H
hempularen: Tråden är urspårad, jag stänger. Och plockar bort lite personangrepp. /moderator
249 svar · 41,6k läst
·
n_sandstrom
n_sandstrom: Du kanske kan skaffa en sådan som grund, eller tjuvkika på i butik: http://www.clasohlson.com/se/Upph%C3%A4ng-f%C3%B6r-belysning/Pr365268000 Har du tur så kan du demontera allt du behöver i kopplingsväg, och använda i din design.
10 svar · 6,6k läst
·
A
AndersS: Kopparna ägs troligtvis av Skanova, men de jobbar enbart mot operatörer och tar inga uppdrag från privatperson. Så du måste kontakta en opertör för att få hjälp med hur du kan ansluta dig, sedan lägger de uppdrag till Skanova för kontroll av din kopparkabel. En länk till Skanova där de beskriver hur du som privatperson hanterar det: https://www.skanova.se/Privatpersoner.html#tva
9 svar · 3,0k läst
·
tommib
tommib: Ja, 10A ska räcka om den är trefas. Däremot är det omöjligt att säga om du kan avsäkra 1,5kvmm med 10A utan att veta mer om installationen.
1 svar · 513 läst
3
3kke2323: Varken tak eller golv går... Tack för svaren i allafall!
7 svar · 923 läst
R
rgba: Tackar för tipset. Ungefär tre gånger så dyrt som jag gav för byggcentralen. Tänkte inte på Elbutik.se. Det får nog bli en ommbyggnad till C32A säkring via den befintliga JFBn till 16A och enfasuttagen...
2 svar · 1,4k läst
S
SnickareHobb: Det är 1-fas motor.
4 svar · 1,6k läst
Peter2400
Peter2400: Jag kör med Nexas trådlösa dimmer LDR-075, den klarar 75W vid 12V. Dimmar som den ska, tyst och inget flimmer. Det ger lite fler möjligheter till vilken typ av strömbrytare/fjärrkontroll man kan använda.
2 svar · 1,1k läst
P
petersv: Aceflex får ju också användas till nästan allt. Det finns en hel del kablar som får förläggas i rör och som dessutom är ok att ansluta utrustning med via kabelkontaktdon
45 svar · 10,9k läst
·
GK100
GK100: Så kan du göra det blir bra. Följ övrigt i #2 också.
4 svar · 1,8k läst
·
tommib
tommib: Rotavdrag går bra att göra även för fritidshus som du äger. Kolla med skatteverket om du är minsta tveksam, deras kundtjänst är förvånansvärt hjälpsam.
21 svar · 13,3k läst
·
Joens
Joens: Ja, det är en relästyrd sensor så där kan du koppla in precis vad du vill :)
8 svar · 6,7k läst
A
andersjm: [citat] Jag undrade också vad det kunde vara för poäng med att ens sätta upp grejerna, när det så uppenbart behöver åtgärdas för att se vettigt ut. Men jag tror anledningen är att man faktiskt kan prova elsystemet, och för den delen faktiskt manövrera taklampor och liknande, vilket har ett värde i sig. Elen är nog trots allt säker, trots att det ser för taskigt ut.
30 svar · 26,5k läst
·
E
elmont: Det är nästan ett måste om man är tvingad att ha både FK och EK under samma klämma MEN sedan har det ju stor betydelse hur anslutningen ser ut. Så som mycket ofta blir svaret att: det beror på. Det finns nästan aldrig ett sätt som är rätt utan vad som är rätt varierar beroende på omständigheter OCH oftast finns det flera olika sätt som är rätt.
