9 878 läst ·
39 svar
10k läst
39 svar
Trefas som tre gånger enfas med samma nolla samtidigt
Sida 1 av 3
Hej. Har pratat med en elektriker om kommande eljobb i en gäststuga som jag bygger. Ang. vägguttagen så sa han att det är enklast att lägga alla eluttag ( ca. 10 st) i en slinga av VP-rör och uttag.Sedan drar han en trefasgrupp (alltså vad jag förstår tre faser + nolla och jord) genom denna enda VP-rörslinga. Sedan ska detta sektioneras upp så att första tre uttagen får samma fas, nästa tre uttag får en annan fas och de sista går på tredje fasen. Så långt hänger jag med men min fråga är nollan.Normalt har man väl en fas och en nolla +jord till lämpligt antal uttag, säg som här till tre uttag. Sen har man väl en annan fas och en annan nolla +jord till de uttagen o s v. Här kommer ju samma nolla att betjäna alla uttagen. Blir inte den överbelastad då? Om man skulle maxa på i alla uttagen så kan det väl gå 10 A genom varje fas men det finns ju bara en nolla som leder tillbaka strömmen så den får väl 30 A igenom sig. Har jag fel?
Eller är det inga problem eftersom de tre faserna ligger skilda i tiden så att nollan aldrig överbelastas?
Eller är det inga problem eftersom de tre faserna ligger skilda i tiden så att nollan aldrig överbelastas?
Du är helt på kornet i din sista mening där! Fasförskjutningen av de tre spänningarna gör att nollan inte blir överbelastad eftersom alla tre aldrig har sina toppar samtidigt. Faktum är att de släcker ut varandra så att om du belastar alla tre faserna exakt lika mycket så blir strömmen i nollan lika med noll. Den kommer heller aldrig bli större än i någon av fasledarna.
(Några undantag finns i form av t.ex. övertoner från kraftelektronik, olyckliga kombinationer av kapacitiv och induktiv last osv, men i villasammanhang kan man tänka så här)
(Några undantag finns i form av t.ex. övertoner från kraftelektronik, olyckliga kombinationer av kapacitiv och induktiv last osv, men i villasammanhang kan man tänka så här)
Hej o tack för era snabba svar. Om man skulle göra tankexperimentet då att koppla SAMMA fas i de tre fasledningarna då skulle nollan bli överbelastad men i o m att det är olika faser så gör tidsförskjutningen mellan dessa att det går ok?
Precis så fungerar det så länge strömmen är sinusformad. Om vi gör tankeexperimentet att du kopplar in så många datorer att du maxar alla fasernas säkringar så kommer du att kunna överbelasta nollan trots jämn belastning av faserna. Det är snarare något att tänka på i en serverhall än i en bostad.clippan skrev:
Ja, det är korrekt. Därför är det också olämpligt att göra denna installation då eluttag är något som Svensson får byta själv och det finns ett par kreativa felfall som kan få tråkiga konsekvenser. Det ena är att koppla som du säger, alla fasledarna till samma fas och på så sätt överbelasta (då måste man visserligen koppla om i centralen, men...). Det andra är att använda två fasledare till uttaget. Då får man 400V istället för de väntade 230 och kommer snabbt släppa ut den magiska röken ur de flesta elapparater.clippan skrev:
Trefasgrupper är ok under vissa förutsättningar. Dessa är i mitt (amatörmässiga) tycke inte uppfyllda i den föreslagna installationen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 913 inlägg
Det är troligen ledningsdragningen som motiverar elektrikerns råd. Istället för tre separata ledningar som går iväg åt samma håll så kör han med en ledning.
Hur märker man upp en sådan lösning på ett vettigt sätt? Situationen är ju inte alls olik hur många gör med fasen man får över när man kopplar in en induktionshäll.
Får det här kopplas med tre enpoliga säkringar, eller måste det sitta en trepolig?
Får det här kopplas med tre enpoliga säkringar, eller måste det sitta en trepolig?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 913 inlägg
Vill du fördjupa dig så finns denna artikel om trefasgrupper i bostäder på fluxio. Det är ter sig inte mycket att orda om, men tittar man närmare på det så visst finns det ett antal saker att tänka på. Det är därför bra att alltid utgå ifrån enfasgrupper och endast ta till trefasgrupper när det behövs och man har möjlighet att göra en bra lösning.
Länken som Bo bjöd på visar ett exempel på det som TS frågar om. Där anser man inte ens att det behövs någon trepolig brytare. Man visar även exempel på en rimlig uppmärkning i centralen.
Däremot avråder man från kopplingen jag nämnde, att knycka tredje fasen från spisuttaget till allmänuttag. Anledningen, för att citera länkens citat, "för "så gör man inte"". Är man orolig för fasförskjutning från en induktionshäll?
Däremot avråder man från kopplingen jag nämnde, att knycka tredje fasen från spisuttaget till allmänuttag. Anledningen, för att citera länkens citat, "för "så gör man inte"". Är man orolig för fasförskjutning från en induktionshäll?
Hej alla. Intressant med alla svar, tack för dem. Jag har som lekman ett visst grepp om elkopplingar men vill inte blanda mig in i just dessa. Dock anser jag mig kunna dra VP-rör och dosor. Det är närmast därför jag undrar. Jag kan naturligtvis dra tre olika VP-rör m m och möjliggöra sektioneringen av uttagen på "normalt" sätt. Men nu föreslog han detta sätt. Om jag förstår alla rätt plus att jag har läst lite länkar så verkar det som om detta sätt är tillåtet men tveksamt t.ex. beroende på att en gjord (korrekt) koppling i ett senare skede kan bli farlig beroende på om man vill byta t.ex. ett uttag och då får strömmatning "baklänges" om man bryter nollan. Just detta kan motverkas genom att göra en T-koppling på nollan i varje uttag så att den aldrig bryts.Om man skulle försöka koka ner diskussionen i fråga om t.ex. följande punkter: ÄR det tillåtet? 2. Kan det bli farligt t.ex stöt eller värmemässigt? Varför? Kan riskerna minskas eller helt elimineras? Finns det några bör/ska krav som finns?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 913 inlägg
Visst är trefasgrupper tillåtna, och de är riskfria om man har möjligheten att göra dem riskfria med div metoder som beskrivs i artikeln vilket det finns förutsättningar för här, plus förstås att installatören är införstådd med riskerna. Det är bara i gamla befintliga gruppledningar som det kan bli lite knivigt och innebära lite risker som inte går att bygga bort.