I den engelska nya standarden framgår tydligt att plast inte anses som obrännbart. Och om ni tittar på John Wards videor ("den övertydliga gubben") om detta visar han även på att "ALLA" leverantörskataloger där, går över till att endast ha plåtcentraler i sortimentet, liksom att det nog kommer att finnas ett stort överskott på platsdito i lager som inte får monteras från och med 2016.

Jo allt brinner vid rätt förutsättningar, titta bara på vad som händer om man blandar aluminiumpulver med järnoxid och sätter fjutt , eller blandar metallpulver med kaliumpermanganat !! ... Men det borde väl ligga några händelser bakom deras val att frångå plast...

O
Tja... med tanke på att alla länder har sina olika elsystem med olika tankar om säkerhet så tror jag inte att Sverige kommer att drabbas av denna hysteri.... (hoppas jag).
Själv har jag ingen som helst oro för att min central är i plast. Skulle jag finna en risk, så bör jag nog fortare än kvickt se över centralen.
Sedan så handskas vi med lägre effekter än i andra länder eftersom vi har det där "farliga" 3-fas systemet... Även om det inte krävs många mA för att man skall trilla av jordelivet...
Jag är övertygad om att de bränder som orsakats av el, jag kaxar upp mig och säger aldrig orsakats av ett fel i centralen som sedan blivit riktigt illa pga plastcentralen....

Finns en del exempel på fel där plasten underhållit och förvärrat skadan men det rör sig då ofta om faktorer i omgivande miljö parat med montagefel, så i normalfallet har rätt plastmaterial sina givna fördelar för tex centralkapslingar. Ett bra exempel är tex fabrikatet Spelsberg med sitt kompletta sortiment för alla tillämpningar. De är så vitt spridda och fälttestade i alla miljöer och sammanhang att om man förstår lite i ärendet ser man dem som mer än fullgoda och likvärdiga bra kapslingar i metall.

Det är inte så länge sen ett uppmärksammat fall av seriefel vid tillverkning av diazeder gjorde att i princip var metallkapslingar en försvårande faktor vad gäller brand. Det var tillverkaren Lindners säkringar som vid för även bostäder tillgängliga Ik kunde komma att underhålla en kvarstående klen ljusbåge som likt en RSV-stråle kom rakt bak genom propphuven. Tog sig genom glaset och ev plåt- och tom gjutna kapslingar, där droppar då het smält metall ner och skapar lätt följdproblem, plast hade betett sig i det fallet bättre.

Är alltså inget man direkt och entydigt kan säga vara bättre eller sämre, får avgöras från fall till fall. Troligtvis är detta något som håller sig till UK-standard och inte sprids nämnvärt.

Jo UK är ju lite eljest på många sätt...var annars lägger man avloppsrören på utsidan av husen och tänder lyset i badrummet med ett snöre från taket..Envisas med enfas 100A!!?? matning till hushåll. Ringkopplar elen i hus för att spara koppar,har säkringen i stickkontakten, levererar elprylar med stickkontakten lös för kunden själv att skruva på den på sladden (Jo för inte allt för länge sedan var det kutym) .Och varför kallar man en stoppsignal på järnvägen "danger" istället för "stop"..(SPAD = Signal Passed At Danger , för den som vill "youtuba" litet)

Misstänker att det där med att man inte längre tillåter centraler i plast kan ha att göra med de stora strömmar serviceledningen är säkrad för just för att enfas är vanligt... Vi har väl heller inte centraler i plast (väl?) där inkommande matning är säkrad på 100 A typ....

PST skrev:
Misstänker att det där med att man inte längre tillåter centraler i plast kan ha att göra med de stora strömmar serviceledningen är säkrad för just för att enfas är vanligt... Vi har väl heller inte centraler i plast (väl?) där inkommande matning är säkrad på 100 A typ....
På jobbet finns en skena i taket där man kan ansluta diverse saker i lådor som passar på skenan. Det finns säkringar i lådorna. För några år sedan införskaffades en ny sådan låda, och den var i plast. Jag tror att skenan på just mitt jobb bara är avsäkrad 75 A, men den är matad med 240 mm² kabel, så det är nog inga problem att säkra upp till 100 A om man vill. Tveksamt kanske om en låda med tre diazedsäkringar är att betrakta som en central, men det är i alla fall en säkringslåda i plast avsedd att använda i industrier där matande säkring kan vara både 100 A och mer.

harry73
elmont skrev:
Naturligtvis ALLT brinner om det blir nog varmt
Även vatten?
Eller koldioxid?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.