Kanallist är en golvsockel som fästs i väggen med clips. Den har en hålighet i sig som kan användas för att dra el utanpåliggande. Den har ett lock som går att öppna och en avskiljare i sig för att separera olika typer av kablar. Den är godkänd för starkströmskabel.

http://kanallisten.se/

Jag funderar på att sätta sådana för att göra det enklare om man i framtiden vill utöka antal uttag.

Hur går det till när man gör övergången från list till utanpåliggande alt infälld apparat?

Mina teorier:

1. Borra ett hål i locket (alt såga av det), dra upp kabeln på väggen, in i utanpåliggande uttag, ny kabel ut ur uttag, ned i hålet och fortsätta i listen (om man vill fortsätta och ev sätta fler uttag el dyl). Då blir det även att ta hål i avskiljaren och korsning med ev andra kablar.

2. Borra ett hål i vägg bakom listen, sätta en stump flexslang, fräsa upp ett doshål, fiska upp flexslangen, sätta ROT-dosa. Kabel in i flexslang, upp till infällt uttag, ny kabel ut genom flexslang och ut i listen igen. Ev kanske två hål och två flexslangar om det blir trångt. På det viset kan man även mata listen från ett befintligt infällt uttag.

Hur har ni gjort?

Ingen som använt kanallist och satt uttag ovanför?

Kan tillägga att jag inte tänkt dra kabeln och sätta uttag själv, men har tänkt montera listen. Vill därför veta om en elektriker kan tänka sig använda listen så det blir snyggt och godkännt med uttag, och hur det kan gå till för att det skall bli bra. Matningen måste komma från ett befintligt infällt uttag.

D
Lite svårt kolla länken, mitt nät krånglar kan vara det som gör jag inte ser den.

I gamla lägenheten så borrade jag ner håll från översidan ner till spåret. Då var det för att dra tv-kabel till sovrummet och inte el. Men hade hit en elektriker som är en bekant till farsan då jag vill han ska dra om all el i lägenheten. Tänkte lika bra passa på med nya el uttag då de var lite snåla med de när de byggde huset. Visade han då lister jag köpte på ett av de större byggaffärerna som nog är av något papp eller kartong material med spår i sig för kabel. Han var lite skeptisk först då han först trodde det skulle fästas genom spik eller skruv, men när jag visade klipp fästet. Sa han det hade funkat med utanpåliggande kabel. Har inte dragit om då han är fullbokad. Men lätt som det ska gå. Hoppas det var till lite hjälp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.