4 147 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
JFB till pumpbrunn
Hej på er!
Jag har blivit med ny avloppsanläggning, och har en fråga gällande elinstallationen. Jag har grävt ner en pumpbrunn som pumpar gråvatten vidare till en infiltrationsbädd. Pumpen är en enfas dränk-pump på 500 watt som nu har en tillfällig matning från en förrådsbyggnad.
I framtiden vill jag ju dock ha en egen säkring till denna pump, och det tänkte jag råda bot på med att byta den befintliga trånga diazed-centralen mot en ny Hager normcentral med tillhörande jordfelsbrytare.
Nu till själva funderingen:
Nu slutar det säkert med ett tredje alternativ;en separat 30mA jordfelsbrytare, vilket säkert många kommer att rekommendera. Men jag vill ändå ta reda på de två första alternativen är legala med dagens föreskrifter. Nån som kan ge ett svar på det här tro?
Jag har blivit med ny avloppsanläggning, och har en fråga gällande elinstallationen. Jag har grävt ner en pumpbrunn som pumpar gråvatten vidare till en infiltrationsbädd. Pumpen är en enfas dränk-pump på 500 watt som nu har en tillfällig matning från en förrådsbyggnad.
I framtiden vill jag ju dock ha en egen säkring till denna pump, och det tänkte jag råda bot på med att byta den befintliga trånga diazed-centralen mot en ny Hager normcentral med tillhörande jordfelsbrytare.
Nu till själva funderingen:
Får matningen till en pump som denna frångå kraven på JFB? Förutsättningarna skulle alltså vara en egen avsäkring till pumpen i en ny central där denna avsäkring inte skydddas av centralens förövrigt gemensamma jordfelsbrytare.Vidare är pumpen avdosad vid brunnen i lämplig dosa med rätt IP klass, dvs inget uttag är inblandat.
Om inte, får samma pump istället matas via en separat 300mA jordfelsbrytare och efterföljande avsäkring, dvs ej personskyddad?
Nu slutar det säkert med ett tredje alternativ;en separat 30mA jordfelsbrytare, vilket säkert många kommer att rekommendera. Men jag vill ändå ta reda på de två första alternativen är legala med dagens föreskrifter. Nån som kan ge ett svar på det här tro?
Båda dina alternativ är ok vid en fast anslutning av pumpen, ett närliggande tema är i detta fallet frågan kring brytare i brunnsändan. Varför vill du hypotetiskt ha en JFB med högre märkfelström till en avloppspump?
GK100: jag utelämnade att en säkerhetsbrytare mellan säkring och pump också är påtänkt, dock inte brunnsändan utan 12 meter längre bort i lite bättre miljö.
Att välja 300mA istället för 30mA skulle ju isåfall vara av driftsäkerhetsskäl då man kan anta att man har större marginaler med 300mA mot läckströmmar, störningar som åska m.m.
Gissningsvis är ju största hotet mot en sån här pump att vätska förr eller senare tränger in i pumpens anslutningar/motorlindning och då är det ju kört oavsett märkfelström .
Att välja 300mA istället för 30mA skulle ju isåfall vara av driftsäkerhetsskäl då man kan anta att man har större marginaler med 300mA mot läckströmmar, störningar som åska m.m.
Gissningsvis är ju största hotet mot en sån här pump att vätska förr eller senare tränger in i pumpens anslutningar/motorlindning och då är det ju kört oavsett märkfelström .
Bättre att ha säkerhetsbrytaren vid anslutningen av pumpen istället för en dosa där du ansluter den.
Då man vill ha funktionen av säkerhetsbrytaren dvs du ska kunna se att strömmen är bruten om du är och jobbar på pumpen.
En bra säkerhetsbrytare klarar samma sorts miljö som en dosa. Du ska ändå inte använda den för start/stop
Då man vill ha funktionen av säkerhetsbrytaren dvs du ska kunna se att strömmen är bruten om du är och jobbar på pumpen.
En bra säkerhetsbrytare klarar samma sorts miljö som en dosa. Du ska ändå inte använda den för start/stop
Redigerat:
Det är ju som Hojte skrev bra med brytare invid men är miljön dålig går det bra som du tänkt med annan placering och i ytterlighetsfallet får man använda säkringen, enkelt om du bara matar pumpen via gruppen. Detta är inget problem i ett fall som inte inbegriper yrkesmässigt bruk i tex en förvaltning, industri etc där kommer arbetsmiljökrav, standardiserat arbetssätt osv in. Men givetvis bra att ha ett vettigt brytställe oavsett både för arbete och avställning mm.bumling skrev:GK100: jag utelämnade att en säkerhetsbrytare mellan säkring och pump också är påtänkt, dock inte brunnsändan utan 12 meter längre bort i lite bättre miljö.
Precis som du skriver är det säkert väldigt lite skillnad i tid mellan när de olika JFB löser när haveriet börjat och där kan säkringen få lösa lika gärna. De olika 100, 300, 500 mA som finns är främst avsedda för brandskydd i vissa miljöer och det är knappast en pumpgrop.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
TS nämner en enfas dränkpump - tror inte den behöver någon service av personal som kräver en brytare i närheten. Men det är i.o.f.s ett praktiskt sätt att ansluta pumpen. Pumpen kanske dessutom är dubbelisolerad som gör en JFB onödig? Men det finns även pumpar som inte ens går att skydda med en 30 mA JFB. Tillverkaren kan ange ifall en JFB är lämplig.
Bra ide där med använda en brytare som kopplingspunkt i brunnen. en bas16 brytare i plast med plast förskruvningar tål nog bättre korrision än den påtänkta lättmetallsdosan jag hade i åtanke också.
Jag mailade tillverkaren och fick ett flyktigt svar om att det alltid är bra med en jordfelsbrytare, osäkert om det låg någon större efterforskning i svaret.
Iallafall så provar jag nog inledningsvis med en separat 30mA jfb, kombinerat med någon typ av högnivålarm i brunnen som indikerar att nåt är fel med pumpningen.
Jag mailade tillverkaren och fick ett flyktigt svar om att det alltid är bra med en jordfelsbrytare, osäkert om det låg någon större efterforskning i svaret.
Iallafall så provar jag nog inledningsvis med en separat 30mA jfb, kombinerat med någon typ av högnivålarm i brunnen som indikerar att nåt är fel med pumpningen.
Klicka här för att svara