15 036 läst ·
12 svar
15k läst
12 svar
Byta elkabel i tvättmaskin eller skarva?
Hejsan! Jag har en väldigt viktig fråga. Jag ska flytta en tvättmaskin och på den nya platsen så kommer inte kabeln att räcka. Kabeln som går ifrån tvättmaskinen går till en liten dosa på väggen som i sin tur försvinner upp i taket. Finns en egen propp till tvättmaskinen i proppskåpet också.
Jag kan absolut ingenting om el, så nu undrar jag om det är enkelt att byta till en längre kabel? Om det är ett jävla jobb, så undrar jag isåfall om man kan skarva på något vis för att förlänga kabeln? Ska man isåfall använda sig utav någon dosa eller annat som gör att det blir riktigt tätt?
Tvättmaskinen kommer att stå precis bredvid badkaret (står på en annan sida badkaret någon decimeter ifrån nu), är det en farlig placering eller är det okej att ställa en tvättmaskin så nära där man duschar osv?
Jag bor i en bostadsrätt om det är av någon vikt 😊
Tacksam för svar! 😊
Mvh Lilly
Jag kan absolut ingenting om el, så nu undrar jag om det är enkelt att byta till en längre kabel? Om det är ett jävla jobb, så undrar jag isåfall om man kan skarva på något vis för att förlänga kabeln? Ska man isåfall använda sig utav någon dosa eller annat som gör att det blir riktigt tätt?
Tvättmaskinen kommer att stå precis bredvid badkaret (står på en annan sida badkaret någon decimeter ifrån nu), är det en farlig placering eller är det okej att ställa en tvättmaskin så nära där man duschar osv?
Jag bor i en bostadsrätt om det är av någon vikt 😊
Tacksam för svar! 😊
Mvh Lilly
Redigerat:
Jag skulle be en elektriker att installera ett uttag nära den nya platsen för tvättmaskinen, matningen (kabeln) till nya uttaget tas från befintlig dosa, samt att det monteras en stickkontakt på sladden/kabeln från tvättmaskinen (om inte tvättmaskinen är flerfasig, då byts uttaget ut till skarvdosa).
Edit!
OBS! Missade att den skulle stå precis bredvid badkar, då utgår uttaget som alternativ. OBS!
Edit!
OBS! Missade att den skulle stå precis bredvid badkar, då utgår uttaget som alternativ. OBS!
Redigerat:
Okej tack så mycket! 😄 Måste jag anlita en firma eller går det bra om någon duktig gör det?Demmpa skrev:Jag skulle be en elektriker att installera ett uttag nära den nya platsen för tvättmaskinen, matningen (kabeln) till nya uttaget tas från befintlig dosa, samt att det monteras en stickkontakt på sladden/kabeln från tvättmaskinen (om inte tvättmaskinen är flerfasig, då byts uttaget ut till skarvdosa).
Det jag vet om kabeln från maskinen är att det är tre små olikfärgade kablar i den, som sätts i dosan på väggen. Säger det dig något om den är flerfasig eller inte?
Får tvättmaskinen var stickproppsansluten när den är placerad i direkt anslutning till badkaret?Demmpa skrev:Jag skulle be en elektriker att installera ett uttag nära den nya platsen för tvättmaskinen, matningen (kabeln) till nya uttaget tas från befintlig dosa, samt att det monteras en stickkontakt på sladden/kabeln från tvättmaskinen (om inte tvättmaskinen är flerfasig, då byts uttaget ut till skarvdosa).
Det bör även monteras en jordfelsbrytare om det saknas. Jordfelsbrytare är ett krav för att få ha vägguttag i badrum.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Anslutningspunkten för TM brukar sitta på en plats som anger en lämplig plats för TM, vilket underförstått betyder inom den räckvidd som originalsladden till TM har (vanligen står TM rakt under anslutningspunkten). Vill du flytta på TM till en annan plats i badrummet så behöver det bedömas. På papperet är det tillåtet att ställa en TM bredvid/invid ett badkar, men vi kan inte säga bu eller bä utan att se en skiss/bild på ditt badrum!
Det är ju inte lämpligt att dränka den med vatten medan den går. Kapslingsklassen på TM ska där vara minst IPX4 vilket få TM har, så man bör nog försöka ge den lite skydd, speciellt baksidan.
Om jag förstår dig rätt har du idag en anslutningsdosa på väggen, inte ett uttag? Då bör du fortsätta med det eftersom du redan har klippt bort stickproppen på TM. JFB har nämnts i tråden, vilket är en bra rekommendation i alla lägen, men om du byter till ett uttag och stickpropp så blir det ett absolut krav på JFB.
Ang att förlänga anslutningskabeln eller montera en ny anslutningspunkt är det återigen svårt att ge råd utan att se hur badrummet ser ut. Hur lång sträcka handlar det om? Hur kommer kabeln att vara förlagd? Om det handlar om en meter eller så, då kan det väl gå an att byta anslutningskabeln till TM till en längre, om det går, det vet vi inte. Men hur kommer i så fall då kabeln att ligga? Den får inte drälla tvärs över golvet, helst inte på golvet alls. Du behöver troligen fästa den lite lätt i väggen? Det blir snabbt ganska tveksamt, men som sagt återigen utan att veta hur ditt badrum ser ut.
En fast installerad anslutningsdosa vid den nya platsen kan därför vara det bästa alternativet. Återigen under förutsättning att den nya platsen är lämplig. Det är en liten o enkel operation, men ett jobb för en elektriker.
Det är ju inte lämpligt att dränka den med vatten medan den går. Kapslingsklassen på TM ska där vara minst IPX4 vilket få TM har, så man bör nog försöka ge den lite skydd, speciellt baksidan.
Om jag förstår dig rätt har du idag en anslutningsdosa på väggen, inte ett uttag? Då bör du fortsätta med det eftersom du redan har klippt bort stickproppen på TM. JFB har nämnts i tråden, vilket är en bra rekommendation i alla lägen, men om du byter till ett uttag och stickpropp så blir det ett absolut krav på JFB.
Ang att förlänga anslutningskabeln eller montera en ny anslutningspunkt är det återigen svårt att ge råd utan att se hur badrummet ser ut. Hur lång sträcka handlar det om? Hur kommer kabeln att vara förlagd? Om det handlar om en meter eller så, då kan det väl gå an att byta anslutningskabeln till TM till en längre, om det går, det vet vi inte. Men hur kommer i så fall då kabeln att ligga? Den får inte drälla tvärs över golvet, helst inte på golvet alls. Du behöver troligen fästa den lite lätt i väggen? Det blir snabbt ganska tveksamt, men som sagt återigen utan att veta hur ditt badrum ser ut.
En fast installerad anslutningsdosa vid den nya platsen kan därför vara det bästa alternativet. Återigen under förutsättning att den nya platsen är lämplig. Det är en liten o enkel operation, men ett jobb för en elektriker.
Klicka här för att svara