Sverige...
Varför får inte spisen säljas ? Vi har ju lägenheter med enfasanslutna spisar.
Nu tror jag också att spisen har 3 -4 olika anslutningsalternativ.
Obs .. Den spistypen måste ALLTID ha nolla i sverige. Köp inget färdigt perilex sladdställ med 4 ledare eftersom idom nte har någon nolla.
Nu tror jag också att spisen har 3 -4 olika anslutningsalternativ.
Obs .. Den spistypen måste ALLTID ha nolla i sverige. Köp inget färdigt perilex sladdställ med 4 ledare eftersom idom nte har någon nolla.
Redigerat:
Nä, jag tycker också det låter helt orimligt att det skulle finnas spisar som inte går att koppla om. Anledningen till att jag frågar här först är att jag inte vill stå där med en nyköpt spis, vända på den och se att det inte går att koppla om den. Blev bara lite misstänksam när jag inte hittar någonting om eventuell omkoppling, schema eller dylikt.
Ja, efter en halv natts läsande så är det sådana här saker man får gå på. Märkeffekt på 10,7 kW på bara enfas t.ex.Bo.Siltberg skrev:Den har en märkeffekt på 10.7 kW så du kan nog räkna med att den går att koppla om till trefas, spisar brukar vara gjorda så. Däremot finns det hällar som endast är avsedda för enfas och inte går att koppla om till tvåfas. Om du inte kan få se spisen fysiskt i butik och kan kontrollera märkskylten så kan du ju försöka fråga supporten, men man brukar inte få några bra svar därifrån. Egentligen får inte denna spis säljas i Sverige...
Letade för övrigt som en tok efter en epost-adress till Serviceavdelningen på Siemens, men hittade absolut ingenting och va inte så sugen på att ringa dem kl 02:00 heller. Jag svänger förbi en handlare och tittar på de Siemens-spisarna han har där, ser det bra ut så antar jag att den spis jag tittat på är i stort sett likadan.
Dessutom ska du ha ett stort tack Bo Siltberg, för din fina guide om hällar, spisar och ugnar, grymt uppskattad!
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ordet får var kanske lite väl uppkäftig. Men man kan tolka esv's nya föreskrifter och information för stickproppar och uttag så. De enfasiga Norska enfasiga donen är ju klassade för 25 A och sådana gruppledningar har vi inte i Sverige. Dom menar alltså samtidigt att om uttaget är klassat 25 A så ska det också avsäkras så. Det behöver man ju inte, för så gör vi ju inte med schukouttag som alla är klassade 16 A. Däremot är det ju otroligt korkat att sälja en sådan spis på Svenska marknaden så den borde inte få säljas här.Tobbe_3 skrev:
Då vart jag förbi mediamarkt en sväng och hittade en Siemens-spis med induktionshäll, kan inte tänka mig att det skiljer mycket på den från den jag tittat på. Mycket riktigt så fanns det märkning på baksidan som beskriver olika kopplingsalternativ.
Tack för hjälpen hörni! nu lägger jag en beställning på min nya spis
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för hjälpen hörni! nu lägger jag en beställning på min nya spis
Klicka här för att svara