3 svar · 2,0k läst
messijah
messijah: Alla mina eljobb har jag beställt av elcenter som är väldigt lyhörda, kunniga och kommer med förslag och tips på hur dom ser att man bäst kan lösa frågan. Dom kan jag rekommendera varmt, dock vet jag inte hur dom prismässigt ser ut jämfört med andra men mycket har jag betalat dom iallafall :)
2 svar · 1,2k läst
M
majo72: Tack för hjälpen :)
11 svar · 14,3k läst
M
majo72: Jag vet, men eftersom det är tvättmaskin mm i tvättstuga/källare så känns det vettigt. Siktar på QuickConnect JFB och säkring, så kan jag flytta över dem när det blir nytt skåp sen. Men det får en elektriker pilla med. Projektet med byte av gamla proppskåpet tar jag inte i med tång (ens isolerad sådan) :-)
5 svar · 3,2k läst
E
EyEr0n: Som många redan påpekat. Om syftet med dieselelverket är att göra värme med bergvärmepumpen så är det bättre att du eldar dieseln direkt istället för att ta omvägen via el. Sätt in en oljepanna i serie med bergvärmepumpen, då är det enda du behöver el till cirkpump och oljebrännare och det handlar om några 100W om du har enfas crikpump. Då kommer du undan med ett betydligt
18 svar · 20,5k läst
·
E
elmont: När jag en gång på stenåldern fick min första utbildning i elinstallationer så fans en maxlängd mellan dosor och om sträckan översteg 10 eller om var det 20 meter skulle hjälpdosor sättas. Om det var i El-AMA eller i föreskrifterna mins jag inte. Rent praktiskt vill man knappast ha över 10 meter.
5 svar · 3,9k läst
T
tuktuk: [citat] Helt riktigt. Jordfelsbrytare räddar liv.
27 svar · 4,3k läst
H
hempularen: Dylika doslock finns på Clas Olsson: http://www.clasohlson.com/se/Doslock-med-ledningsuttag/Pr322179000 Rätt säker på att det finns på Jula, också.
3 svar · 637 läst
G
GrevenErik: :thumbup:
15 svar · 2,9k läst
tommib
tommib: Ahhh.... man kan ta bort stutsarna! Såklart. Tack för hjälpen! Hade inga att klämma och känna på men nu ligger det ett par bigbox på Schenkers utlämningsställe och väntar...
2 svar · 1,6k läst
tommib
tommib: Ja, den funkar också. Så länge ingångsmodulen är galvaniskt isolerad från 230V och har potentialfria kontakter (eller körs på
7 svar · 1,5k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Nog lär dom ha lite problem med rummet i detta extrema fall, det som är på bilden är bara halva systemet och man matar in nästan 18kW totalt.... http://www.avsforum.com/forum/92-community-news-polls/1484131-home-theater-month-popalock-s-bassment-big-screen-bigger-subs.html
16 svar · 2,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det finns länkar till dagens regler i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/el/262265-eluttag-i-badrum.html Några områdesregler kring tvättställ finns inte idag, det anses lika torrt som över en diskbänk. Det är istället avståndet till dusch eller badkar som är viktigt, 120 cm resp 60 cm. Sedan är det krav på JFB för badum.
1 svar · 3,3k läst
A
Atom: Oss stör det inte det minsta.
3 svar · 3,0k läst
·
tommib
tommib: Vad är det för anslutningskabel du har egentligen? Varför är ledarna förtennade? I detta läge är det enklast att byta till en ojordad anslutningskabel då det ändå är det lampan ska ha, t.ex. IKEAs Koppla http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/62005210/
5 svar · 71,7k läst
·
J
jahaja452: Fixade detta på ett lite lättare sätt ☺ Körde på dubbla trådlösa nexa rörelsesensorer och en fjärrbrytare på 230v sidan.
9 svar · 6,8k läst
·
tommib
tommib: Ja, man undrar ju vad det är för kabel som går ut till höger i bild. Om det är matande kabel och inget är vidarekopplat i väggen så är det busenkelt att flytta upp uttaget några centimeter. Glöm inte att bryta strömmen och kontrollera att det är av innan du öppnar uttaget. En multimeter eller åtminstone en spänningsdetektor är något som alla husägare borde ha och kunna använda.
3 svar · 5,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.